Księgowanie 20% gminy dłużnika - Księgowość

  
Strona 2 z 3    [ Posty: 24 ]

Napisano: 25 mar 2014, 10:35

Do skarbnikow tez te uwagi docierają....ale aby coś zadziałało jak należy Opsy tez powinny prawidłowo księgować czyli tak jak Anna. PoZdro dla Anna:)
~TW


Napisano: 25 mar 2014, 11:35

Niekoniecznie docierają do skarbników Panie TW, to tylko pana wyobrażenie, niestety błędne. Skarbników mamy jakich mamy - niestety (też muszę to napisać). Uważam, jednak, że to Państwo szkolący winniście zmienić swe podejście zaczynając tłumaczyć wszystkim skarbnikom, że np. fundusz alimentacyjny ZACZYNA się w jednostce i na tym poziomie powinny zostać uwzględnione księgowania i paragrafy. Tymczasem. przyjeżdża do Pana na szkolenie Pani z organu i na pytanie jak księgować fundusz słyszy, że 236 itd.Przyjedzie Pani z OPS-u i usłyszy , że 098, pomijam już wymienienie kont na których należy księgować.
=======
Proponuję doinformowywać panie z organów o tym co dzieje się w jednostce, bo niestety nie mają wiedzy na ten temat a księgowych z jednostki w ogóle nie słuchaja, bo przecież u nich ma się zgadzać a nie w OPS. :)) ....no cóż
=======
mam pytanie do Pana jeszcze:
W klasyfikacji budżetowej został utworzony paragraf dochodów z tytułu funduszu alimentacyjnego 098.Proszę odpowiedzeć: skoro został utworzony taki paragraf, specjalnie dla dochodów z FA, dlaczego zatem gmina przeformułowuje te dochody na paragraf 236. Wiemy, że to jest zadanie zlecone itd., ale to zadanie ma dla siebie w klasyfikacji odrębny paragraf!
~Beata1

Napisano: 25 mar 2014, 14:27

Nie problem w tym czy docierają bo docierają tylko w tym czy chcą coś z tym zrobić . To nie księgowe OPS-ów są winne za ten stan rzeczy . Pan Panie TW tylko pisze hahahaha i hehehehe i macie źle to czy tamto czy tez poczytajcie albo doczytajcie to czy tamto. Tak się nie da prowadzić dyskusji .
~nowa

Napisano: 25 mar 2014, 14:58

...widzisz Beato piszesz nieprawdę.

Klasyfikacja ma być ta co w planie zadań zleconych.

JAKIM PRAWEM OPSY LUB URZĘDY MAJĄ MIEĆ INNĄ KLASYFIKACJĘ NIŻ TA W PLANIE ZADAŃ ZLECONYCH....???

Granda....


...a co do skarbników to masz rację i właśnie dlatego od czwartku w Białymstoku potem w Olsztynie, Katowicach, Wrocławiu Poznaniu rusza seria szkoleń dla skarbników i księgowych realizujących zadania zlecone:


RACHUNKOWOŚĆ I SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA ZADAŃ ZLECONYCH

NOWE ZASADY POSŁUGIWANIA SIĘ KLASYFIKACJĄ BUDŻETOWĄ W ZAKRESIE ZADAŃ ZLECONYCH, W TYM SZCZEGÓLNE ROZWIĄZANIA DLA FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO, ZADANIA ZLECONE A VAT, NOWE ZASADY UZGADNIANIA DANYCH SPRAWOZDANIA RB-27S ZE SPRAWOZDANIEM RB-27ZZ

Już w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, Minister Finansów zmienił obowiązujące do końca 2011 roku przepisy w zakresie rachunkowości zadań zleconych likwidując przepis o księgowaniu należności jako zobowiązań. Okazuje się jednak, iż do dziś wiele jednostek realizujących zadania zlecone nadal księguje „po staremu” i w efekcie narusza zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz generuje nierzetelne dane do sprawozdań budżetowych i finansowych.

W Dzienniku Ustaw z dnia 23 stycznia 2014 roku Minister Finansów opublikował nowe rozporządzenie z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które wprowadza szereg ważnych zmian zakresie zadań zleconych z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2014 roku. Nowe sprawozdania budżetowe powinny być zatem sporządzane z zastosowaniem nowych wzorów i nowych instrukcji oraz nowych zasad uzgadniania danych pomiędzy poszczególnymi rodzajami sprawozdań, szczególnie w zakresie zadań zleconych (w tym funduszu alimentacyjnego) i prawidłowego zastosowania klasyfikacji budżetowej. Od początku 2014 roku zarówno jednostki bezpośrednio realizujące zadania zlecone (np. OPS-y, Zarządy Nieruchomości Skarbu Państwa, KPPSP, itp.), jak i Urzędy/Starostwa/Organy powinny posługiwać się tymi samymi podziałkami klasyfikacji budżetowej. Oznacza to, iż błędem jest np. w przypadku funduszu alimentacyjnego zastosowanie paragrafu 098, a w Urzędzie/Organie innych paragrafów np. 235 i 236 (analogicznie w przypadku innych zadań zleconych). Od początku 2014 roku należy bowiem stosować te same paragrafy klasyfikacji budżetowej celem uzgodnienia sprawozdania RB-27S ze sprawozdaniem RB-27ZZ.
W nowych przepisach zrezygnowano z zasady wskazywania kont, z których pozyskuje się dane sprawozdawcze, nastąpiło przejście na opis merytoryczny danych wykazywanych w poszczególnych sprawozdaniach, co umożliwia pozyskiwanie danych sprawozdawczych z innych kont niż do tej pory było to uznawane za właściwe. Zmiany te szczególnie dotyczą jednostek budżetowych realizujących zadania zlecone.

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad rachunkowości zadań zleconych oraz zasad sporządzania kwartalnych sprawozdań:

- z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego według nowych zasad w zakresie zadań zleconych obowiązujących w roku 2014,
- jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

Dodatkowo na szkoleniu omówione zostaną zasady księgowania zadań zleconych, schematy księgowania zadań zleconych (np. nieruchomości SP), w tym księgowania funduszu alimentacyjnego z podziałem na część należną BP, GD i GW, zasady księgowania odsetek, zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności, zasady księgowania należności umorzonych i przedawnionych, zasady księgowania świadczeń należnych i nienależnie pobranych, zasady księgowania decyzji jako zobowiązań i ich rozliczanie na koncie 640 oraz przedstawione zostanie powiązanie danych wykazywanych w sprawozdaniach typu „RB” z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach finansowych, w tym danych jednostkowego i łącznego bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian funduszu jednostki z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia MF z dnia 5 lipca 2010 w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont (…) wprowadzających obowiązek w zakresie eliminowania wzajemnych rozliczeń w łącznym sprawozdaniu finansowym.

Szkolenie 1-dniowe szczególnie dla urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, jednostek budżetowych pomocy społecznej (OPS, PCPR, ROPS), zarządów nieruchomości, straży pożarnej i wszystkich innych jednostek realizujących zadania zlecone oraz urzędów wojewódzkich jako jednostek udzielających dotacji na realizację zadań zleconych i organów kontroli tj. RIO i NIK,

Program:

1. Zasady systemowe w zakresie finansów publicznych – zadania własne a zadania zlecone oraz zakres zastosowania art. 60 i innych przepisów ustawy o finansach publicznych do zadań zleconych.
2. Ustawa budżetowa jako podstawa gospodarki finansowej państwa a uchwała budżetowa jako podstawa gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego – zadania zlecone w ustawie budżetowej i w uchwałach budżetowych na rok 2014.
3. Dotacje jako źródło finansowania z budżetu państwa zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego – zasady udzielania, wykonywania i rozliczania dotacji na zadania zlecone.
4. Planowanie dochodów i wydatków zadań zleconych – zasady wyodrębniania z planu dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego planu zadań zleconych.
5. Zasady rozliczania się jednostek samorządu terytorialnego pobranych dochodów związanych z realizacją zadań zleconych – metoda ”kasowa” a metoda „memoriałowa”.
6. Obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za prawidłowość realizacji zadań zleconych oraz za ich rachunkowość i sprawozdawczość.
7. Nadrzędne zasady rachunkowości, zasady wyceny aktywów i pasywów a organizacja systemu rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej zadań zleconych w Polsce – podział rachunkowości budżetowej na rachunkowość organu finansowego (budżetowego) oraz rachunkowość jednostek wykonujących budżet, w tym jednostek bezpośrednio realizujących zadania zlecone.
8. Wzory i schematy księgowań zadań zleconych w jednostce bezpośrednio realizującej zadanie, w urzędzie/starostwie i w organie – wyjaśnienie wszystkich problemów związanych z księgowości zadań zleconych, w tym błędów w zakresie księgowania należności jako zobowiązań i odpisów aktualizujących, ważne stanowisko Ministerstwa Finansów ws. zasad księgowania funduszu alimentacyjnego.
9. Nowe zasady posługiwania się klasyfikacją budżetową w zakresie zadań zleconych w jednostce bezpośrednio realizującej zadanie, w urzędzie/starostwie i w organie – ujednolicenie podziałek klasyfikacji budżetowej na wszystkich etapach realizacji zadania zleconego.
10. Zadania zlecone a podatek VAT - zamieszanie związane z uchwałą NSA, w której NSA stwierdził iż w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług, a później skierował zapytanie do TSUE, „szkolne” błędy zaistniałe w uchwale NSA, błędy doradców podatkowych i niektórych skarbników w zakresie wprowadzania obowiązku sporządzania cząstkowych deklaracji VAT-7, wyjaśnienia dlaczego 100% należności zalicza się do przychodów opodatkowanych, a nie tylko część należna JST, wyjaśnienie jak zastosowanie art. 60 uofp może pomóc uniknąć opodatkowania podatkiem VAT zadań zleconych.
11. Urząd miasta/gminy (analogicznie starostwo powiatowe i urząd marszałkowski) jako jednostka budżetowa – problem posługiwania się dwoma numerami NIP w jednej księdze głównej urzędu miasta/gminy a identyfikacja podmiotu rachunkowości i podmiotu sprawozdawczości w systemie NIP i REGON dla celów zadań zleconych.
12. Nowe zasady sprawozdawczości budżetowej obowiązujące od 1 stycznia 2014 – rezygnacja z zasady wskazywania konkretnych kont, z których pozyskuje się dane sprawozdawcze, przejście na opis merytoryczny danych wykazywanych w poszczególnych sprawozdaniach, pozyskiwanie danych sprawozdawczych z innych kont niż do tej pory było to uznawane za właściwe, wzajemne uzgadnianie sprawozdań.
13. Zasady sporządzania sprawozdania RB-27S – odmienność zasad wykazywania zadań własnych od zadań zleconych, definicja pojęcia przypis, definicja pojęcia odpis, dochody budżetowe wykonane i otrzymane a VAT należny, nowe pojęcie zaległości netto a saldo należności, odpisy aktualizujące należności a ulgi i umorzenia należności.
14. Zasady sporządzania sprawozdania RB-27ZZ – należności dot. zadań zleconych a szczególny przypadek dot. funduszu alimentacyjnego i problem gminy wierzyciela, definicja pojęcia przypis, definicja pojęcia odpis, problem jednostek nadal księgujących należności jako zobowiązania w części należnej BP, problem jednostek dokonujących zbiorczych odpisów aktualizujących należności, zasady wykazywania danych uzupełniających.
15. Uzgadnianie danych sprawozdania RB-27ZZ ze sprawozdaniem RB-27S – nowe obowiązki w zakresie prawidłowego stosowania podziałek klasyfikacji budżetowej, błędy w zakresie zastosowania np. w przypadku funduszu alimentacyjnego paragrafu 098 w OPS, a w Urzędzie/Organie innych paragrafów np. 235 i 236 i sposoby ich rozwiązania (analogicznie w przypadku innych zadań zleconych).
16. Zasady sporządzania sprawozdania RB-28S – plan i wydatki budżetowe, zaangażowanie a zobowiązania ogółem, zobowiązania wymagalne, zobowiązania związane z rezerwami i rozliczeniami międzyokresowymi kosztów, wydatki niewygasające, fundusz sołecki.
17. Zasady sporządzania sprawozdania RB-28NWS – plan wydatków niewygasających a wydatki wykonane.
18. Zasady sporządzania sprawozdania RB-50 – plan i wykonanie dotacji a plan i wykonanie wydatków oraz dane uzupełniające do sprawozdania dot. wydatków poniesionych w roku bieżącym ze środków własnych JST niezwróconych w tym roku przez dysponenta środków budżetu państwa oraz wydatków poniesionych w poprzednim roku budżetowym zwróconych z dotacji otrzymanej w danym roku.
19. Nowe zasady sporządzania kwartalnych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych obowiązujące w roku 2014: RB-N, RB-Z, RB-ZN - wyjaśnienie zasad wykazywania lub nie sald na rachunkach bankowych podległych jednostek budżetowych w sprawozdaniu RB-N z uwzględnieniem specyfiki jednostek realizujących zadania zlecone i rozliczających się z dotacji na te zadania oraz omówienie zasad sporządzania sprawozdania RB-ZN w zakresie zadań zleconych.
20. Problemy jednostkowego sprawozdania finansowego sporządzanego przez samorządową jednostkę budżetową bezpośrednio realizującą zadanie zlecone – omówienie wzorów sprawozdań oraz powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami bilansu (bilansowe skutki błędnego księgowania należności jako zobowiązań w przypadku zadań zleconych oraz odsetek przypisanych a niezapłaconych na koncie 290 i odpisów aktualizujących należności, zasady księgowania decyzji jako zobowiązań i ich rozliczanie na koncie 640, rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów, fundusz jednostki i wynik finansowy w bilansie jednostki budżetowej a zadania zlecone), powiązanie kont księgowych i paragrafów klasyfikacji budżetowej z poszczególnymi pozycjami rachunku zysków i strat, powiązanie kont księgowych poszczególnymi pozycjami zestawienia zmian funduszu jednostki budżetowej oraz omówienie obowiązku dot. eliminowania wzajemnych rozliczeń i ich udokumentowanie w ramach łącznego sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego.
21. Ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań, zasady przekazywania sprawozdań oraz analiza zgodności danych pomiędzy poszczególnymi rodzajami sprawozdań typu „Rb” a sprawozdawczością finansową w zakresie zadań zleconych.
22. Odpowiedzi na pytania.









~TW

Napisano: 25 mar 2014, 15:35

definicja pojęcia przypis, definicja pojęcia odpis gdzie one są ???
własne wykładowcy definicje i tyle bo legalnych definicji w ustawie o finansach publicznych nie ma .
~no

Napisano: 25 mar 2014, 16:03

...hahaha ....

A właśnie że są....i to od lat

HAHAHAHA...nie wie....hahahaha
~TW

Napisano: 25 mar 2014, 16:17

TW ma problem z realizacją szkoleń . Brak chętnych dlatego ta autopromocja na szeroką skalę
hahahaha
~zuza

Napisano: 25 mar 2014, 16:28

TW nie wypada tak się HAHAHA.. ać i drwić
~irena

Napisano: 25 mar 2014, 16:52

ktoś wyżej napisał:

definicja pojęcia przypis, definicja pojęcia odpis gdzie one są ???
własne wykładowcy definicje i tyle bo legalnych definicji w ustawie o finansach publicznych nie ma .


...a ja twierdzę, że jest to błedny wpis i nieprawdziwy gdyż od lat te pojęcia wrozporządzeniach wykonawczych do uofp są zdefioniowane.

HAHAHAHa
~TW

Napisano: 25 mar 2014, 17:20

to podaj choćby jedno rozporządzenie do uofp prosze
~irka



  
Strona 2 z 3    [ Posty: 24 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x