Witam! Mieszkaniec DPS został ubezwłasnowolniony ale do dnia dzisiejszego nie został wyznaczony opiekun prawny. Mieszkaniec pobiera emeryturę wraz z dodatkami z KRUS. DPS wystosował do nas pismo w którym zwraca się z prośbą o dokonanie opłaty zastępczej w związku z tym, że należność przekazywana przez KRUS nie pokrywa w pełni wysokości odpłatności za pobyt w DPS. W związku z brakiem opiekuna prawnego DPS nie ma z kim regulować braków w odpłatności. Nigdy nie miałam takiej sytuacji. Zastanawiam się czy powinniśmy uregulować te kwoty na podstawie otrzymanego pisma. Czy trzeba wydać jakąś decyzję? No i jak później żądać zwrotu zastępczo wniesionej opłaty? Od opiekuna prawnego czy od DPS? Pomóżcie mądre głowy. Z góry dziękuję.
My płaciliśmy, osoba miała decyzję o skierowaniu i była ustalona odpłatność, a opłata nie była wnoszona. Gmina ma taki obowiązek art. art. 17 ust. 1 pkt 16, art. 61 ust. 1 pkt 3. Skierowaliśmy też pismo do ZUS o udzielenie informacji kto pobiera emeryturę i zaczynamy szukać chętnego do poddania się ściągnięciu kasy w trybie postępowania egzekucyjnego