Dzień dobry, mam pytanie czy ktoś z Państwa składał wniosek do Gminy o udostępnienie danych osobowych z rejestru mieszkańców i rejestru Pesel osób uprawnionych do odbioru niepodjętego depozytu po zmarłym mieszkańcu DPS, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o l.n.d. Ostatnio złożyłam pierwszy raz taki wniosek i dostałam decyzję odmowną. W uzasadnieniu Gmina powołuje się na art. 922 par.1 , art. 1025 par. 2 Kodeksu cywilnego oraz art. 28 Kpa. Czy też macie problem z pozyskaniem danych i co piszecie w uzasadnieniu?
Przechowujący depozyt Dom Pomocy Społecznej, jest wręcz zobowiązany do wystąpienia do właściwych organów w przedmiocie powzięcia powyższych informacji. W przeciwnym razie, w sytuacji, w której miałoby dojść do procedury związanej z likwidacją depozytu, brak wystąpienia przez przechowującego depozyt o uzyskanie powyższej informacji, może skutkować problemami z likwidacją takiego depozytu. W orzeczeniu Sądu Okręgowego w Olsztynie w sprawie o likwidację depozytu jako jeden z powodów nieziszczenia się przesłanek pozwalających na stwierdzenie likwidacji niepodjętego depozytu wskazano, nie wykazanie przez wnioskodawcę – Dom Pomocy Społecznej, że wystąpił kiedykolwiek do organu prowadzącego właściwą ewidencję, rejestr lub zbiór danych o udzielenie informacji, umożliwiających ustalenie miejsca zamieszkania lub siedziby uprawnionego, bądź, że przymiot spadkobiercy wynika z prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub aktu poświadczenia dziedziczenia (tak postanowienie SO w Olsztynie z 5.01.2018 r., IX Ca 1194/16, LEX nr 2458529).
Nasze dpsy nie mają z tym problemów, jeśli znają krąg uprawnionych. Gminy zawsze odpowiadają na wnioski.