Napisano: 05 mar 2014, 13:02
Stosownie do art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych ( specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, jeżeli rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji - oraz zgodnie z art. 16a ust. 2 wyż. cyt. ustawy, który stanowi, iż specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje, jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 2 (tj. 623,00 zł). Dochód jest niższy od kwoty 623 zł, ale zdaniem organu specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługuje. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca utracił zatrudnienie wskutek rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem pracownika. Umowa została zawarta w dniu 01.07.2013 roku na czas nieokreślony, po 31 dniach od jej zawarcia (czyli 31.07.2013) została rozwiązana. Ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 30.05.2012 roku. Zgodnie z zebranymi materiałami w sprawie Pani przed ww zatrudnieniem pracowała w xxxxxxxxx w 2000 roku. Następnie od 2000 roku do 2012 była Pani zarejestrowana w Urzędzie Pracy jako bezrobotna. W okresie od 01.04.2012 do 30 czerwca 2013 pobierała Pani świadczenie pielęgnacyjne (przyznane ze względu na niepodejmowanie zatrudnienia w związku z opieką nad osobą niepełnosprawną) czyli zrezygnowała Pani z pracy jak też jej poszukiwania w związku z koniecznością opieki nad członkiem rodziny. Biorąc powyższe pod uwagę organ uznał zawarcie umowy o pracę za pozorne, mające na celu jedynie umożliwienie skutecznego ubiegania się o przyznanie specjalnego zasiłku opiekuńczego. Z powyższych względów organ uznał, że nie zachodzą przesłanki do przyznania wnioskowanego świadczenia.
SKO pisze jeszcze o braku związku przyczynowo-skutkowego między rezygnacją a koniecznością opieki.