Napisano: 11 lip 2018, 10:18
Napisałam w tej kwestii zapytanie do Ministerstwa Cyfryzacji i otrzymałam taką odpowiedź
Szanowna Pani,
Ministerstwo Cyfryzacji co do zasady nie udziela porad prawnych i nie zajmujemy się też weryfikowaniem słów Państwa Inspektora Ochrony Danych.
Jednakże w RODO zapisanych jest 6 przesłanek do przetwarzania danych osobowych, mówi o tym art. 6 RODO i jeśli pozyskują Państwo dane w jednym z podanych tam celów to osobna zgoda nie jest wymagana. Zgoda jest tylko jedną z 6 podstaw prawnych uprawniających do przetwarzania danych osobowych.
Odpowiedź ta dotyczy postawionego pytania:
Czy prawdą jest, że po wejściu RODO klient musi odrębnie wyrazić zgodę na podanie mi swojego numeru telefonu, gdyż jak tłumaczy IOD jest to dana osobowa niewymagana aby zadanie, które obsługuję było zrealizowane, zapewnia mi jedynie łatwiejszy kontakt z osobą, (w przypadku osób niepełnosprawnych, starszych i schorowanych nie jest to bez znaczenia).
Jeśli więc chcę dla łatwiejszego kontaktu z osobą niepełnosprawną mieć jej numer telefonu, to mój klient powinien dobrowolnie i odrębnie na piśmie wyrazić na to zgodę.
Co do pytania drugiego to obowiązek informacyjny jest jednostronny i nie muszą mieć Państwo pisemnego potwierdzenie jego skuteczności. Klauzula musi się po prostu znaleźć w ogólnodostępnym miejscu, ale do zasady żaden podpis nie jest wymagany.
Odpowiedź ta dotyczyła postawionego pytania:
Czy prawdą jest, że klauzula informacyjna powinna być dostarczona klientowi skutecznie i na nas ciąży obowiązek udowodnienia tego faktu, dlatego najlepiej pod klauzulą uzyskać podpis klienta, potwierdzający zapoznanie się z klauzulą informacyjną.
Z poważaniem,
J
Ekspert
Departament Zarządzania Danymi