lex
do stypendium wypłacanego na postawie umowy trójstronnej zawartej pomiędzy organizatorem, przyjmującym na staż i stażystą, które to stypendium jest współfinasowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych - dalej u.ś.r., jeżeli nie było ono wypłacone ze środków Unii Europejskiej bądź Funduszu Pracy.
Zgodnie z art. 3 pkt 1 u.ś.r., ilekroć w ustawie jest mowa o dochodzie – oznacza to, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób:
a) przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,
b) dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
c) inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, które zostały wymienione w tym przepisie.
Z treści przytoczonego zapytania wynika, że wskazane stypendium nie podlega opodatkowaniu, ponieważ nie jest odprowadzana zaliczka na podatek. Stanowisko to potwierdza również pismo z dnia 19.07.2007 r., wydane przez: Izbę Skarbową w Krakowie, PD-1/415-38/07: Czy wypłacane ze środków PFRON stypendia za okres szkolenia, stażu i przygotowania zawodowego osobom niepełnosprawnym posiadającym status poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu, stanowią dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?,
http://sip.mf.gov.pl, z którego treści wynika, że stypendia finansowane ze środków PFRON są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 u.p.d.o.f.
Tym samym art. 3 pkt 1 lit. a i b u.ś.r. nie znajdują zastosowania.
Również w art. 3 pkt 1 lit. c u.ś.r. nie znajduję podstawy prawnej, aby uznać wskazane świadczenie za dochód w rozumieniu u.ś.r. Co prawda, w art. 3 pkt 1 lit. c tiret 33 u.ś.r. ustawodawca wprowadził, iż przez dochód rozumie się również stypendia dla bezrobotnych finansowane ze środków Unii Europejskiej lub Funduszu Pracy, niezależnie od podmiotu, który je wypłaca. Jednak z treści zapytania nie wynika, żeby przedmiotowe stypendium było wypłacane z któregoś z tych środków. W przypadku, gdyby organ prowadzący postępowanie administracyjne ustalił, że stypendium choćby w części jest pokrywane z tych środków, będzie zobowiązany uznać je za dochód, gdy zostaną spełnione inne przesłanki (np. uznanie za osobę bezrobotną).
Konsekwencją powyższego będzie stosowanie przepisów art. 3 pkt 23 i 24 u.ś.r., gdzie wskazano, że utrata/uzyskanie stypendium dla bezrobotnych stanowi przesłankę do uzyskania/utraty dochodu, w zależności od tego, jakie jest źródło pokrywania stypendium. Jeżeli nie będzie ono uznane za dochód, organ nie stosuje również przepisów art. 3 pkt 23 i 24 u.ś.r.