do księgowych domów pomocy społecznej - Księgowość

  
Strona 1 z 2    [ Posty: 11 ]

Napisano: 20 sty 2017, 9:36

Witam.
Zwracam się z zapytaniem do wszystkich księgowych domów pomocy społecznej: dps-y są zwolnione czy niepodlegające ustawie o vat?
Jak to u was wygląda?
AnSmoll


Napisano: 20 sty 2017, 9:42

u nas jako zwolnione
new age

Napisano: 20 sty 2017, 10:04

DPSy przejęte z mocy prawa przy reformie z 1999 roku nie podlegają pod centralizację VAT. A skoro nie mają sprzedaży pow. 150tys. nie podlegają pod VAT. Jeśli przekraczają 150tys występują jako samodzielni podatnicy VAT.

Więcej informacji jest tu:

https://www.biuletyn.bdo.pl/biuletyn/fin ... h9838.html
TWoj
Podinspektor
Posty: 1458
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 20 sty 2017, 12:15

Dostałam pisko z DPS o treści :" DPS X informuje, że z dniem 01.01.2017 nie będzie wystawiał faktur ani innych dokumentów dotyczących odpłatności mieszkańca, ponieważ sprawujemy opiekę nad skierowanymi osobami na podstawie decyzji wydawanych przez miejskie ośrodki pomocy społecznej.
W związku z powyższym prosimy o dokonywanie wpłat na podstawie posiadanych decyzji."

Ktoś może ma taka sytuację ?
Iza73

Napisano: 23 sty 2017, 10:09

Iza73 pisze:Dostałam pisko z DPS o treści :" DPS X informuje, że z dniem 01.01.2017 nie będzie wystawiał faktur ani innych dokumentów dotyczących odpłatności mieszkańca, ponieważ sprawujemy opiekę nad skierowanymi osobami na podstawie decyzji wydawanych przez miejskie ośrodki pomocy społecznej.
W związku z powyższym prosimy o dokonywanie wpłat na podstawie posiadanych decyzji."

Ktoś może ma taka sytuację ?
mamy taką sytuację. Do grudnia 2016r. wystawiali noty, a teraz przysłali pismo. Nie potrafimy się z nimi dogadać. Rzekomo na szkoleniach dostali taką informację.
wiknat

Napisano: 23 sty 2017, 10:25

Witam! Mam problem z jednym DPS. Otóż otrzymywaliśmy od niego notę księgową obciążającą nas, w styczniu dostaliśmy notę wg starych danych, tzn. bez danych gminy, mimo iż wysyłaliśmy pismo o tym jak mają wyglądać dokumenty po zmianach. DPS nie bardzo chce wystawić noty wg nowych zasad, tj. na gminę i na ośrodek pomocy społecznej... Czy noty też muszą być wystawiane wg nabywcy/odbiorcy? Czy mogę w takim razie ewentualnie wystawić notę korygującą do noty księgowej?? Czy jest to przeznaczone tylko do faktur?

Proszę o pomoc.
księgowaops

Napisano: 23 sty 2017, 15:23

Czy DPS powinien wystawiać gminie faktury za pokrywanie kosztów pobytu podopiecznego

Podopieczny przebywa w domu pomocy społecznej. Część kosztów tego pobytu będzie pokrywana przez gminę. Czy słusznie DPS odmawia wystawiania faktur, twierdząc, że gmina powinna płacić comiesięczną kwotę na podstawie decyzji o umieszczeniu tej osoby w DPS?

Tak, dom pomocy społecznej (dalej: DPS) słusznie odmawia wystawiania gminie faktur.Zasady wystawiania faktur określają przepisy art. 106a–106q ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepisy te określają m.in., kiedy faktury są wystawiane, tj. jakie czynności mogą być dokumentowane fakturami. Jest to przede wszystkim sprzedaż dokonywana przez podatników VAT, a więc dokonywane przez nich odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. Czynności niestanowiące sprzedaży nie mogą być, co do zasady, dokumentowane fakturami VAT.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis ten ma zastosowanie m.in. przy świadczeniu usług w zakresie pomocy społecznej przez wyznaczone jednostki (np. DPS-y) na podstawie decyzji administracyjnych.

Wyroki potwierdzające stosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT do domów pomocy społecznej:

● wyrok WSA w Krakowie z 6 czerwca 2013 r., sygn. I SA/Kr 462/13

● wyrok WSA w Gliwicach 12 lutego 2015 r., sygn. III SA/Gl 1457/14

● wyrok WSA w Warszawie z 13 października 2015 r., sygn. III SA/Wa 3650/14

Prowadzi to do wniosku, że usługi pomocy społecznej świadczone przez DPS-y na podstawie decyzji administracyjnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT, a tym samym nie mogą być dokumentowane fakturami – w tym fakturami wystawianymi gminom.
anna77

Napisano: 23 sty 2017, 15:24

Takie stanowisko reprezentują jednak tylko niektóre organy podatkowe. Większość z nich uznaje natomiast, że w zakresie, o którym mowa, art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie ma zastosowania. Nawet jednak przyjęcie takiego stanowiska nie oznacza, że w przedstawionym stanie faktycznym dom pomocy społecznej ma obowiązek wystawiać gminie faktury. Jest tak dlatego, że gminy nie są nabywcami tych usług (ich nabywcami są mieszkańcy domu pomocy społecznej), a jedynie częściowymi ich płatnikami, tj. osobami trzecimi, od których otrzymywana jest część zapłaty za te usługi. Ta część zapłaty – na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT – stanowi element podstawy opodatkowania tych usług.

Przykład

Odpowiednie zastosowanie ma w tym zakresie interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 30 grudnia 2015 r. (sygn. IPTPP1/4512-504/15-6/ŻR), w której czytamy, że bezpośrednim odbiorcą usług jest pensjonariusz domu pomocy społecznej, nie ośrodek pomocy społecznej. W tej sytuacji opłata dokonywana przez ośrodek pomocy społecznej nie jest wnoszona za świadczenie usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz tego ośrodka. Tym samym, do dokumentowania wpłat dokonywanych przez ośrodek pomocy społecznej nie znajdą zastosowania przepisy art. 106b ustawy o VAT – czyli przepisy o wystawianiu faktur.







Dom Pomocy Społecznej im. Józefa Gawła w Stalowej Woli informuje, iż w związku z wprowadzeniem przepisów o centralizacji VAT od dnia 01 stycznia 2017r. zachodzą zmiany dotyczące wystawiania not księgowych oraz faktur.
Z początkiem roku 2017 nasz DPS objęty został centralizacją rozliczeń w zakresie podatku od towaru i usług, która wymusza rezygnację z not księgowych z tyt. odpłatności za pobyt mieszkańców. DPS w obecnym stanie prawnym pozbawiany jest także możliwości wystawiania faktur dotyczących odpłatności za pobyt na Gminę. Dzieje się tak gdyż Gmina nie jest nabywcą usług (ich nabywcami są mieszkańcy DPS), a jedynie częściowym ich płatnikiem, tj. osobą trzecią, od której otrzymywana jest część zapłaty. Bezpośrednim odbiorcą usługi jest mieszkaniec DPS, nie Gmina. W tej sytuacji opłata dokonywana przez Gminę nie jest wnoszona za świadczenie usług wykonywanych przez DPS na rzecz gminy. Tym samym do dokumentowania wpłat dokonywanych przez gminę nie znajdą zastosowania przepisy art. 106b ustawy o vat. dot. wystawiania faktur.
W związku z powyższym proszę o pokrywanie comiesięcznych kosztów pobytu podopiecznych na podstawie decyzji administracyjnych , bez uprzedniego wezwania.
anna777

Napisano: 23 sty 2017, 15:27

Takie pismo my dostaliśmy i chyba się z nim zgodzimy
anna77

Napisano: 23 sty 2017, 21:46

anna77 pisze:Takie pismo my dostaliśmy i chyba się z nim zgodzimy
A jaki macie argument za tym, że to Wy jesteście beneficjentem takiego świadczenia?
Od kiedy to DPS świadczy usługi na rzecz Gminy czy członków rodziny zobowiązanych do ponoszenia opłaty.
Centralizacja tutaj nie ma żadnego wpływu na sposób rozliczeń.
Mam raczej inne pytanie czy mój członek rodziny dostanie fakturę na żądanie zgodnie z ustawą VAT bo ma do tego prawo i jaka tam będzie kwota. Mam tylko nadzieję, że na fakturze będą dwie pozycje:
a)do zapłaty - całkowity miesięczny koszt;
b)zapłacono i to niezależnie czy jest potrącenie przez ZUS - kwota faktycznie zapłacona.
Czyli będę rozliczany do faktury tak jak przy zakupie pieluchomajtek refundowanych w części z NFZ.
Czy tak teraz będzie ?
smerf DPS



  
Strona 1 z 2    [ Posty: 11 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x