Zgodnie z art. 54 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2022.2561 z późn. zm.) - decyzję o potwierdzeniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wydaję się m. in. po stwierdzeniu spełniania kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Natomiast w art. 8 ust. 4a ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2023.901 z późn. zm.) czytamy, że w przypadku dochodu ustalonego zgodnie z ust. 3 i 4 na potrzeby ustalenia prawa do świadczenia pieniężnego oraz opłaty wnoszonej przez osoby, o których mowa w art. 61 ust. 2 pkt 2, w dochodzie osoby lub rodziny nie uwzględnia się świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. z 2023 r. poz. 156 i 535).
Wyłączenia od dochodu zawarte w art. 8 ust. 3, 4 i 4a ustawy o pomocy społecznej stanowią katalog zamknięty i nie ma tam mowy o nieuwzględnianiu świadczenia uzupełniającego w przypadkach innych niż do świadczenia pienięznego i opłat osób zobowiązanych za DPS. Zatem ustalając dochód w oparciu o art. 8 ustawy o pomocy społecznej, jak ma to miejsce m. in. w przypadku świadczeń opieki zdrowotnej, należy wliczyć do dochodu również świadczenie uzupełniające.