Prewspółczynnik 3% - Księgowość

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 3 ]

Napisano: 23 maja 2017, 12:08

Dziś dostałam od skarbnika informację o prewspółczynniku na rok 2017.Wyszło 3%. Wyliczyła go firma, która wprowadzała centralizację w naszej gminie. W dwóch zespołach szkół też wyszedł 3% a w UD poniżej 2%. Nie za bardzo się z tym zgadzam. dochody mamy tylko za usł.opiekuńcze i odsetki bankowe. Na szkoleniach na których byłam mówili ze jednostki będą miały na pewno poniżej 2%, a tu teraz taka niespodzianka. I nie wiem czy bawić się teraz w odliczenia VAT - miesięcznie wynosi od 500 do 1000 zł czyli zwrot od 15 do 30 zł miesięcznie. Gorzej jak wyliczony na koniec roku współczynnik wyjdzie poniżej 2% i trzeba będzie oddawać odliczony.
Proszę o pomoc, jak to wygląda w Waszych jednostkach i jaki macie prewspółczynnik?
Ania80
Stażysta
Posty: 139
Od: 14 mar 2017, 15:43
Zajmuję się: księgowość


Napisano: 24 maja 2017, 9:32

...masz 100% racji. Kanał taki jak Ty mają prawie wszyscy. Będziecie oddawać...a dlaczego:

a dlatego, że pojawia się systematycznie orzecznictwo sądów, z których wynika iż czynności OPS nie podlegają w ogóle pod VAT.
TWoj
Podinspektor
Posty: 1443
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:

Napisano: 01 cze 2017, 11:10

…a jakby tego cyrku było mało to kolejny jest z proporcją…bo zakazują innej metody. A tymczasem

A jeśli ktoś sobie kliknie tu:

https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/AA92223A3D


i to poczyta....to zobaczy, że można inaczej niż twierdzi Dep VAT MF.

Powyższe oznacza, że nie ma w przepisach prawnych obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. obligatoryjnego sposobu obliczania prewskaźnika, również dla podmiotów wymienionych w rozporządzeniu MF.
Zatem podatnicy wymienieni w rozporządzeniu MF mają prawo zastosować inny sposób określenia proporcji, o ile wykażą, że ten inny sposób jest bardziej reprezentatywny do całej działalności gospodarczej, a zaproponowana metoda będzie odpowiadała najbardziej specyfice prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Należy zwrócić również uwagę na regulacje zawarte w art. 86 ust. 2e i 2f u.p.t.u., na mocy których podatnik, który uzna, że w odniesieniu do wykonywania przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Ten przepis ma zastosowanie również w stosunku do podmiotów wymienionych w rozporządzeniu MF. Zatem mając na uwadze wymienione wyżej przepisy; art. 86 ust. 2h oraz 2e i 2f u.p.t.u. należy jednoznacznie stwierdzić, że ustawodawca wskazane w ustawie i rozporządzeniu MF sposoby określenia proporcji nie uznaje za obligatoryjne.
Wprowadzone zatem w art. 86 ust. 2c u.p.t.u. oraz § 3 pkt 3 rozporządzenia MF uregulowania określają różne sposoby obliczania przez podatnika prewspółczynnika, w oparciu o różne dane. Przepisy te nie określają natomiast obowiązującego i jednoznacznego sposobu obliczania prewspółczynnika, na podstawie z góry określonych wartości. Powyższe przepisy wskazują tylko na przykładowe sposoby jego obliczenia.
O wyborze konkretnego sposobu, w odniesieniu do ściśle określonego podmiotu, zawsze jednak decyduje podatnik i zgodnie z intencją ustawodawcy - zastosowany przez podatnika sposób ma prowadzić do jak najlepszego odzwierciedlenia specyfiki prowadzonej przez niego aktywności, tj. określać w jaki sposób zakupy towarów i usług służą sprzedaży podlegającej opodatkowaniu i pozostałemu rodzajowi sprzedaży. Skoro przepisy prawa nakładają obowiązek wyliczenia prewspółczynników odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego to zarówno sposób wyliczenia jak i okres, z którego zostaną przyjęte dane do obliczeń może być dla każdej z nich odmienny. Nie stoi zatem nic na przeszkodzie, aby jednostka budżetowa - Usługi Komunalne wyliczała prewspółczynnik na podstawie wzoru opartego o strukturę zatrudnienia i do obliczeń przyjmowała dane za poprzedni lub poprzedzający go rok podatkowy.
W ocenie Sądu w zaskarżonej interpretacji organ błędnie uznał, że sposób określenia proporcji, wyrażony w § 3 pkt 3 rozporządzenia MF , najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć przez jednostkę budżetową - Usługi Komunalne.
TWoj
Podinspektor
Posty: 1443
Od: 10 maja 2016, 15:48
Zajmuję się:


  
Strona 1 z 1    [ Posty: 3 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x