Fundusz Solidarnościowy - księgowanie pozabudżetowe
Pytanie jest tylko takie; CZY ABY NA PEWNO POWINIEN ON BYĆ UJMOWANY POZABUDŻETOWO?
A skąd są wątpliwości skoro artykuł 10 ustawy z 23 października 2018 o Funduszu Solidarnościowym stanowi, że do środków przekazanych z Funduszu jednostkom samorządu terytorialnego nie stosuje się art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Łatwo to wyjaśnić: chodzi o to, że
Zgodnie z art 1 ustęp 3 ustawy fundusz Solidarnościowy jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
Zgodnie z art 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:
3) finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
W punkcie 7 artykułu 9 ustawy o finansach publicznych są wymienione państwowe fundusze celowe.
Logiczne jest zatem, że środki tego funduszu to dotacje celowe z mocy prawa, a nie środki a art 8 ustęp 3 ustawy o dochodach.
Przecież dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
My dostaliśmy wytyczne ze ŚUW z 20.02.2024r., a oto cytat: (...)Środki funduszu celowego, jakim jest Fundusz Solidarnościowy przekazywane są na wyodrębniony rachunek gminy/powiatu wskazany w umowie – § 3 ust. 5 i za pośrednictwem tego rachunku bankowego należy regulować wydatki związane z przedmiotem umowy. Gmina/Powiat otrzymuje środki określone, jako pozabudżetowe i nie może ich przyjąć, jako dochodów, więc nie może zmienić ich charakteru i przekazywać w formie dotacji wykonawcom zadania. "