W dniu 24 czerwca 2014 roku na Wydziale Nauk Społecznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie odbyła się debata ekspercka pt.: „Przyszłość kształcenia służb społecznych w obszarze cyberzagrożeń” w ramach projektu „PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego”.
W debacie wzięli udział eksperci zajmujący się tematyką zagrożeń cyberprzestrzeni, nowych mediów oraz polityki społecznej, a także przedstawiciele służb społecznych z woj. mazowieckiego. W skład ekspertów wchodzili:
- Dr Łukasz Tomczyk – Specjalista w dziedzinie nowych mediów, ekspert w projekcie „PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego”
- Marcin Bochenek – Dyrektor Projektów Strategicznych Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK)
- Dr Ewa Flaszyńska – Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy, ekspert w projekcie „PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego”
- Dr Arkadiusz Durasiewicz – Dziekan Wydziału Nauk Społecznych WSP im. Janusza Korczaka w Warszawie, ekspert w projekcie „PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego”
- Wojciech Duranowski – Dyrektor Działu Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, ekspert w projekcie „PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego”
- Dr Arkadiusz Wąsiński – Dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej
- Joanna Rosiek-Bryks – Kierownik Wydziału ds. wdrożenia programów społecznych w Mazowieckim Centrum Pomocy Społecznej
- Dr Sergo Kuruliszwili – Dyrektor Instytutu Rozwoju Służb Społecznych
- Dr Anna Zasada-Chorab – Dziekana Wydziału Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach w Wyższej Szkole Pedagogicznej
Joanna Lizut, Koordynator projektu na początku debaty przedstawiła przyczyny podjęcia takiej tematyki w projekcie, jego założenia, korzyści oraz wypracowany produkt – podręcznik „Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych”.
W kolejnej części spotkania eksperci dyskutowali na szereg nurtujących i ważnych pytań dot. szeroko pojętej tematyki dot. zagrożeń cyberprzestrzeni oraz kształcenia służb społecznych w Polsce w tym obszarze w najbliższej przyszłości. Jednym z istotnych punktów debaty była również dyskusja uczestników.
Pytania zadawane ekspertom podczas debaty:
- Czy przenosimy z życia realnego do Internetu znane problemy? Czy spotykamy się z nowymi, wcześniej nie znanymi problemami?
- Czy nasze władze zauważają te problemy i uwzględniają walkę z nimi np. w strategiach lub innych dokumentach regulujących obszar polityki społecznej?
- Na ile dziś nasze służby społeczne (różne ich typy) są przygotowane do przeciwdziałania i zwalczania tych problemów?
- Czy konieczne jest powołanie kolejnych (nowych), wyspecjalizowanych w tym zakresie służb?
- Na jakim poziomie i jaki zakres powinno mieć kształcenie w odniesieniu do problematyki cyberzagrożeń?
- Kogo powinniśmy kształcić w temacie problematyki związanej z nowymi technologiami i mediami?
- Jak rozwijać networking w pomocy społecznej?
- Czy networkig może stać się polem do tworzenia zintegrowanych służb społecznych?
- Jaka jest perspektywa i bariery rozwoju tematu zagrożeń związanych z użytkowaniem Internetu i nowych technologii w Polsce, w trzech obszarach: nauki, metodyki kształcenia i praktyki działania służb społecznych.
- Jakie są szanse i niezbędne warunki do wprowadzenia programu „Zagrożenia cyberprzestrzeni” do szerokiego zastosowania w kształceniu służb społecznych?
