Napisano: 01 paź 2015, 11:02
Podam na wstępie prosty przykład: jednostka zakupiła materiały na magazyn co zostało ujęte zapisem: 310/201
Materiały te jako rzeczowe aktywa obrotowe są składnikami majątku gminy. Do czasu kiedy zobowiązanie na 201 nie zostanie zapłacone źródłem finansowania tych aktywów jest fundusz obcy (fundusz jednostki dostawcy). Gdyby należało zrobić zrobić sprawozdanie finansowe to materiały te zostaną wykazane po stronie aktywów a zobowiązanie po stronie pasywów. Wartość funduszu gminy czyli wartość majątku gminy nie wzrasta zgodnie z równaniem:
aktywa= fundusz + zobowiązania
Wracając do ZZ
Wskutek tego, że sprawozdanie Rb-27ZZ powinno być sporządzone na podstawie stanów kont księgi głównej należności których zapłata stanowi dochód BP należy ująć w księgach rachunkowych. Jeżeli ujmiemy je zapisem 221/720 to zostaną one wykazane po stronie aktywów i dalej zostanie powiększony fundusz gminy czyli równowartość majątku gminy. Powoduje to że księgi rachunkowe nie odzwierciedlają stanu rzeczywistego gdyż pobranie zapłaty tych należności natychmiast powoduje z mocy prawa powstanie zobowiązania względem BP - złamany zostaje przepis art. 24 ust. 2 UoR.
Jeżeli należności zwiększają fundusz gminy to zobowiązania z tyt. obowiązku ich odprowadzenia do BP muszą zmniejszać fundusz gminy czyli zobowiązania wzgledem BP powinny być ujmowane w koszty a zapłaty tych zobowiązań powinny być wydatkami gminy. Czegoś takiego jednak nie dopuszczają przepisy ustawy o finansach publicznych. Więc stosuje się różne sztuczki by ominąć obowiązujące przepisy. Np. w jednostce pobierana jest zaplata należności która wcześniej została ujęta 221-BP/720 - zapłata ta w jednostce jest dochodem i jako dochód powinna być przekazane do budżetu, jednak wskutek stosowania różnych kombinacji zapisów księgowych po przekazaniu na rachunek budżetu kwota przekazywana jest ujmowana jako zobowiązanie względem BP nie ujmowane w koszty którego zaplata nie jest wydatkiem.
--------------------------------------------------------------------
Należności których zapłata stanowi dochód BP należy ująć w księgach rachunkowych jako aktywa których źródłem finansowania jest obcy fundusz czyli zapisem 221/225. Oznacza to, że gmina przejęła należności BP na swoje aktywa i z tego tytułu ma zobowiązania względem BP. Infantylny jest zarzut czołowego ideologa stojącego za księgowaniem 221-BP/720, cytuję: "jak komornik niczego nie wyegzekwuje to gmina nie ma zobowiązania względem BP. Odpowiadam: nie ma z tytułu pobranych a nie odprowadzonych dochodów BP (art. 60 UoFP) ale ma zobowiązania z tytułu należności BP które przyjęła na swoje aktywa jako składniki majątkowe gminy.
===========================================================================
Jeżeli ktoś potrafi uzasadnić merytorycznie legalność księgowania 221-BP/720 to czekam.