termin na przeprowadzenie wywiadu - 14 dni - PILNE!!! - Pomoc społeczna (forum ogólne)

  
Strona 2 z 2    [ Posty: 12 ]

Napisano: 28 gru 2021, 19:05

W tym miejscu jednak parę uwag związanych z zapisami tego paragrafu. Przede wszystkim zwracamy uwagę na konotacje zapisu „albo w innym terminie uzgodnionym z osobą lub rodziną, za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej pomocy społecznej”. Możliwość, a nawet konieczność przeprowadzenia wywiadu w innych godzinach niż w tych, które wynikają z regulaminu, jest codziennością. Konieczność spotkania współmałżonka klienta czy (co nawet istotniejsze) dzieci bardzo często wymusza popołudniowe godziny wywiadu. Należy jednak pamiętać, że pracownik socjalny ma uprawnienia do wykonywania swoich obowiązków zgodnie z regulaminem pracy (w godzinach pracy jednostki). Oznacza to, że jeśli przeprowadza wywiad w innym czasie, zgodnie z zapisami rozporządzenia musi mieć zgodę kierownika ośrodka. Warto zadbać, by zgoda ta miała charakter formalny. Oznacza to – naszym zdaniem – że zgoda ta powinna być sformalizowana. Formalna strona staje się istotna np. w przypadku wypadku pracownika w trakcie popołudniowego wywiadu. Z naszych doświadczeń wynika, że czasami ubezpieczyciel przed wypłatą odszkodowania wymaga wykazania, że pracownik był faktycznie w trakcie wykonywania czynności zawodowych. Dodatkowo, szczególnie w sytuacjach konfliktów rodzinnych – np. w sądzie, gdy jedna strona wzywa pracownika socjalnego na świadka, druga może kwestionować, że był on w trakcie pracy. Wydaje się nam, że związku z tym lepiej ustalić w jednostce procedurę uzyskania takiej zgody. Na przykład na wniosku pracownika opisującego zasadność czy konieczność przeprowadzenia wywiadu poza godzinami pracy jednostki, kierownik wyraża zgodę i wniosek przechodzi przez książkę podawczą (ważne) lub zarządzeniem kierownika zostaje wprowadzony druk.
Dodatkowo, sprawa ciągle wywołująca spory, a nieuregulowana w rozporządzeniu, to kwestia, czy umawiać się z klientem na określony termin wywiadu czy też podać tylko ramy, np. w ciągu trzech dni w godzinach od 10 do 14. W naszym odczuciu termin wywiadu powinien być z klientem uzgodniony. Wynika to przede wszystkim z idei pomocy społecznej oraz zasad pracy socjalnej. Przypominamy, że korzystanie z pomocy społecznej jest dobrowolne, nie wiąże się z przymusem. Dodatkowo klient ma prawo oczekiwać od pracownika socjalnego szacunku i uwzględnienia jego potrzeb. Nikt (również żadna z nas) nie chciałby oczekiwać przez trzy dni na wizytę pracownika np. urzędu. Uważamy (i słusznie), że będzie szanowany nasz czas. Klienci pomocy społecznej też mają do tego prawo. Argument, że klient „przygotuje” się na wizytę, nie do końca jest do obrony. Po pierwsze, jeśli wie, że pracownik ma przyjść w ciągu trzech dni, a ma coś do ukrycia, to będzie się przez ten czas „pilnował”, a po drugie – nie jesteśmy służbami przymusu i nikt nie powinien się bać wizyty pracownika socjalnego. Korzystając z naszych doświadczeń, sugerujemy, że zasadnym jest odwiedzanie środowisk poza uzgodnionymi terminami, ale powinno być to przedmiotem umowy między pracownikiem socjalnym a klientem, poprzedzonej przedstawieniem klientowi, szczególnie w sytuacji występujących problemów opiekuńczo-wychowawczych, zasadności takich „niespodziewanych” wizyt. W trakcie rozpraw sądowych, których przedmiotem jest ustalenie kwestii związanych z prawami do sprawowania opieki nad dzieckiem, sąd może zapytać, czy każda wizyta pracownika socjalnego była zapowiadana. Należy jednak pamiętać, że klient może po prostu pracownika w nieumówionym terminie nie wpuścić. Oczywiście, gdyby za takim zachowaniem kryło się zagrożenie dla zdrowia lub życia dziecka, obowiązkiem pracownika jest powiadomienie odpowiednich służb. Bardzo ważnym wydaje się nam rozdzielenie funkcji pomocy od funkcji nadzoru. Pracując z dorosłymi ludźmi, nie powinniśmy wchodzić w rolę rodzica, który pilnuje i nadzoruje działanie osoby zależnej.
Zachłychnięci tym co wiemy, zapomnieliśmy zapytać, czy nam wolno.
Mind Of Good
Awatar użytkownika
Stażysta
Posty: 196
Od: 14 gru 2021, 11:14
Zajmuję się: RODO


Napisano: 28 gru 2021, 19:05

PAMIĘTAJ
Pracownik socjalny jest osobą do współpracy i towarzyszenia w zamianie, to klient decyduje, czy będzie z nim współpracował, czy też rezygnuje z pomocy. Takie ułożenie współpracy w znaczącym stopniu chroni pracownika socjalnego przed poczuciem braku skuteczności i prawidłowo układa odpowiedzialność pracownika socjalnego.
Zachłychnięci tym co wiemy, zapomnieliśmy zapytać, czy nam wolno.
Mind Of Good
Awatar użytkownika
Stażysta
Posty: 196
Od: 14 gru 2021, 11:14
Zajmuję się: RODO


  
Strona 2 z 2    [ Posty: 12 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x