Nie wydaje się decyzji w przypadku zgonu. Nie wygasza się decyzji po zgonie. Bo nie ma komu doręczyć. Śmierć powoduje ustanie stosunku prawnego z mocy prawa. Trzeba notatkę w akta albo sam akt zgonu.
Zgodnie z art. 107 § 1 pkt 3 kodeksu postępowania administracyjnego w decyzji
zawiera się m.in. oznaczenie strony lub stron. Należy przyjąć, że status strony, w rozumieniu
art. 28 kpa przysługujący osobie fizycznej wygasa z chwilą jej śmierci. Opieka ustaje również
w razie śmierci podopiecznego bądź uznania go za zmarłego, bowiem w takiej sytuacji opieka
staje się bezprzedmiotowa.
Zgodnie z Wyrokiem Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1
grudnia 2022 r. I SA/Wa 2110/21 „Prowadzenie postępowania administracyjnego w stosunku
do osoby zmarłej i wydanie decyzji ocenione być musi, jako rażące naruszenie prawa
w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r.poz. 2000). Jest to uchybienie, w wyniku którego powstają skutki niemożliwe do
zaakceptowania z punktu widzenia praworządności. Aby można było mówić o postępowaniu
musi istnieć organ administracji mający zdolność prawną do jego prowadzenia oraz strona,
o prawach, której organ orzeka w danym postępowaniu. Osoba fizyczna może być stroną
postępowania, jeżeli ma zdolność prawną. Zgodnie z art. 8 Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U.
z 2022 r. poz. 1360) każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną. Zdolność ta
kończy się z chwilą śmierci. Oznacza to, że w stosunku do osoby zmarłej nie można wszcząć
postępowania i wydać decyzji. Gdyby zaś doszło do wydania decyzji w stosunku do osoby
zmarłej należy przyjąć, że jest ona obarczona wadą nieważności i nie wywołuje skutków
prawnych”.