W marcu nastąpiła waloryzacja świadczeń ZUS jak dotąd podopieczni nie otrzymali decyzji, co robicie z wywiadami kontrolnymi w sprawie usług tj odpłatności co w sytuacji gdy do końca kwietnia nie otrzymają tych decyzji
Nic. Jeżeli nie masz potwierdzonej informacji (decyzji) o zmianie, to spokojnie czekasz. Zgodnie z art. 15o ust. 1a ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm):
"W sytuacji, o której mowa w ust.1, w przypadku osób korzystających ze stałych form pomocy, u których nie nastąpiła zmiana danych, aktualizacji rodzinnego wywiadu środowiskowego nie sporządza się, pomimo upływu ustawowego terminu. W takim przypadku aktualizację rodzinnego wywiadu środowiskowego sporządza się niezwłocznie po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Kiedy natomiast uzyskasz potwierdzoną informację, że zmiana nastąpiła, to ustalasz sytuację telefonicznie/elektronicznie/z oświadczeń/z danych znanych z urzędu/ zgodnie z art. 15o ust. 1 ww. ustawy, który po zmianie brzmi:
"Z przyczyn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, ilekroć zgodnie z ustawą z dnia 12marca 2004r. o pomocy społecznej wymagane jest przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego lub jego aktualizacji, w szczególności z osobą lub rodziną, które zostały poddane kwarantannie w związku z podejrzeniem zakażenia lub choroby zakaźnej, ustalenie sytuacji osobistej,
rodzinnej, dochodowej i majątkowej zamiast przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego lub jego aktualizacji może nastąpić na podstawie:
1) rozmowy telefonicznej z pracownikiem socjalnym, a w przypadku osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu przy wykorzystaniu środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z2017r. poz.1824), oraz
2)dokumentów lub oświadczenia, o których mowa w art. 107 ust. 5b ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, a także ich kopii, w tym elektronicznych, uzyskanych od osoby lub rodziny ubiegającej się o pomoc lub
3)informacji udostępnionych przez podmioty, o których mowa w art. 105 tej ustawy.
Nie jestem przekonana, że brak decyzji z ZUS jest powiązany z koronawirusem..... Tak naprawdę czy ktoś wie, dlaczego ZUS się opierdziela i nie wysyła decyzji ????????????
Rozmawiałem ze znajomą, która tam pracuje.Są zawaleni robotą, zgubieni w papierach zwłaszcza przez to świadczenie dla niepełnosprawnych 500+. Każdego dnia podpytuję listonosza i wcale jeszcze tych decyzji nie noszą. Wystąpiłem z wnioskami do ZUS, ale nadal cicho.System zaś odpowiada,że znaleziono osobę, ale brak danych.Wali...ć to.
Kilka dni temu dzwoniłem do lokalnego oddziału ZUSu i nieco zdenerwowana pani powiedziała mi, że dopiero po „majówce” będą rozsyłać te decyzje. Weryfikacja elektroniczna działa tak jak pisze ttt, a mój wniosek o udostępnienie danych już tam chyba mchem zarósł i nadal nie jest godny rozpatrzenia – pewnie jeszcze trochę mocy „mocy urzędowej” musi nabrać…
tak samo mam problem z decyzją, godzinami nie będę siedział na infolinii, aby się d0gadać w tej sprawie, przecież to już niedługo maj, a tu ani słychu, ani widu o decyzji o waloryzacji, a przecież to takie ważne dla wielu instytucji, nasze dochody rentowe i emerytalne.
Choćby nawet starania się o obniżkę czynszu, czy dodatki mieszkaniowe
Taka sytuacja w związku z brakiem decyzji od maja musieliśmy przyznać usługi opiekuńcze osoba nie miała decyzji z ZUS dochód ustalony na podstawie wyciągu z banku, teraz w maju otrzymaliśmy decyzję i okazuje się, że dochód w decyzji przyznającej jest o 14,50 mniejszy niż ten faktyczny z decyzji.
Jak podejść do tej sprawy? zaznaczam, że odpłatność z pierwotnej decyzji wynosiła 11 a jesli policzymy z faktycznego dochodu wyniesie 15%.
Czy zmienić wysokość odpłatności z 11 na 15 skoro porównując dochód zmiana nie przekracza 10%.