Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po centralizac
Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po centralizac
ARTYKUŁ Z NAJNOWSZEGO NUMERU RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ:
Po przejściu na scentralizowany model rozliczania VAT nie zmieniła się kwalifikacja w podatku VAT usług zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej czy w mieszkaniu chronionym.
Usługi takie nadal korzystają ze zwolnienia z VAT. Tak samo organy podatkowe kwalifikują zapewnienie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
W interpretacji indywidualnej z 14 października 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-492/16-1/MN) dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził,że po centralizacji nie zmieniła się kwalifikacja w VAT usług świadczonych przez miejski ośrodek pomocy społecznej (MOPS). Organ podatkowy wyjaśnił wątpliwości gminy (miasta), która od 1 stycznia 2017 r. – po przeprowadzeniu centralizacji rozliczeń VAT – świadczy usługi z zakresu pomocy społecznej poprzez miejską jednostkę organizacyjną (MOPS). Ośrodek realizuje zadania należące do zadań własnych gminy oraz do zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej realizowanych przez gminę. Zadania MOPS dotyczą:
●● prowadzenia i zapewnienia miejsc w mieszkaniach chronionych,
●● kierowania do domu pomocy społecznej i ponoszenia odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
●● organizacji i świadczenia usług opiekuńczych u chorego w miejscu jego zamieszkania.
W związku z tymi usługami pobierane są opłaty za:
●● usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze przyznane na podstawie decyzji administracyjnej,
●● pobyt w mieszkaniu chronionym oraz w domu pomocy społecznej na rzecz osób umieszczonych na podstawie decyzji administracyjnej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:
1) Podmiot publiczny, świadcząc usługi zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej,
w mieszkaniu chronionym, a także zapewnienia usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, jest podatnikiem VAT. W zakresie, w jakim realizuje te zadania, nie jest objęty art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 20014 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych
odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest obarczona ustawowo zadaniem realizacji usług (wynikających z decyzji administracyjnych) związanych z pomocą społeczną. Nie oznacza to jednak, że gmina automatycznie zostaje wyłączona z zakresu opodatkowania VAT. Zachodzi bowiem związek
pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami) a zobowiązaniem się miasta do
wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane opłaty są niczym innym, jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez miasto. Za podleganiem VAT świadczy to, że podobne lub takie same czynności mogą być wykonywane przez inne podmioty (tzw. podmioty komercyjne). Miasto zobowiązuje się wykonać określone decyzją administracyjną czynności na rzecz konkretnej osoby, za które otrzymuje opłaty w określonej decyzją wysokości. Możliwe jest zatem zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez miasto na rzecz danego podmiotu (nabywcy).
Po przejściu na scentralizowany model rozliczania VAT nie zmieniła się kwalifikacja w podatku VAT usług zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej czy w mieszkaniu chronionym.
Usługi takie nadal korzystają ze zwolnienia z VAT. Tak samo organy podatkowe kwalifikują zapewnienie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
W interpretacji indywidualnej z 14 października 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-492/16-1/MN) dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził,że po centralizacji nie zmieniła się kwalifikacja w VAT usług świadczonych przez miejski ośrodek pomocy społecznej (MOPS). Organ podatkowy wyjaśnił wątpliwości gminy (miasta), która od 1 stycznia 2017 r. – po przeprowadzeniu centralizacji rozliczeń VAT – świadczy usługi z zakresu pomocy społecznej poprzez miejską jednostkę organizacyjną (MOPS). Ośrodek realizuje zadania należące do zadań własnych gminy oraz do zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej realizowanych przez gminę. Zadania MOPS dotyczą:
●● prowadzenia i zapewnienia miejsc w mieszkaniach chronionych,
●● kierowania do domu pomocy społecznej i ponoszenia odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
●● organizacji i świadczenia usług opiekuńczych u chorego w miejscu jego zamieszkania.
W związku z tymi usługami pobierane są opłaty za:
●● usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze przyznane na podstawie decyzji administracyjnej,
●● pobyt w mieszkaniu chronionym oraz w domu pomocy społecznej na rzecz osób umieszczonych na podstawie decyzji administracyjnej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:
1) Podmiot publiczny, świadcząc usługi zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej,
w mieszkaniu chronionym, a także zapewnienia usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, jest podatnikiem VAT. W zakresie, w jakim realizuje te zadania, nie jest objęty art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 20014 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych
odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest obarczona ustawowo zadaniem realizacji usług (wynikających z decyzji administracyjnych) związanych z pomocą społeczną. Nie oznacza to jednak, że gmina automatycznie zostaje wyłączona z zakresu opodatkowania VAT. Zachodzi bowiem związek
pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami) a zobowiązaniem się miasta do
wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane opłaty są niczym innym, jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez miasto. Za podleganiem VAT świadczy to, że podobne lub takie same czynności mogą być wykonywane przez inne podmioty (tzw. podmioty komercyjne). Miasto zobowiązuje się wykonać określone decyzją administracyjną czynności na rzecz konkretnej osoby, za które otrzymuje opłaty w określonej decyzją wysokości. Możliwe jest zatem zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez miasto na rzecz danego podmiotu (nabywcy).
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
KOŃCÓWKA ARTYKUŁU:
Czynności świadczone przez miasto wypełniają więc definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji miasto w zakresie
tych czynności nie korzysta z wyłączenia z grona podatników VAT. 2) Świadczone przez miasto usługi zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej, w mieszkaniu chronionym, a także zapewnienie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.
Czynności świadczone przez miasto wypełniają więc definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji miasto w zakresie
tych czynności nie korzysta z wyłączenia z grona podatników VAT. 2) Świadczone przez miasto usługi zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej, w mieszkaniu chronionym, a także zapewnienie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
Jak zwykle US różnie interpretują przepisy - wg sądów usługi zawarte na podstawie decyzji administracyjnej są wyłączone z VAT.Pozdrawiam 

-
- Podinspektor
- Posty: 1480
- Rejestracja: 10 maja 2016, 15:48
- Zajmuję się:
- Kontakt:
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
...dokładnie tak. To nie są usługi rodzące stosunek cywilno-prawny
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
A jeśli u nas z rodziną osoby umieszczonej W DPS na podstawie decyzji podpisano umowę na podstawie której dokonują częściowego pokrycia kosztów pobytu w DPS np.Matki- czy muszę im wystawiać faktury i ujmować w rejestrze sprzedaży VAT ?
-
- Starszy referent
- Posty: 676
- Rejestracja: 05 sty 2015, 12:36
- Zajmuję się:
- Kontakt:
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
Wykładowco kabaretowy powinieneś wiedzieć, że wykonanie usługi nie rodzi żadnego stosunku prawnego.Jest na odwrót.TWoj pisze:...dokładnie tak. To nie są usługi rodzące stosunek cywilno-prawny
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
PONAWIAM PYTANIE :
A jeśli u nas z rodziną osoby umieszczonej W DPS na podstawie decyzji podpisano umowę na podstawie której dokonują częściowego pokrycia kosztów pobytu w DPS np.Matki- czy muszę im wystawiać faktury i ujmować w rejestrze sprzedaży VAT ?
A jeśli u nas z rodziną osoby umieszczonej W DPS na podstawie decyzji podpisano umowę na podstawie której dokonują częściowego pokrycia kosztów pobytu w DPS np.Matki- czy muszę im wystawiać faktury i ujmować w rejestrze sprzedaży VAT ?
-
- Podinspektor
- Posty: 1480
- Rejestracja: 10 maja 2016, 15:48
- Zajmuję się:
- Kontakt:
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
...czytaj o ile potrafisz na jakie pytanie odpowiadałem ....ty supermyślicielu natchniony głupotą.AGA 57 pisze:Jak zwykle US różnie interpretują przepisy - wg sądów usługi zawarte na podstawie decyzji administracyjnej są wyłączone z VAT.Pozdrawiam
Wielokrotnie przytaczaliśmy tu orzeczenia sądów, z których wynika to co napisałem...aha i sądy i ja się mylimy a nasz uwielbiany geniusz nad eugeniuszami wie najlepiej

Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
Bardzo Państwa przepraszam - ale jeśli chcecie sobie nawzajem sprawiać przykrość , znieważać - róbcie to gdzie indziej - może załóżcie prywatne forum- My tu raczej oczekiwalibyśmy merytorycznych dyskusji, pomocy analiz i szukania wspólnych rozwiązań - chyba w takim celu powstało to forum ???? Czy się mylę ?????
A teraz moja prośba o pomoc - wracam do tych nieszczęsnych odpłatności rodziny za pobyt w DPS członka rodziny. Umowa podpisana z córką przebywającej w DPS matki o ponoszenie częściowej odpłatności zawarta jest na podstawie art.61.ust.2 lit.b i art.103 ust.2. ustawy o pomocy społecznej - czyli podstawą prawną nie jest KC i w kolejnym etapie sporządzona decyzja w sprawie odpłatności - czy mam wystawiać frę i ujmować ją w rejestrze Vat ?
A teraz moja prośba o pomoc - wracam do tych nieszczęsnych odpłatności rodziny za pobyt w DPS członka rodziny. Umowa podpisana z córką przebywającej w DPS matki o ponoszenie częściowej odpłatności zawarta jest na podstawie art.61.ust.2 lit.b i art.103 ust.2. ustawy o pomocy społecznej - czyli podstawą prawną nie jest KC i w kolejnym etapie sporządzona decyzja w sprawie odpłatności - czy mam wystawiać frę i ujmować ją w rejestrze Vat ?
Re: Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po central
Dołączam sie do pytania Kai: cytuję:
PONAWIAM PYTANIE :
A jeśli u nas z rodziną osoby umieszczonej W DPS na podstawie decyzji podpisano umowę na podstawie której dokonują częściowego pokrycia kosztów pobytu w DPS np.Matki- czy muszę im wystawiać faktury i ujmować w rejestrze sprzedaży VAT ?
PONAWIAM PYTANIE :
A jeśli u nas z rodziną osoby umieszczonej W DPS na podstawie decyzji podpisano umowę na podstawie której dokonują częściowego pokrycia kosztów pobytu w DPS np.Matki- czy muszę im wystawiać faktury i ujmować w rejestrze sprzedaży VAT ?
Oprócz Opodatkowanie usług ośrodka pomocy społecznej po centralizac - Księgowość przeczytaj również:
źle naliczona 13
dane na nocie księgowej
dożywianie
um. zlecenie
wydatki strukturalne
podatek od ryczałtu za samochód prywatny
Centralizacja w Ośrodkach Wsparcia
ksiegowanie na 640
nien.pobr.świadczenie
zwrot niepodjetwgo zasiłku stałego za XII 2016
Ryczałt samochodowy a PIT
odszkodowanie z pzu
co wystawić
sprawozdanie z pomocy publicznej
nfz Rozdział 85195
koszty za pochówek