Czy każdy pracownik powinien mieć przypisaną odpowiedzialność materialną za wyposażenie swojego stanowiska pracy - komputer stacjonarny, drukarka, biurko, krzesło, szafa itd.? Komu przypisywać odpowiedzialność materialną za przedmioty wspólnego użytku? Na szkoleniach spotkałam się z różnymi opiniami, w tym, że jeżeli pracownik nie ma sprzętu, który zabiera do domu np. laptop, telefon to nie musi podpisywać dokumentu obciążającego go odpowiedzialnością materialną za przedmioty, których "nie wyniesie" z biura. Moje pytanie dotyczy kwestii podpisywania arkuszy spisu z natury oraz częstotliwości inwentaryzacji ze względu na zmianę osoby odpowiedzialnej materialnie. Czy moglibyście podpowiedzieć jak to jest u Was ?
U nas osobą odpowiedzialną materialnie za wszystko jest kierownik. Nikt nie zabiera sprzętu do domu, mamy laptopa, tablet itp., ale nie wynosimy poza GOPS. W jednym tylko przypadku (tablet) kierownik powierzył "opiekę" nad sprzętem pracownikowi, ale tylko tak słownie, żeby ta konkretna osoba "miała na niego oko". Ogólnie szanujemy swoje rzeczy i nie mieliśmy dotychczas żadnych ekscesów;)
Tak, kierownik podpisuje. Przy zmianie kierownika pewnie zrobilibyśmy taką zdawczo-odbiorczą inwentaryzację (chociaż nie kojarzę podstawy prawnej do tego), przy czym na razie się to nie szykuje. Przy dłużej nieobecności kierownika nie robimy inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej- podpisuje za niego zastępca.
u nas podpisują pracownicy oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej za majątek we własnym biurze, a jeśli biuro nie jest przypisane konkretnemu pracownikowi/pracownikom to dyrektor odpowiada (np. archiwum, magazyn odzieży, serwerownia, świetlica środowiskowa, korytarz)