Klientka miała przyznany zasiłek celowy w miesiącu maju. Wypłata była w dniu 31 maja nieodebrała tej wypłaty, nie odwołała się od tej decyzji. Stawiła się w dzień wypłaty zasiłku w kasie, jednak pieniędzy nie odebrała. W miesiącu czerwcu (28 czerwca) odbyła się kolejna wypłata tego samego zasiłku, klientka stawiła się w kasie jednak nie odebrała zasiłku. Co należy zrobić w tej sytuacji?
Wszystko jest opisane w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2023.901 ze zm.).
Zgodnie z art. 106a ust. 1. Jeżeli osoba uprawniona nie podejmuje świadczeń pieniężnych przez dwa kolejne miesiące kalendarzowe, wstrzymuje się wypłatę tych świadczeń oraz wszczyna postępowanie wyjaśniające w celu sprawdzenia przyczyn nieodbierania świadczeń.
Art. 106a ust. 2. W przypadku udzielenia przez osobę niepodejmującą świadczeń pieniężnych wyjaśnień dotyczących przyczyny nieodbierania świadczeń wypłaca się jej świadczenia za okres wstrzymania wypłaty świadczeń, jeżeli osoba spełnia warunki określone w ustawie.
Art. 106a ust. 3. W przypadku gdy z osobą, o której mowa w ust. 1, nie można przeprowadzić rodzinnego wywiadu środowiskowego i mimo prawidłowo dostarczonego wezwania do stawienia się w ośrodku pomocy społecznej (…), celem złożenia wyjaśnień osoba nie stawiła się w wyznaczonym
terminie, stwierdza się, w drodze decyzji administracyjnej, wygaśnięcie decyzji przyznającej świadczenie.