Napisano: 17 wrz 2019, 10:29
Tak jak pisał Ojciec76 - temat poruszany kilka razy. W różnych wątkach. Do znudzenia. Tak, mamy takie sytuacje. My trzymamy się ściśle przepisów i orzecznictwa.
Zasady wydawania zaświadczeń regulują art. 217-220 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2018.2096 ze zm.). Wydanie zaświadczenia służy potwierdzeniu przez organ informacji, które wynikają z już posiadanych przez niego zbiorów, zgromadzonych w toku ustawowego funkcjonowania tej instytucji. A więc jeżeli rodzina studenta korzysta z pomocy społecznej i/lub ich sytuacja jest znana ośrodkowi z racji prowadzonych przez niego spraw, wynikających z działalności OPS, to należy wydać określone zaświadczenie, opierając się na danych, które są w dyspozycji organu. Natomiast tworzenie dokumentacji specjalnie po to, żeby móc później wydać zaświadczenie określonej treści, jest niedopuszczalne. Dlatego nie ma podstaw prawnych do prowadzenia przez OPS postępowania - w tym przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego – w celu ustalenia faktów, które miałyby posłużyć tylko do wydania zaświadczenia. Na potwierdzenie jeszcze raz podaję przykłady z orzecznictwa:
Wyrok NSA z dnia 09.02.2018 r. I OSK 813/16 : „(…)Wydawanie zaświadczeń oparte jest, co do zasady, na posiadanych przez organ danych. W wyroku z 27 października 2015 r., I OSK 674/14 NSA podkreślił, że celem postępowania wyjaśniającego jest zbadanie okoliczności wynikających już z istniejących ewidencji, rejestrów i innych danych, jak też wyjaśnienie, czy dane te odnoszą się do osoby wnioskodawcy, faktów, stanu prawnego, którego poświadczenia domaga się zainteresowany. Postępowanie to ma na celu usunięcie wątpliwości, co do znanych, bo istniejących już faktów, czy stanu prawnego. Nie jest dopuszczalne dokonywanie, w trybie dotyczącym wydawania zaświadczeń, jakichkolwiek ustaleń faktycznych i ocen prawnych nie wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu (por. wyrok NSA z 15 stycznia 2014 r., I OSK 1518/12, LEX nr 1452122, wyrok NSA z 28 sierpnia 2013 r., I OSK 605/12, LEX nr 1369011). Możliwość prowadzenia postępowania wyjaśniającego nie może być rozumiana jako "tworzenie" na etapie postępowania o wydanie zaświadczenia podstawy do wystawienia zaświadczenia. Niedopuszczalne jest zatem kompletowanie w tym postępowaniu materiału dowodowego, mającego służyć wydaniu zaświadczenia określonej treści.(…)”
Wyrok NSA z dnia 04.10.2017 r. I OSK 590/17: „(…)w sytuacji, gdy organ nie posiada w prowadzonych rejestrach danych, które mogłyby stanowić podstawę wydania zaświadczenia stosownie do żądania wnioskodawcy, oczywistym jest, że nie może wydać zaświadczenia żądanej treści. Nie jest bowiem w stanie potwierdzić faktów lub stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów bądź innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Dla braku możliwości potwierdzenia faktów lub stanu prawnego nie mają przy tym znaczenia przyczyny, dla których organ nie znajduje się w posiadaniu określonych danych, brak ten nie obliguje również organu do prowadzenia postępowania wyjaśniającego zmierzającego do ustalenia faktów czy stanu prawnego. W szczególności nie obowiązują w tym zakresie jakiekolwiek domniemania faktyczne, które pozwalałyby - tak jak chce tego strona – wnioskować z braku jakichkolwiek dowodów materialnych istnienie pozytywnej przesłanki do wydania oczekiwanego przez nią zaświadczenia.(…)”
Quidquid latine scriptum sit, sapienter videtur