Napisano: 23 sty 2023, 12:23
oto odpowiedź z Lexa,
Czy wnioski o dodatek elektryczny możemy weryfikować poprzez rejestry publiczne tak, jak to było w przypadku wniosków o dodatek węglowy i dodatek dla gospodarstw domowych, chodzi głównie o sprawdzanie deklaracji śmieciowych w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie, że wnioskodawca nie zamieszkuje na stałe pod wskazanym we wniosku adresem?
Odpowiedź
Wydaje się, że tak.
Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2127) – dalej u.d.e., reguluje m.in. zasady i tryb przyznawania i wypłacania dodatku w przypadku, gdy główne źródło ogrzewania jest zasilane energią elektryczną, zwanego dalej "dodatkiem elektrycznym", oraz właściwość organów w tych sprawach.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 u.d.e., dodatek elektryczny przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 3 pkt 13b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385), w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną, i źródło to zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r.,
Przepis art. 32 u.d.e. stanowi, że:
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
2. Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przeprowadzić wywiad środowiskowy, który ma na celu ustalenie faktycznego stanu danego gospodarstwa domowego zgodnie z art. 27 ust. 3 odpowiednio pkt 1 i 2. Przepis art. 34 ust. 2 stosuje się.
W omawianej ustawie, brak jest zatem zapisów analogicznych do tych z ustawy o dodatku węglowym oraz do przepisów regulujących zasady przyznawania dodatku dla gospodarstw domowych, które wprost uprawniały organ prowadzący postępowanie do weryfikacji złożonego wniosku na podstawie informacji wynikających z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1297, 1549 i 1768).
Weryfikacja wniosku o dodatek elektryczny następuje w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w systemie CEEB, jak również poprzez przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w celu usunięcia zaistniałych w postępowaniu wątpliwości co do stanu faktycznego danego gospodarstwa domowego.
Ust. 3 art. 34 u.d.e. stanowi natomiast, że w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000) - dalej k.p.a.
Organ, prowadząc postępowanie w sprawie dodatku elektrycznego, może uwzględnić inne dowody, mające wpływ na prawo do tego świadczenia, a więc także informacje wynikające z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z art. 75 § 1 k.p.a. wynika, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.