Napisano: 07 cze 2024, 10:05
"Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest w drodze decyzji administracyjnej (art. 7 ust. 1 DodMieszkU) przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Jednocześnie według art. 7 ust. 5 DodMieszkU dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem okresowym, wypłacanym co miesiąc, co zresztą odpowiada też temu, w jakich okresach regulowane są opłaty za mieszkanie.
W opisanej sytuacji uprawnionemu przyznano dodatek mieszkaniowy i z pierwszym dniem miesiąca nabył on prawo do dodatku na dany miesiąc. Śmierć uprawnionego – ze względu na charakter uprawnienia do świadczenia – powoduje wygaśnięcie prawa do dodatku. Skoro uprawniony zmarł 8.7.2022 r., to nabył prawo do dodatku za lipiec z pierwszym dniem miesiąca. Wygasić prawo do dodatku i zaprzestać jego wypłacania należy więc od sierpnia".
ww. opinia co prawda mówi o przypadku gdzie strona zmarła ale czy to w przypadku śmierci czy wyprowadzki mamy do czynienia z bezprzedmiotowością decyzji i ww. należy wygasić. Nie znaczy to jednak, że nie należy wypłacić dodatku do końca miesiąca.
tak, wiem że są również opinie gdzie dodatek należy dzielić na dni [w przypadku zwrotu ww. --- tłumaczone to jest dbałością o finanse publiczne. Osobiście się jednak z tym nie zgadzam z uwagi na poniższe argumenty:
1. art.7 ust. 10 udm. Zmiany danych zawartych we wniosku lub deklaracji złożonej przez wnioskodawcę, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.
2. "Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem okresowym, wypłacanym co miesiąc, co zresztą odpowiada też temu, w jakich okresach regulowane są opłaty za mieszkanie."