Zgodnie z konstytucją będzie trudno, chociaż TK wielokrotnie podkreślał, ze zasada ochrony praw nabytych nie ma charakteru bezwzględnego i w obliczu innej doniosłej wartości konstytucyjnej może zostać ograniczona.Zgoda, to są Ci co mają wejść a jak się wezmą za wsteczne decyzję?
Dzieci mają orzeczenia maks. do 16 rż., więc można skalkulować okres wypłat świadczeń. Jeśli idzie o osoby dorosłe, również wydawanie orzeczeń bezterminowych nie jest normą. Wreszcie, dojdzie do naturalnego zmniejszenia liczby osób z bezterminowymi orzeczeniami spowodowanego ich śmiercią.Mamy 104 tys. rodziców i ok. 140 tys. dorosłych więc nie mogą im się dobierać do orzeczeń a jak zamierzają ich weryfikować? Nie mogą ..
Fakt, ale cały czas orbitujemy.ale oddalamy się od tematu K 38/13.
oczywiście tutaj zdania są podzielone, niby mamy 520 tak jak było wcześniej ale dużo się zmieniło, kolejne ustawy, dodatki i jestem ciekawy jakby TK odniósł się do takiej realizacji jego wyroku bo jeżeli obalono bubel i naprawiono go bublem to gdzie sens?Zasiłek dla opiekuna to jest ustawa, która nie realizuje wyroku TK K27/13 a idzie na konfrontacje z tym wyrokiem, bowiem TK nie wskazał aby nieRząd miał prawo do zaproponowania poszkodowanym opiekunom substytutu świadczenia pielęgnacyjnego (czyli innego świadczenia). TK skupił się w swoim orzeczeniu na świadczeniu pielęgnacyjnym a nie żadnym innym.
Jeżeli dojdzie do zaskarżenia ustawy o zasiłku dla opiekuna (a wg mnie dojdzie na pewno) to TK raz jeszcze będzie wracać do tej samej sprawy, którą już raz orzekł, przy czym tym razem będzie badać wykonanie np wyroku… czy faktycznie do niego doszło.
https://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/7 ... tucje.htmlUzależnienie prawa opiekunów do otrzymywania wsparcia od daty powstania niepełnosprawności u ich krewnych jest sprzeczne z ustawą zasadniczą.
– Rodzice dziecka, u którego niepełnosprawność powstała po osiągnięciu pełnoletniości, charakteryzują się takimi samymi cechami jak opiekunowie małoletniego i inne osoby sprawujące opiekę, uprawnione do świadczenia pielęgnacyjnego – wskazuje Robert Hernand w opinii dla TK.
Oprócz naruszenia zasady równości prokuratura zwraca uwagę, że zaskarżone przepisy są w sprzeczności z zasadą proporcjonalności oraz sprawiedliwości społecznej. Powołuje się przy tym na uzasadnienie ustawy nowelizującej z 7 grudnia 2012 r., która jako powód ich wprowadzenia podała konieczność ograniczenia liczby osób uprawnionych do wsparcia i kosztów ponoszonych przez budżet na wypłatę świadczeń.
– W tej sytuacji nie można uznać, że wzrost wydatków na świadczenia pielęgnacyjne, utrudniający realizację innych zadań w sferze pomocy dla rodzin, może stanowić wystarczający argument dla ograniczeń wprowadzanych przez omawiane kryteria – stwierdza Robert Hernand
https://prawo.rp.pl/artykul/757956,1102147.htmlProkurator generalny: różnicowanie pomocy dla opiekunów jest niekonstytucyjne.
Posłowie podwyższyli świadczenia pielęgnacyjne dla opiekunów niepełnosprawnych dzieci. Możliwe, że będzie trzeba podwyższyć wysokość pomocy dla wszystkich zajmujących się niepełnosprawnymi członkami rodziny. Prokurator generalny twierdzi bowiem, że różnicowanie sytuacji opiekunów jest nieuzasadnione.
Zajmujący się dorosłym może dostać 520 zł zasiłku opiekuńczego, i to tylko, jeśli jego sytuacja materialna jest zła. Opiekun niepełnosprawnego dziecka wkrótce będzie otrzymywał minimalną pensję. Na razie ma 820 zł, ale od maja dostanie 1 tys. zł netto, a od 1 stycznia 1,2 tys. zł.
– Takie zróżnicowanie nie służy ustawowemu celowi, dla którego świadczenie pielęgnacyjne oraz specjalny zasiłek opiekuńczy zostały wprowadzone – zauważa Robert Hernand w opinii przesłanej do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie K 38/13.
Zapłata za pracę powinna być równa
Skoro świadczenia mają rekompensować zarobki utracone po rezygnacji z pracy, to nie ma znaczenia ani wiek, w jakim powstał uszczerbek na zdrowiu u dziecka, ani wysokość dochodu w rodzinie opiekuna i osoby wymagającej opieki.
– Wykonujemy tak samo ciężką pracę. Nie rozumiem, dlaczego kolejny raz w naszej sprawie ma orzekać Trybunał Konstytucyjny. Już dwie nowelizacje ustawy o świadczeniach rodzinnych okazały się sprzeczne z ustawą zasadniczą – mówi Małgorzata Kumorek, współorganizatorka protestu przed Sejmem.
Prokuratura zwraca uwagę, że oprócz naruszenia zasady równości zaskarżone przepisy są w sprzeczności z zasadą proporcjonalności oraz sprawiedliwości społecznej. Ustawodawca powinien stosować taką samą miarę wobec wszystkich zainteresowanych otrzymaniem dóbr.
Miliardowe koszty
– W uzyskaniu prawa do świadczeń opiekuńczych powinny mieć znaczenie jedynie okoliczności rezygnacji z pracy – uważa Hernand.
Jeśli Trybunał przychyli się do tej argumentacji, Skarb Państwa będzie musiał sfinansować podwyżki. Jeszcze przed ostatnią nowelizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych, ale także przed uchwaleniem ustawy o zasiłkach dla opiekunów, ministerstwo koszty świadczeń szacowało na 1271,4 mln zł rocznie.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [email protected]
Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego
Celem świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego jest zrekompensowanie opiekunkom utraconych zarobków. Nie powinien więc mieć tu znaczenia ani wiek niepełnosprawnego, ani sytuacja majątkowa. Kryterium różnicującym wysokość świadczenia może być jedynie stopień niepełnosprawności podopiecznego i czas, który trzeba mu poświęcić. Opiekunowie osób dorosłych powinni więc otrzymać taką samą podwyżkę świadczeń jak opiekunowie dzieci. Ustawa zasadnicza zobowiązuje państwo do zapewnienia szczególnej opieki dzieciom, ale nie może być to przesłanką ograniczania obowiązków wobec innych.