Brak opieki Specjalny zasiłek opiekuńczy
-
- Praktykant
- Posty: 43
- Rejestracja: 06 wrz 2016, 8:51
- Zajmuję się:
- Kontakt:
Brak opieki Specjalny zasiłek opiekuńczy
Syn nie opiekuje sie matką, pracownik po wywiedzie stwierdził brak opieki i co teraz wstrzymanie ?Podajcie wzór jak ktos ma?
-
- Praktykant
- Posty: 7
- Rejestracja: 19 gru 2017, 10:09
- Zajmuję się: kadry, księgowość
- Kontakt:
Re: Brak opieki Specjalny zasiłek opiekuńczy
Pisałam odmowę po złożeniu wniosku, może uzasadnienie się przyda
Warunki nabywania prawa do świadczeń rodzinnych oraz zasady ustalania, przyznawania i wypłaty w/w świadczeń regulują przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych.
W dniu ..... pan .... w Ośrodku Pomocy Społecznej w .... złożył wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad ....... legitymującą się orzeczeniem z ....... wydanym w dniu ....
W toku postępowania administracyjnego organ przeprowadził, zgodnie z art. 23 ust. 4e ustawy o świadczeniach rodzinnych, rodzinny wywiadu środowiskowy. Z posiadanych dokumentów oraz z przeprowadzonego wywiadu wynika, że:
1) pan ..... nie ma ustalonego prawa do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego bądź świadczenia przedemerytalnego;
2) pan ... nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów;
3) pan ... nie ma ustalonego prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia pielęgnacyjnego;
4) pan .... nie legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
5) na panią....., jako osobę wymagającą opieki, inna osoba nie ma ustalonego prawa do wcześniejszej emerytury;
6) żaden członek rodziny osoby sprawującej opiekę nie ma ustalonego prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia pielęgnacyjnego;
7) na osobę wymagającą opieki nie jest ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia pielęgnacyjnego.
8) łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę wynosi .... zł i nie przekroczył kryterium dochodowego, które wynosi 764,00 zł.
9) pan ...... sprawuje opiekę nad niepełnosprawną .... w sobotę i niedzielę, w pozostałych dniach wnioskodawca przebywa .....
Mając powyższe na uwadze, w związku z niesprawowaniem stałej opieki, określonej w art. 16a ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, brak jest podstawy do przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego, który przyznawany jest nie w związku ze sprawowaniem jakiejkolwiek opieki względem osoby niepełnosprawnej, czy też doraźnej pomocy w sprawowaniu opieki. Nakłada on obowiązek nieodstępowania na krok osoby niepełnosprawnej i permanentnego wykonywania czynności opiekuńczych, praktycznie całodobowo. Tylko bowiem przy spełnianiu tak rygorystycznych warunków można mówić o rzeczywiście stałej opiece.
Zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym orzeczono jak na wstępie.

Warunki nabywania prawa do świadczeń rodzinnych oraz zasady ustalania, przyznawania i wypłaty w/w świadczeń regulują przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych.
W dniu ..... pan .... w Ośrodku Pomocy Społecznej w .... złożył wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad ....... legitymującą się orzeczeniem z ....... wydanym w dniu ....
W toku postępowania administracyjnego organ przeprowadził, zgodnie z art. 23 ust. 4e ustawy o świadczeniach rodzinnych, rodzinny wywiadu środowiskowy. Z posiadanych dokumentów oraz z przeprowadzonego wywiadu wynika, że:
1) pan ..... nie ma ustalonego prawa do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego bądź świadczenia przedemerytalnego;
2) pan ... nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów;
3) pan ... nie ma ustalonego prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia pielęgnacyjnego;
4) pan .... nie legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
5) na panią....., jako osobę wymagającą opieki, inna osoba nie ma ustalonego prawa do wcześniejszej emerytury;
6) żaden członek rodziny osoby sprawującej opiekę nie ma ustalonego prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia pielęgnacyjnego;
7) na osobę wymagającą opieki nie jest ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego lub świadczenia pielęgnacyjnego.
8) łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę wynosi .... zł i nie przekroczył kryterium dochodowego, które wynosi 764,00 zł.
9) pan ...... sprawuje opiekę nad niepełnosprawną .... w sobotę i niedzielę, w pozostałych dniach wnioskodawca przebywa .....
Mając powyższe na uwadze, w związku z niesprawowaniem stałej opieki, określonej w art. 16a ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, brak jest podstawy do przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego, który przyznawany jest nie w związku ze sprawowaniem jakiejkolwiek opieki względem osoby niepełnosprawnej, czy też doraźnej pomocy w sprawowaniu opieki. Nakłada on obowiązek nieodstępowania na krok osoby niepełnosprawnej i permanentnego wykonywania czynności opiekuńczych, praktycznie całodobowo. Tylko bowiem przy spełnianiu tak rygorystycznych warunków można mówić o rzeczywiście stałej opiece.
Zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym orzeczono jak na wstępie.
- Krzysztof
- Starszy referent
- Posty: 893
- Rejestracja: 04 sty 2014, 2:06
- Zajmuję się: Byłem opiekunem dorosłej osoby niepełnosprawnej
- Lokalizacja: EL
- Kontakt:
Re: Brak opieki Specjalny zasiłek opiekuńczy
@magda2383
Przed napisaniem decyzji przeczytaj
" Organ w kontekście zasad ogólnych określonych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, winien dążyć do wyjaśnienia wszelkich okoliczności objętych prowadzonym postępowaniem, a zatem wyjaśnić wszystko, co ma wpływ na ustalenia, których dokonał.
Cały ten proces winien zostać uzewnętrzniony w uzasadnieniu decyzji kończącej postępowanie, przy czym uzasadnienie musi czynić zadość wymogom określonym w art. 107 § 3 K.p.a. tzn. składać się z części faktycznej i prawnej.
W uzasadnieniu faktycznym organ winien wskazać w szczególności fakty, które uznał za udowodnione, dowody, na których oparł się, ewentualnie przyczyny z powodu których niektórym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej. Ta część uzasadnienia winna zawierać dokładne wskazanie podstawy faktycznej mającego nastąpić rozstrzygnięcia. Organ winien zająć stanowisko wobec całego materiału zgromadzonego w sprawie oraz uzasadnić jasno i należycie swoje oceny, a zwłaszcza, na jakiej podstawie uznał pewne fakty za prawdziwe. Wszelkie niejasności, które ujawnią się przy procedowaniu winny budzić uzasadnioną wątpliwość organu, czy ustalenia idą w dobrym kierunku i czy są prawidłowe.
Natomiast w uzasadnieniu prawnym organ administracji publicznej wyjaśnia podstawy prawne swojej decyzji ze wskazaniem i przytoczeniem przepisów prawa. Część ta winna zawierać szczegółowe wyjaśnienie, dlaczego organ orzekający zastosował określony przepis prawa rozstrzygając sprawę. Prawidłowo zredagowane pod względem merytorycznym i prawnym uzasadnienie decyzji administracyjnej ma podstawowe znaczenie dla stosowania zasady przekonywania wyrażonej w art. 11 K.p.a., a realizowanej na podstawie art. 107 § 3 K.p.a.. Na mocy przytoczonej zasady organ jest zobowiązany do wyjaśnienia Stronie zasadności przesłanek, którymi kierował się przy załatwieniu sprawy. Uzasadnienie decyzji winno być elementem decydującym o przekonaniu Strony, co do trafności rozstrzygnięcia. Zasada przekonywania nie zostanie zrealizowana, gdy organ pominie milczeniem niektóre twierdzenia, nie odniesie się do faktów istotnych dla danej sprawy lub nie przedstawi w sposób wyczerpujący wykładni stosowanych przepisów prawa. "
źródło: ze szkolenia u Pana Gienia
Przed napisaniem decyzji przeczytaj
" Organ w kontekście zasad ogólnych określonych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, winien dążyć do wyjaśnienia wszelkich okoliczności objętych prowadzonym postępowaniem, a zatem wyjaśnić wszystko, co ma wpływ na ustalenia, których dokonał.
Cały ten proces winien zostać uzewnętrzniony w uzasadnieniu decyzji kończącej postępowanie, przy czym uzasadnienie musi czynić zadość wymogom określonym w art. 107 § 3 K.p.a. tzn. składać się z części faktycznej i prawnej.
W uzasadnieniu faktycznym organ winien wskazać w szczególności fakty, które uznał za udowodnione, dowody, na których oparł się, ewentualnie przyczyny z powodu których niektórym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej. Ta część uzasadnienia winna zawierać dokładne wskazanie podstawy faktycznej mającego nastąpić rozstrzygnięcia. Organ winien zająć stanowisko wobec całego materiału zgromadzonego w sprawie oraz uzasadnić jasno i należycie swoje oceny, a zwłaszcza, na jakiej podstawie uznał pewne fakty za prawdziwe. Wszelkie niejasności, które ujawnią się przy procedowaniu winny budzić uzasadnioną wątpliwość organu, czy ustalenia idą w dobrym kierunku i czy są prawidłowe.
Natomiast w uzasadnieniu prawnym organ administracji publicznej wyjaśnia podstawy prawne swojej decyzji ze wskazaniem i przytoczeniem przepisów prawa. Część ta winna zawierać szczegółowe wyjaśnienie, dlaczego organ orzekający zastosował określony przepis prawa rozstrzygając sprawę. Prawidłowo zredagowane pod względem merytorycznym i prawnym uzasadnienie decyzji administracyjnej ma podstawowe znaczenie dla stosowania zasady przekonywania wyrażonej w art. 11 K.p.a., a realizowanej na podstawie art. 107 § 3 K.p.a.. Na mocy przytoczonej zasady organ jest zobowiązany do wyjaśnienia Stronie zasadności przesłanek, którymi kierował się przy załatwieniu sprawy. Uzasadnienie decyzji winno być elementem decydującym o przekonaniu Strony, co do trafności rozstrzygnięcia. Zasada przekonywania nie zostanie zrealizowana, gdy organ pominie milczeniem niektóre twierdzenia, nie odniesie się do faktów istotnych dla danej sprawy lub nie przedstawi w sposób wyczerpujący wykładni stosowanych przepisów prawa. "
źródło: ze szkolenia u Pana Gienia

-----------
Krzysztof
Krzysztof

Oprócz Brak opieki Specjalny zasiłek opiekuńczy - Świadczenia rodzinne przeczytaj również:
Stypendium dla bezrobotnych-doliczać czy nie doliczać
Zakonnica składa na SZO opieka nad matką
czy działa Wam ZUS ..............
projekt z dn 7 maja 2018 " Dobry start" 300
wezwanie 3 miesiące czy 14 dni mediacja
Czy potrzebny zupełny akt urodzenia?
Jak robicie to u Was w ośrodkach???
czy płacić dalej rodzinne na dziecko
kb - zajrzyj - decyzja o zwrocie
zmarł dłużnik czy samotne moge dostac
Świadczenie pielegnacyjne a wyrok Trybunału
szo dla rolnika od kiedy przyznać ?
do marta050686 odmowa świadczenia pielęgnacyjnego
świadczenie rodzicielskie a świadczenie pielęgnacyjne
uzyskany dochód, który trwa 2 miesiace
Sygnity mała poprawka , pomożecie?