Witam.
Czy ktoś wydawał decyzję na świadczenia opieki zdrowotnej na okres 90 dni bez wywiadu Szpital wystąpił o ubezpieczenie na podstawie ostatniego adresu zameldowania. Pan już dawno tam nie mieszka, nikt nie wie gdzie się podziewa, jego rodzice nie żyją. Nie mam możliwości ustalenia jego dochodów, czy się kwalifikuje do pomocy Zdaniem mojego prawnika powinnam wydać decyzję odmowną, ale czytałam różne uzasadnienia wyroków i do końca nie jestem przekonana czy prawnik w tej kwestii ma rację.
Ja w takim przypadku występuję do Zusu, urzędu pracy, Krusu, urzędu skarbowego i próbuję ustalić czy wogóle coś o nim wiedzą. Jeśli przychodzi mi informacja,żę nie ma dochodów ani nigdzie nie jest ubezpieczony, to wydaję decyzję do ubezpieczenia ale jest to takie naciągane
Szpital ma prawo żądać wydania takiej decyzji, nawet w przypadku zgonu pacjenta, bo jest stroną w sprawie i ma interes prawny w uzyskaniu refundacji kosztów z NFZ. Świadczą o tym liczne przykłady z orzecznictwa. W tej sytuacji nie można odmówić potwierdzenia prawa do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej, z powodu niemożności przeprowadzenia wywiadu. Zgodnie z art. 7 oraz art. 77 § 1 Kpa, należy z urzędu podjąć wszelkie czynności niezbędne do zgromadzenia materiału dowodowego, ustalenia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy. Wywiad nie jest tu jedynym sposobem zbierania informacji. W toku postępowania można dokonywać różnych czynności, w tym przesłuchać świadków (art. 67, art. 86 Kpa), tzn. kogokolwiek, kto znał lub miał wiedzę na temat delikwenta, zebrać dane ze skarbówki, ZUS, zrobić wszystkie możliwe weryfikacje w dostępnych systemach elektronicznych.