Fragment z najnowszego podręcznika. Coś nowego i zadziwiającego w odniesieniu do dotychczasowej praktyki...
Art. 59. § 1. O przywróceniu terminu postanawia właściwy w sprawie organ administracji publicznej.
Od postanowienia o odmowie przywrócenia terminu służy zażalenie.
§ 2. O przywróceniu terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia postanawia ostatecznie organ właściwy do rozpatrzenia odwołania lub zażalenia.
Powyższe rozwiązanie ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy osoba uprawniona do świadczenia wychowawczego podejmie, w terminie do 1 lipca 2016 r. włącznie, nieskuteczną, z przyczyn niezależnych od siebie, próbę złożenia wniosku drogą elektroniczną, zwłaszcza za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
banków krajowych.
W takim przypadku, jeśli wniosek finalnie nie został dostarczony do Emp@tii z przyczyn niezależnych od wnioskującego (np. awaria techniczna kanału bankowego), aby umożliwić wnioskującemu uprawdopodobnienie,że uchybienie terminowi złożenia wniosku, nastąpiło bez jego winy, bank wyda wnioskodawcy zaświadczenie potwierdzające pierwotną datę złożenia wniosku w banku, który finalnie
nie został dostarczony do Emp@tii z przyczyn niezależnych od wnioskującego.
(...)
Organ właściwy może przywrócić termin do złożenia wniosku o świadczenie wychowawcze w oparciu o powyższe regulacje, także w odniesieniu do wniosków składanych po dniu 1 lipca 2016r., w przypadku,gdy dana osoba, nie z własnej winy, nie będzie w stanie złożyć wniosku do końca danego miesiąca, co skutkowałby brakiem prawa do świadczenia wychowawczego za dany miesiąc.