Przyznaliśmy Pani świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w celu sprawowania opieki nad dzieckiem. Świadczenie zostało przyznane od 2023-07-30, ponieważ wnioskodawczyni w dniu 2023-07-29 wykreśliła z rejestru działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 3 pkt 24 jeśli mowa o utracie dochodu – oznacza to utratę dochodu spowodowaną: f) wykreśleniem z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej.
Pani odwołała się od decyzji w zakresie okresu na jaki przyznano jej świadczenie uzasadniając, że działalność gospodarcza była zawieszona w okresie od 2021-11-01 do 2023-07-29 co według niej jest tożsame z utratą pracy zarobkowej. W odwołaniu skarżąca powołała się na wyroki wojewódzkich sądów adm. oraz naczelnego sądu adm. w sprawie. Wobec czego Pani wnioskuje o przyznanie jej świadczenia pielęgnacyjnego od miesiąca złożenia wniosku o niepełnosprawność do MZON - art. 24 ust. 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Decyzją SKO uchylono naszą decyzję i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ. W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż organ powinien przeprowadzić niezbędne czynności w celu rozpatrzenia wniosku o przyznanie św. pielęgnacyjnego, a następnie, mając na uwadze wyniki postępowania wyjaśniającego, jeśli zostały spełnione wszystkie ustawowe warunki, powinniśmy przyznać świadczenie od miesiąca złożenia wniosku do MZON.
Uznając powyższe musielibyśmy przyznać Pani świadczenie pielęgnacyjne od 2022-06-01 tj. od miesiąca złożenia wniosku o niepełnosprawność do MZON (kwota do wypłaty wynosiłaby 31 880,42zł).
Moje pytanie brzmi:
1) jakie czynności wyjaśniające powinniśmy przeprowadzić w tej sprawie? Czy wystarczającym będzie wezwanie wnioskodawcy do złożenia oświadczenia pod odpowiedzialnością karną czy pracownik socjalny powinien udać się na wywiad środowiskowy?
2) czy wydając decyzję w tej sprawie możemy oprzeć się na wyrokach sądów czy wyłącznie na przepisach ustawy o świadczeniach rodzinnych?


