Dobry start wypłacany jest u nas w MGOPS
wniosek składa nasza Kierowniczka, która ma upoważnienie od burmistrza do wydawania i rozpatrywania wniosków na śr 500+ FA i dobry start
czy my możemy rozpatrywac jej wniosek?
Nie, wyłączenie pracownika jest od udziału w całym postępowaniu a nie tylko przy wydaniu/podpisywaniu decyzji. Żadna osoba podległa kierownikowi nie może tego wprowadzić, przeliczyć i zrobić weryfikacji.de Charette pisze:nie, taki wniosek może rozpatrzyć wójt
LEX pisze:Przepis art. 25 k.p.a. stanowi, że:
§ 1. Organ administracji publicznej podlega wyłączeniu od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych:
1) jego kierownika lub osób pozostających z tym kierownikiem w stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt 2 i 3;
2) osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia lub osób pozostających z nim w stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt 2 i 3 (tj. swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia; osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli).
§ 2. Przepis art. 24 § 4 stosuje się odpowiednio.
Przez sprawę dotyczącą interesów majątkowych należy rozumieć każdą sprawę, w której bezpośrednio lub pośrednio dochodzi do przysporzenia lub uszczuplenia stanu majątkowego osoby (osób) wskazanej w art. 25 § 1 (zob. np. W. Chróścielewski, Gmina jako strona postępowania administracyjnego – konsekwencje prawne uchylenia art. 27a k.p.a., Sam. Teryt. 1995, nr 4, s. 21). Przepis art. 25 § 1 nie wymaga, aby sprawa miała wpływ na interesy majątkowe osób wskazanych w tym przepisie. Wystarczy stwierdzenie, że sprawa dotyczy praw i obowiązków majątkowych tych osób (zob. Przybysz Piotr Marek, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz aktualizowany).
Mając na uwadze powyższe, zasadne wydaje się stwierdzenie, że w przestawionym stanie faktycznym organ podlega wyłączeniu zgodnie z przepisem art. 25 k.p.a
LEX pisze:Postępowanie w sprawie przyznania świadczenia w ramach programu ,,Dobry start'' toczy się w trybie określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30.05.2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" - dalej: r.s.s.w.
W przypadku pozytywnego załatwienia sprawy, organ prowadzący to postępowanie, nie wydaje decyzji, lecz jedynie informuje wnioskodawcę o przyznaniu świadczenia (§ 10 ust. 5 i 6 r.s.s.w.). Jedynie negatywne załatwienie sprawy, następuje już w drodze decyzji (§ 10 ust. 5 r.s.s.w.).
Jednocześnie w § 32 r.s.s.w., wskazuje się, że w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozporządzeniu stosuje się przepisy ustawy z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 oraz z 2018 r. poz. 149 i 650) - dalej: k.p.a.
Z powyższego wynika w mojej ocenie, że pomimo, iż postępowanie w sprawie przyznania świadczenia dobry start, nie jest postępowaniem administracyjnym sensu stricto, bowiem nie w każdym przypadku załatwienie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej, to z uwagi na jednoznaczny zapis § 32 r.s.s.w. należy w jego ramach stosować odpowiednio przepisy k.p.a., a więc i przepisy art. 24 i nast. k.p.a., dotyczące wyłączenia pracownika i organu. Ustawodawca przyjął bowiem w tym przypadku, że władcze rozstrzygnięcie sprawy, powinno nastąpić w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym. Tak też wskazuje się w orzecznictwie: ,,(...) w praktyce jednak okazuje się, że ustawodawca wyznacza formy władczej konkretyzacji norm prawa materialnego przy pomocy różnych technik legislacyjnych: określa wprost, iż rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej następuje w formie decyzji administracyjnej, bądź nie wskazuje formy jej rozstrzygnięcia, lecz jedynie stwierdza, że w danej sprawie mają zastosowanie przepisy k.p.a., czy też kwestii tej w ogóle nie normuje, a nasuwające się w tym zakresie wątpliwości pozostawia orzecznictwu i doktrynie. W razie wątpliwości zatem należy badać, czy mamy do czynienia z decyzją'' (por. uchwała NSA z 09.12.2013 r., I OPS 4/13, LEX nr 1415482).