W maju otrzymałam wywiad z datą majową o zmianie wysokości dochodu i odpłatności za dom, w marcu rewaloryzacja emerytury przewyższa 10% i od kwietnia nowa odpłatność za dps. Moje pytanie brzmi: od kiedy zmienić decyzję ? Jeśli od maja to sytuacje za marzec kwiecień pozostawić bez zmian ? czy w decyzji wyliczyć różnicę ? Proszę o odpowiedź jak robicie to w Waszych Ośrodkach.
Też mieliśmy ostatnio kilka takich sytuacji i zmienialiśmy od kwietnia. Dzwoniliśmy do danych DPSów i pytaliśmy co wolą zrobić czy odesłać nadpłatę, czy zmniejszyć opłatę majową o powstałą różnicę. Zazwyczaj nie robili problemów i mówili, żeby w maju zapłacić mniej tak, by wszystko się zgadzało. Prosili tylko, żeby w uzasadnieniu napisać o tej nadpłacie i jak była wyliczona.
Z tego co się orientuję to nie można wystawić decyzji w maju ze zmianą od kwietnia. Nie można cofać się w tył, dlatego chciałam, aby ktoś kto może jest świeżo po kontroli wypowiedział się ... może jakieś zalecenia pokontrolne jak to robić dokładnie ?
Proszę o wytłumaczenie jak przysłowiowej "krowie na rowie" jasno i przejrzyście.
Mamy maj wywiad w maju sporządzony, koszt DPS zmienił się od kwietnia wywiad zmieniamy z majową datą od kwietnia czy od maja ? Jeśli od kwietnia to czy jakoś wyrównujemy różnicę kwot czy już z tym nic się nie robi?
No to jeszcze raz. Decyzje zmieniające na podstawie art. 106 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej mają charakter konstytutywny, czyli twórczy. Kształtują nowe prawa czy obowiązki strony postępowania, co najmniej od momentu jej wydania (nigdy wcześniej). Jednak decyzja wywołuje skutki prawne dopiero wtedy, gdy stanie się ostateczna, tzn. skutecznie doręczona i po upływie terminu do odwołania. Nie można więc wydać decyzji dnia 17.05.2019 r. i zmienić odpłatność za DPS od kwietnia. Można zmienić tę odpłatność tylko na przyszłość – najwcześniej od miesiąca maja (choć i tu mam małe wątpliwości czy zdążysz z ustatecznieniem się decyzji). Nie należy dochodzić dopłat za kwiecień (i ew. wcześniejsze miesiące) – to nie jest wina klienta, że organy są opieszałe w swoich działaniach. Świadczeniobiorca – jako strona słabsza w postępowaniu – jest tu szczególnie chroniony i działania organu muszą uwzględniać jego prawo korzyści, zapewnić mu czynny udział, możliwość wypowiedzenia się w sprawie i prawo do odwołania.
Wyrok NSA z dnia 10.11.2009 r., sygn. akt: I OSK 1554/09 – „Wzruszenie decyzji na podstawie art. 106 ust. 5 ustawy dokonuje się poprzez wydanie decyzji konstytutywnej. Decyzja taka wpływa bowiem na dotychczasowy zakres uprawnień strony. Ze względu na ten konstytutywny charakter decyzji, może ona wywierać wyłącznie skutki ex nunc. Brak jest podstaw by w trybie art. 106 ust. 5, uchylać lub zmieniać decyzję pierwotną z macą wsteczną (ex tunc). Konsekwentnie, nie jest dopuszczalne uchylanie lub zmiana decyzji z chwilą, zaistnienia zmiany sytuacji uprawionego, jeśli zmiana ta nastąpiła przed wydaniem decyzji zmieniającej lub uchylającej.”
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 grudnia 2014 r., sygn. IV SA/Wr 442/14 – „Decyzja wydana na podstawie art. 106 ust. 5 u.p.s. ma charakter konstytutywny i wywołuje skutki prawne dopiero od chwili jej ustatecznienia (…). Decyzja ta wpływa bowiem na dotychczasowy zakres przyznawanych świadczeń z pomocy społecznej (zmienia ich wysokość, odmiennie je kształtuje lub wręcz je odbiera). W konsekwencji, ze względu na konstytutywny charakter decyzji, może ona wywierać wyłącznie skutki ex nunc.”
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 lutego 2015 r., sygn. IV SA/Po 1240/14 – "(Organ) wydał decyzję w dniu 15 kwietnia 2014 r. dokonując zmiany od 1 kwietnia 2014r., czyli przed datą jej wydania i datą jej doręczenia. Nie było to prawidłowe, jak słusznie wskazał organ II instancji w zaskarżonej decyzji. Zarówno zmiana decyzji pierwotnej przyznającej świadczenie z pomocy społecznej, jak i jej uchylenie mają charakter konstytutywny."
Decyzja wywołuje skutki prawne dopiero po jej ustatecznieniu - prawidłowym doręczeniu i upływie terminu do odwołania lub zrzeczeniu się go (WSA we Wrocławiu z dn. 10.12.2014 r., sygn. akt: IV SA/Wr 442/14).