Kto u was podpisuje sprawozdania w CAS?
Czy robi to Kierownik/Dyrektor czy Wójt/Burmistrz?
Dolnośląski UW uparł się na podpisy Wójta/Burmistrza przy wszystkich sprawozdaniach rocznych i większościcrozliczeniowych.
"Oko za oko, ząb za ząb, złotówka za złotówkę." Kodeks Hammurabiego
U nas dotychczasowo Dyrektor OPS lub jego Zastępca.
Bardzo dobrze że dostrzeżono to że te sprawozdania ma podpisywać Wójt/Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona. A taką osobą może być tylko pracownik urzędu.
Zgłosiliśmy to do Gminy i ma te sprawozdania ktoś podpisywać. Nareszcie zobaczą jak dużo jest tych sprawozdań.
Przyszło nawet pismo z województwa w tej sprawie, które nadaje "wyższej rangi" naszej prośbie o te podpisy.
A co będzie się dalej działo - zobaczymy.
Sprawniej jest jak dyrektor/kierownik ma upoważnienie do popisywania takich sprawozdań. Zazwyczaj w urzędach gmin/powiatach mają wywalone na takie działania. Nawet jak podpisują to potem joby i tak zbiera ops za opóźnienia itp.
Ale tak właśnie jest, że upoważnienie do podpisywania sprawozdań ma kierownik i ew. ktoś jeszcze, tylko że UW życzył sobie - mimo wszystko - konkretnie podpis wójta/burmistrza. Pismo z taką informacją faktycznie wpłynęło, z tego co wiem sprawę wyjaśniono i nadal podpisuje (przynajmniej u nas) kierownik z upoważnienia.
U nas również kierownik. Mam nadzieje, że tak zostanie ponieważ teraz idą sprawnie bez problemu. W przypadku konieczności proszenia się każdorazowo Burmistrza o podpisanie sprawozdanie, który wiecznie jest niedostępny bądź nie ma czasu...czarno to widzę. A dzwonić z UW oczywiście będą do nas nadal o brak podpisu itd.
Poniżej treść pisma które otrzymaliśmy:
Informuję, że zgodnie z art. 53 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.) wójt, burmistrz, prezydent miasta jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Powierzenie wybranych obowiązków z zakresu gospodarki finansowej może nastąpić wyłącznie na rzecz pracownika danej jednostki.
Zgodnie z orzeczeniem GKO z dnia 26 listopada 2012 r., BDF1/4900/98/97/RN-18/12/2683, Lex „Powierzenie obowiązków może nastąpić wyłącznie pracownikowi tej samej jednostki sektora finansów publicznych, czyli burmistrz jako kierownik urzędu nie mógłby powierzyć obowiązków w zakresie gospodarki finansowej tego urzędu, pracownikom innych gminnych jednostek budżetowych”.
Przepis art. 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. 2024, poz. 1135) w związku z art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy określa, że urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne (w tym ośrodki pomocy społecznej) stanowią odrębnych pracodawców, zatem pracownik ośrodka nie może być uznany za pracownika urzędu i odwrotnie. Dyrektor/Kierownik ośrodka jest jednocześnie jego pracownikiem. Tym samym nie jest pracownikiem urzędu, któremu wójt, burmistrz, prezydent mógłby powierzyć wybrane obowiązki z zakresu gospodarki finansowej.