Napisano: 28 gru 2013, 2:18
1. Uchwała Rady Ministrów nie jest i nie może stanowić podstawy prawnej. Źródłami prawa w RP są akty wymienione w art 87 Konstytucji RP: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia, a na obszarze działania organów, które je ustanowiły również akty prawa miejscowego.
2. Podstawą prawną do wydania decyzji stanowi:
- art. 104, art 108 § 1 KPA
- art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 3, art. 48 ust. 1, ust. 4 i ust. 5, art. 107 ust. 1 U.P.S.
- można w części decyzji, gdzie powołana zostaje podstawa prawna dodać poniżej podanej podstawy prawnej sformułowanie np. \"przy uwzględnieniu Uchwały Rady Ministrów ................\"(powołując cały tytuł, numer i publikator tej uchwały) - taki zapis wg mnie nie oznacza , że uchwała RM stanowi podstawę prawną wydawanej decyzji, ale jest niejako zaznaczeniem, że decyzja dotyczy przyjętego przez Rząd przedmiotowego Programu
3. Brak jest jakichkolwiek podstaw do twierdzenia, że art 96 ust. 2 i ust. 4 u.p.s. nie daje legitymacji Radzie Gminy/Miasta do wydania uchwały w zakresie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej innych niż te określone w art 96 ust. 2 u.p.s. - a przepis ten nie wymienia pomocy w społecznej w postaci posiłku.
Brak jest podstaw do wykładni rozszerzającej , ponieważ ustawa o pomocy społecznej w sposób wyraźny określa rodzaje świadczeń niepieniężnych z pomocy społecznej (jest to katalog zamknięty). Tak więc czym innym jest pomoc w postaci posiłku (art. 36 pkt 2 lit. j u.p.s. ), a czym innym jest pomoc w postaci pomocy rzeczowej (art. 36 pkt 2 lit. e u.p.s. ).