odprawa emerytalna w okresie epidemii - Księgowość

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]

Napisano: 20 lip 2020, 12:35

Jak wypłacacie odprawę emerytalną w okresie epidemii?
Stosujecie zasadę nie przekraczania 10-krotności minimalnego wynagrodzenia czyli 26 000, czy wypłacacie zgodnie z tym ile sie pracownikowi należy?????
joanops
Stażysta
Posty: 55
Od: 24 mar 2020, 9:59
Zajmuję się: księgowość


Napisano: 20 lip 2020, 12:40

ja myslę wypłacić tyle ile się należy czyli np. 6 krotność wynagrodzenia
mk1
Podinspektor
Posty: 1011
Od: 05 kwie 2017, 14:09
Zajmuję się: księgowa

Napisano: 20 lip 2020, 15:17

coś się zmieniło??? dlaczego nie przekraczać 10-krotności minimalnego wynagrodzenia?
ewal
Stażysta
Posty: 109
Od: 14 mar 2017, 9:49
Zajmuję się: księgowosc

Napisano: 20 lip 2020, 15:24

Znalazłam w infor lex taki artykuł:

Czy Tarcza antykryzysowa wprowadza ograniczenia w wysokości odpraw emerytalnych dla pracowników samorządowych

PYTANIE

Czy Tarcza 4.0 wprowadza ograniczenia w wysokości odpraw emerytalnych dla pracowników pracujących na stanowiskach urzędniczych w samorządowym zakładzie budżetowym?

ODPOWIEDŹ

Zawarty w ustawie o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zwanej Tarczą 4.0, zapis wprowadzający ograniczenie wysokości odpraw, odszkodowań oraz świadczeń o podobnym charakterze przewidzianych do wypłaty na wypadek ustania stosunku pracy, do kwoty nieprzekraczającej 10-krotności minimalnego wynagrodzenia, może dotyczyć również pracowników samorządowych odchodzących na emeryturę.

W myśl art. 921 § 1 kodeksu pracy (dalej: k.p.), pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownik, który w trakcie zatrudnienia przeszedł na emeryturę i rozpoczął jej pobieranie, otrzyma odprawę emerytalną w momencie rozwiązania stosunku pracy. Ponowne podjęcie pracy przez emeryta po rozwiązaniu poprzedniej umowy o pracę nie stoi na przeszkodzie wypłacie odprawy emerytalnej.

Związek między ustaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę istnieje nie tylko wtedy, gdy nabycie uprawnień emerytalnych następuje po rozwiązaniu stosunku pracy, ale także gdy je poprzedza (takie stanowisko potwierdza Sąd Najwyższy w wyroku z 6 czerwca 2000 r., I PKN 700/99). Należy więc przyjąć, że odprawa pieniężna przysługuje w każdym przypadku, gdy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w związku z przejściem pracownika na emeryturę, choćby tę emeryturę pracownik już wcześniej pobierał.

Przejściem na emeryturę jest zamiana statusu prawnego pracownika lub pracownika-emeryta na status wyłącznie emeryta. Pracownik pobierający emeryturę w czasie nieprzerwanie trwającego stosunku pracy nie przestaje być pracownikiem, a jego przejście na emeryturę następuje dopiero po ustaniu zatrudnienia.

Prawo do odprawy emerytalnej należy do płacowych uprawnień pracowniczych, którego pracownik może zostać pozbawiony jedynie w razie wystąpienia ustawowo określonej przeszkody. Przepisy przewidują tylko jedną sytuację pozbawiającą pracownika prawa do odprawy, mianowicie zakaz ponownego nabycia tego prawa przez pracownika, który wcześniej już odprawę emerytalną otrzymał.

Art. 15gd ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U., poz. 374), dodany przez przepisy Tarczy 4.0, stwierdza, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, w przypadku wystąpienia u pracodawcy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy spadku obrotów gospodarczych lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń, wysokość odprawy, odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego wypłacanego przez tego pracodawcę pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, jeżeli przepisy przewidują obowiązek wypłacenia świadczenia, nie może przekroczyć dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (obecnie 2600 zł brutto).

Te same zasady, zgodnie z art. 15gd ust. 2 tej ustawy, stosuje się odpowiednio w przypadku wypowiedzenia albo rozwiązania umowy zlecenia, innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, umowy o dzieło albo w związku z ustaniem odpłatnego pełnienia funkcji, z wyłączeniem umowy agencyjnej.
~~Ania
Stażysta
Posty: 93
Od: 16 mar 2017, 11:16
Zajmuję się: **

Napisano: 20 lip 2020, 15:25

reszta publikacji:

Powyższy zapis obejmuje wszystkich pracodawców, a więc dotyczy również tych zatrudniających pracowników samorządowych odchodzących na emeryturę. Jeżeli więc zaistnieją przesłanki uzasadniające ograniczenie wysokość odprawy (spadek obrotów gospodarczych lub istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń), to pracodawca - również samorządowy - powinien taką odprawę ograniczyć.

Podstawa prawna:

art. 921 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2019 r., poz. 1040)

art. 15gd ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U., poz. 374)

Maciej Ambroziewicz
~~Ania
Stażysta
Posty: 93
Od: 16 mar 2017, 11:16
Zajmuję się: **

Napisano: 28 lip 2020, 8:39

My naliczamy bez ograniczenia.
Spadek obrotów nas nie dotyczy a nie sądzę, żeby gdzieś w urzędach zanotowano istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń...raczej zmniejszenie z tyt. korzystania przez pracowników z dodatkowego zasiłku opiekuńczego na dziecko do 8 lat.
Aisab48
Stażysta
Posty: 193
Od: 07 sie 2019, 12:57
Zajmuję się: npś

Napisano: 05 sie 2020, 12:06

Aisab48 pisze:
28 lip 2020, 8:39
My naliczamy bez ograniczenia.
Spadek obrotów nas nie dotyczy a nie sądzę, żeby gdzieś w urzędach zanotowano istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń...raczej zmniejszenie z tyt. korzystania przez pracowników z dodatkowego zasiłku opiekuńczego na dziecko do 8 lat.
a staraliście się o zwrot składek ZUS?
cpr3
Starszy referent
Posty: 696
Od: 14 mar 2017, 16:13
Zajmuję się: PS/WRiSPZ/obsługa



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x