komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
- ludek
- Podinspektor
- Posty: 1524
- Rejestracja: 23 cze 2006, 14:51
- Zajmuję się:
- Lokalizacja: Dolny Śląsk, Polska
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Ksiądz pana wini, pan księdza,
A nam prostym zewsząd nędza
A nam prostym zewsząd nędza
"Oko za oko, ząb za ząb, złotówka za złotówkę."
Kodeks Hammurabiego
Kodeks Hammurabiego
-
- Praktykant
- Posty: 3
- Rejestracja: 10 lip 2018, 13:48
- Zajmuję się: SR/SW
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Taka interpretacja jest kompromitacją pracownika ministerstwa. Proponuję dokładnie zapoznać się z art. 17 ust. 1b i zwrócić uwagę co jeszcze zawiera ust. 1b, ust. 1b zawiera odnośnik o numerze 6. Weźmy ustawę o świadczeniach rodzinnych i przeczytajmy wyjaśnienie do odnośnika numer 6. Cyt. wyjaśnienie: "Utracił moc w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności, z dniem 23 października 2014r. na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21października 2014r. sygn. akt K 38/13 (Dz.U. poz.1443)."ludek pisze:Krzysiu, może bys sie tak zatrudnił w MOPS Sopot?
Zgadnij kto to napisał:
"Skutkiem wejścia w życie niniejszego wyroku nie jest ani uchylenie art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, ani uchylenie decyzji przyznających świadczenia, ani wykreowanie „prawa” do żądania świadczenia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, jeżeli niepełnosprawność podopiecznych nie powstała w okresie dzieciństwa. Trybunał Konstytucyjny orzekł ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych. Poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy wyłącznie do ustawodawcy, który – biorąc pod uwagę skutki społeczne rozstrzygnięć podejmowanych w badanej materii – powinien tego dokonać bez zbędnej zwłoki."
Czy pracownik ministerstwa tego nie zauważa? Czy organy nadzorcze, czyli Wydziały Spraw Społecznych UW tego nie zauważają? Czy radcowie prawni obsługujący jednostki wydające decyzje w tm zakresie tego nie zauważają? To jest kompromitacja tych ludzi. Artykuł ten (w zakresie wynikającym z Wyroku TK) jak wyjaśnia odnośnik w ustawie utracił moc. Czy wydając w pierwszej instancji decyzje odmowne OPS-y działają zgodnie z prawem? Nie wydaje mi się, napiszę więcej działają z rażącym naruszeniem prawa a tylko dlatego, że ustawodawcy i jego jednostkom podległym wstyd się przyznać do tego, że nie zrobili tego (czyt. technicznie wykreślili ust. 1b) niezwłocznie.
- ludek
- Podinspektor
- Posty: 1524
- Rejestracja: 23 cze 2006, 14:51
- Zajmuję się:
- Lokalizacja: Dolny Śląsk, Polska
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Tylko widzisz, taki szczegół drobny. To nie interpretacja pracownika ministerstwa tylko uzasadnienie wyroku TK a konkretnie jego pkt 8janie pisze:Taka interpretacja jest kompromitacją pracownika ministerstwa. Proponuję dokładnie zapoznać się z art. 17 ust. 1b i zwrócić uwagę co jeszcze zawiera ust. 1b, ust. 1b zawiera odnośnik o numerze 6. Weźmy ustawę o świadczeniach rodzinnych i przeczytajmy wyjaśnienie do odnośnika numer 6. Cyt. wyjaśnienie: "Utracił moc w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności, z dniem 23 października 2014r. na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21października 2014r. sygn. akt K 38/13 (Dz.U. poz.1443)."ludek pisze:Krzysiu, może bys sie tak zatrudnił w MOPS Sopot?
Zgadnij kto to napisał:
"Skutkiem wejścia w życie niniejszego wyroku nie jest ani uchylenie art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, ani uchylenie decyzji przyznających świadczenia, ani wykreowanie „prawa” do żądania świadczenia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, jeżeli niepełnosprawność podopiecznych nie powstała w okresie dzieciństwa. Trybunał Konstytucyjny orzekł ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych. Poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy wyłącznie do ustawodawcy, który – biorąc pod uwagę skutki społeczne rozstrzygnięć podejmowanych w badanej materii – powinien tego dokonać bez zbędnej zwłoki."
Czy pracownik ministerstwa tego nie zauważa? Czy organy nadzorcze, czyli Wydziały Spraw Społecznych UW tego nie zauważają? Czy radcowie prawni obsługujący jednostki wydające decyzje w tm zakresie tego nie zauważają? To jest kompromitacja tych ludzi. Artykuł ten (w zakresie wynikającym z Wyroku TK) jak wyjaśnia odnośnik w ustawie utracił moc. Czy wydając w pierwszej instancji decyzje odmowne OPS-y działają zgodnie z prawem? Nie wydaje mi się, napiszę więcej działają z rażącym naruszeniem prawa a tylko dlatego, że ustawodawcy i jego jednostkom podległym wstyd się przyznać do tego, że nie zrobili tego (czyt. technicznie wykreślili ust. 1b) niezwłocznie.

"Oko za oko, ząb za ząb, złotówka za złotówkę."
Kodeks Hammurabiego
Kodeks Hammurabiego
-
- Praktykant
- Posty: 3
- Rejestracja: 10 lip 2018, 13:48
- Zajmuję się: SR/SW
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
[/quote]
Tylko widzisz, taki szczegół drobny. To nie interpretacja pracownika ministerstwa tylko uzasadnienie wyroku TK a konkretnie jego pkt 8
[/quote]
Przyznasz jednak, że uzasadnienie stoi w sprzeczności z odnośnikiem do art. 17 ust. 1b.
Tylko widzisz, taki szczegół drobny. To nie interpretacja pracownika ministerstwa tylko uzasadnienie wyroku TK a konkretnie jego pkt 8

Przyznasz jednak, że uzasadnienie stoi w sprzeczności z odnośnikiem do art. 17 ust. 1b.
-
- Podinspektor
- Posty: 1265
- Rejestracja: 19 lut 2015, 12:39
- Zajmuję się: ŚR
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Sprawa nie dotyczy po prostu wykreślenia tego kryterium z ustawy. Ustawodawca miał zmienić przepisy, ponieważ Trybunał stwierdził, że można różnicować opiekunów dzieci i opiekunów osób dorosłych (i samo rozróżnienie na ŚP i SZO może istnieć). Nie można tylko różnicować opiekunów osób dorosłych w zależności od czasu powstania niepełnosprawności. Można zatem byłoby przyjąć przepis, że opiekunowie osób do 18 (lub np.24) roku życia mają ŚP i 1583, a opiekunowie osób dorosłych 620 - i byłoby to zgodne z konstytucją.
„ustawodawca może odmiennie ukształtować przesłanki świadczenia pielęgnacyjnego dla osób niepodejmujących bądź rezygnujących z pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Ich sytuacja prawna może być uregulowana inaczej niż w stosunku opiekunów pozostałych osób niepełnosprawnych, niebędących dziećmi.
[…] kryterium wieku powstania niepełnosprawności […] Trybunał stwierdził natomiast, że zastosowanie takiej przesłanki jest dopuszczalne. Zdaniem Trybunału, można odmiennie ukształtować reguły wypłacania świadczeń dla tych osób, które sprawują opiekę nad niepełnosprawnymi dziećmi. Z tego powodu przesłanka określona w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie narusza zasady równości w takim zakresie, w jakim stanowi podstawę różnicowania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego według wspomnianego uprzednio podziału na dwie kategorie opiekunów”
Powiązanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z momentem powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki wynikało z założenia, że osoby dorosłe, których niepełnosprawność nie powstała w okresie nauki, były najczęściej samodzielne i miały możliwość wypracowania własnych źródeł dochodu, a tym samym finansowania lub współfinansowania opieki, bez konieczności dodatkowego wsparcia budżetu państwa
Stosowanie art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest jednak ograniczone w odniesieniu do osób, które przekroczą wiek określony w tym przepisie. W efekcie o świadczenie to można ubiegać się również w odniesieniu do dorosłej osoby niepełnosprawnej – niezależnie od jej wieku – jedynie pod warunkiem, że niepełnosprawność tej osoby powstała w okresach wskazanych w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Ustawodawca może przyjąć odmienne zasady przyznawania świadczeń opiekuńczych względem opiekunów niepełnosprawnych dzieci. Takie rozstrzygnięcie powinno być jednak konsekwentne. W dłuższej perspektywie czasowej nie może dopuszczać do nieuzasadnionego zróżnicowania sytuacji prawnej w obrębie opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych.
Dlatego Trybunał dał możliwość dostosowania przepisów, z której Ministerstwo do tej pory nie skorzystało, a my się bujamy...
„ustawodawca może odmiennie ukształtować przesłanki świadczenia pielęgnacyjnego dla osób niepodejmujących bądź rezygnujących z pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Ich sytuacja prawna może być uregulowana inaczej niż w stosunku opiekunów pozostałych osób niepełnosprawnych, niebędących dziećmi.
[…] kryterium wieku powstania niepełnosprawności […] Trybunał stwierdził natomiast, że zastosowanie takiej przesłanki jest dopuszczalne. Zdaniem Trybunału, można odmiennie ukształtować reguły wypłacania świadczeń dla tych osób, które sprawują opiekę nad niepełnosprawnymi dziećmi. Z tego powodu przesłanka określona w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie narusza zasady równości w takim zakresie, w jakim stanowi podstawę różnicowania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego według wspomnianego uprzednio podziału na dwie kategorie opiekunów”
Powiązanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z momentem powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki wynikało z założenia, że osoby dorosłe, których niepełnosprawność nie powstała w okresie nauki, były najczęściej samodzielne i miały możliwość wypracowania własnych źródeł dochodu, a tym samym finansowania lub współfinansowania opieki, bez konieczności dodatkowego wsparcia budżetu państwa
Stosowanie art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest jednak ograniczone w odniesieniu do osób, które przekroczą wiek określony w tym przepisie. W efekcie o świadczenie to można ubiegać się również w odniesieniu do dorosłej osoby niepełnosprawnej – niezależnie od jej wieku – jedynie pod warunkiem, że niepełnosprawność tej osoby powstała w okresach wskazanych w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Ustawodawca może przyjąć odmienne zasady przyznawania świadczeń opiekuńczych względem opiekunów niepełnosprawnych dzieci. Takie rozstrzygnięcie powinno być jednak konsekwentne. W dłuższej perspektywie czasowej nie może dopuszczać do nieuzasadnionego zróżnicowania sytuacji prawnej w obrębie opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych.
Dlatego Trybunał dał możliwość dostosowania przepisów, z której Ministerstwo do tej pory nie skorzystało, a my się bujamy...
Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
- Krzysztof
- Starszy referent
- Posty: 893
- Rejestracja: 04 sty 2014, 2:06
- Zajmuję się: Byłem opiekunem dorosłej osoby niepełnosprawnej
- Lokalizacja: EL
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Skoro o tym teraz wspomniałaś, więc zapytam - przyznajesz ŚP opiekunom osób niepełnosprawnych już dorosłych, u których niepełnosprawność powstała przed 18 lub 25 rokiem życia, a nie chcesz przyznać opiekunom osób niepełnosprawnych dorosłych u których niepełnosprawność powstała po 18 lub 25 roku życia ?Zofia pisze:Trybunał stwierdził, że można różnicować opiekunów dzieci i opiekunów osób dorosłych (i samo rozróżnienie na ŚP i SZO może istnieć). Nie można tylko różnicować opiekunów osób dorosłych w zależności od czasu powstania niepełnosprawności. Można zatem byłoby przyjąć przepis, że opiekunowie osób do 18 (lub np.24) roku życia mają ŚP i 1583, a opiekunowie osób dorosłych 620 - i byłoby to zgodne z konstytucją.
Czyli uzasadnienie wyroku TK traktujecie wybiórczo korzystając z tych treści, które są dla Was orzekających w sprawach organów wygodne.
Skoro można, jak piszesz, różnicować opiekunów dzieci i opiekunów dorosłych to może grupie opiekunów dorosłych wypłacaj 1583, a opiekunom dzieci 620 - różnica jest zachowana idąc Twoim tokiem rozumowania.
Sentencja wyroku TK jest jasna i zapewne dla wszystkich zrozumiała, a już koniecznie winna być zrozumiała przez organy administracji, orzekające na podstawie aktualnych przepisów (a nie tych, które wyrokiem TK uznane zostały za niezgodne z ustawą zasadniczą).ludek pisze: Tylko widzisz, taki szczegół drobny. To nie interpretacja pracownika ministerstwa tylko uzasadnienie wyroku TK a konkretnie jego pkt 8
Nawet jeśli ustawodawca miałby wykonać w bliżej nieokreślonym czasie zalecenia TK to dla Ciebie, jako organu z sentencji płynie konkret, a mianowicie nie masz prawa orzekać w sprawach posługując się przepisem, który przez Trybunał został uznany za niekonstytucyjny i koniec kropka. Jak tego nie rozumiesz to zmień pracę bo robisz ludziom krzywdę.
-----------
Krzysztof
Krzysztof

-
- Podinspektor
- Posty: 1265
- Rejestracja: 19 lut 2015, 12:39
- Zajmuję się: ŚR
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Ale to nie jest traktowane wybiórczo. Trybunał stwierdził, że kryterium może istnieć, nie wykreślił go z ustawy i kazał dostosować stan prawny. Zdaje się, że po takim wyroku jest rok na zmiany. Zmiany nie nastąpiły i to nie nasza wina. Ślij pretensje do Ministerstwa, bo na forum dużo się nie zdziała w tej sprawie.
"Skoro można, jak piszesz, różnicować opiekunów dzieci i opiekunów dorosłych to może grupie opiekunów dorosłych wypłacaj 1583, a opiekunom dzieci 620 - różnica jest zachowana idąc Twoim tokiem rozumowania. "
To nie mój tok rozumowania, tylko Trybunału.
"Skoro można, jak piszesz, różnicować opiekunów dzieci i opiekunów dorosłych to może grupie opiekunów dorosłych wypłacaj 1583, a opiekunom dzieci 620 - różnica jest zachowana idąc Twoim tokiem rozumowania. "
To nie mój tok rozumowania, tylko Trybunału.
Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
- Krzysztof
- Starszy referent
- Posty: 893
- Rejestracja: 04 sty 2014, 2:06
- Zajmuję się: Byłem opiekunem dorosłej osoby niepełnosprawnej
- Lokalizacja: EL
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Zdaje się - to wszystko co wiesz, czyli nie wiesz nic.Zofia pisze: Zdaje się, że po takim wyroku jest rok na zmiany.
To nie mój tok rozumowania, tylko Trybunału.
W którym fragmencie TK tak ocenił, że opiekunom dzieci ustawodawca ma przyznać świadczenie w kwocie 1583, a pozostałym opiekunom po 620
Wiesz co, czasem lepiej pomilczeć, niż wypowiadać się o czymś o czym nie masz zielonego pojęcia.
Pamiętaj sentencja jasno określa, że przepis art. 17 ust. 1b w określonym jego zakresie jest niezgodny z ustawą zasadniczą i Tobie działającej za Wójta, Burmistrza czy Prezydenta nie wolno użyć tego przepisu w wydawanej decyzji wobec tej grupy wnioskodawców, której dotyczy niekonstytucyjny zakres tego przepisu.
-----------
Krzysztof
Krzysztof

-
- Podinspektor
- Posty: 1265
- Rejestracja: 19 lut 2015, 12:39
- Zajmuję się: ŚR
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
Trybunał nigdzie tak nie ocenił, ma to zrobić ustawodawca.
"Trybunał Konstytucyjny orzekł ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych. Poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy wyłącznie do ustawodawcy, który – biorąc pod uwagę skutki społeczne rozstrzygnięć podejmowanych w badanej materii – powinien tego dokonać bez zbędnej zwłoki."
Ja po prostu czytam cały wyrok wraz z uzasadnieniem i faktycznie wiem tylko tyle, ile jest w tym wyroku wraz z uzasadnieniem. Po to czytam uzasadnienie, żeby zrozumieć wyrok (po to ono chyba jest?). W sentencji wyroku jest stwierdzona częściowa niekonstytucyjność przepisu 17 ust.1b. W uzasadnieniu wyjaśniono, że dotyczy ona sytuacji, w której różnicuje się opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, nie dotyczy różnicowania opiekunów dzieci i opiekunów dorosłych. Samo kryterium nie jest niekonstytucyjne w całości, bo można inaczej traktować dzieci, a inaczej dorosłych. Ustawodawca powinien dostosować stan prawny niezwłocznie.
Ja tego nie wymyśliłam, to wymyślili sędziowie Trybunału, podpisali się pod tym i ja nie będę z nimi dyskutować.
"Trybunał Konstytucyjny orzekł ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych. Poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy wyłącznie do ustawodawcy, który – biorąc pod uwagę skutki społeczne rozstrzygnięć podejmowanych w badanej materii – powinien tego dokonać bez zbędnej zwłoki."
Ja po prostu czytam cały wyrok wraz z uzasadnieniem i faktycznie wiem tylko tyle, ile jest w tym wyroku wraz z uzasadnieniem. Po to czytam uzasadnienie, żeby zrozumieć wyrok (po to ono chyba jest?). W sentencji wyroku jest stwierdzona częściowa niekonstytucyjność przepisu 17 ust.1b. W uzasadnieniu wyjaśniono, że dotyczy ona sytuacji, w której różnicuje się opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, nie dotyczy różnicowania opiekunów dzieci i opiekunów dorosłych. Samo kryterium nie jest niekonstytucyjne w całości, bo można inaczej traktować dzieci, a inaczej dorosłych. Ustawodawca powinien dostosować stan prawny niezwłocznie.
Ja tego nie wymyśliłam, to wymyślili sędziowie Trybunału, podpisali się pod tym i ja nie będę z nimi dyskutować.
Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
- Krzysztof
- Starszy referent
- Posty: 893
- Rejestracja: 04 sty 2014, 2:06
- Zajmuję się: Byłem opiekunem dorosłej osoby niepełnosprawnej
- Lokalizacja: EL
- Kontakt:
Re: komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK
No nareszcie ustaliliśmy, a przyznasz, że dorosłym niepełnosprawnym jest osoba z nabytą niepełnosprawnością w dzieciństwie , która aktualnie ma np. 50 lat i osoba która nabyła niepełnosprawność wczoraj i ma lat 70Zofia pisze:W sentencji wyroku jest stwierdzona częściowa niekonstytucyjność przepisu 17 ust.1b. W uzasadnieniu wyjaśniono, że dotyczy ona sytuacji, w której różnicuje się opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych
Czyli jak TK stwierdził częściowa niekonstytucyjność w powyższym zakresie to możesz wydać decyzję na podstawie tego niekonstytucyjnego w części przepisu, czy nie możesz tego zrobić ?
-----------
Krzysztof
Krzysztof

Oprócz komunikat w sprawie ŚP po wyroku TK - Świadczenia rodzinne przeczytaj również:
Małżonka rolnika i składki przy ŚP
dochód z zagranicy, a jednorazowa zapomoga- becik
pomożcie bo juz nie wiemy co robić
wychowawczy na bliźniaki jak robicie
jak ustalić dochód z roku bazowego
Dzienny Dom Pobytu a świadczenia opiekuńcze
dodatek dojazdy do kwietnia czy czerwca?
od kiedy uchylić dodatek z tytułu samotngo wych. dziecka
ŚP dla ojca czy siostry jako kuratora?
Świadczenie pielegnacyjne i zasiłek dla bezrobotnych
Świadczenie pielegnacyjne i zasiłek dla bezrobotnych
dziecko,rozwód zaprzeczenie ojcostwa.
ŚP KRUS - czy składki do ZUS?
Ma SZO, chce ŚP - działa przez prawnika!
kurator osoby niepełnosprawnej ZP
Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego - z jaka datą?