Zobowiązania wynikające z tytułu nienależnie pobranego dodatku mieszkaniowego mieszczą się w użytym w ustawie o finansach publicznych pojęciu niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym stanowiących dochód jednostki samorządu terytorialnego (art. 60).
W związku z tym mogą one zostać umorzone na wniosek zobowiązanego w całości albo w części lub ich spłata może być odroczona lub rozłożona na raty. To oznacza, że w gestii organu leży, czy uzna argumenty wnioskodawcy, czy też nie. Jednak wymaga się podjęcia działań dążących do wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy.
Jeśli chodzi o przedawnienie, ustawa o finansach publicznych przewiduje, że do spraw takich należności należy odpowiednio stosować przepisy działu III ordynacji podatkowej (art. 67). W związku z tym należy przyjąć, że zobowiązania z tytułu nienależnie pobranego dodatku mieszkaniowego przedawniają się z upływem 5 lat od momentu wymagalności tego zobowiązania.