ARTYKUŁ Z NAJNOWSZEGO NUMERU RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ:
Po przejściu na scentralizowany model rozliczania VAT nie zmieniła się kwalifikacja w podatku VAT usług zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej czy w mieszkaniu chronionym.
Usługi takie nadal korzystają ze zwolnienia z VAT. Tak samo organy podatkowe kwalifikują zapewnienie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
W interpretacji indywidualnej z 14 października 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-492/16-1/MN) dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził,że po centralizacji nie zmieniła się kwalifikacja w VAT usług świadczonych przez miejski ośrodek pomocy społecznej (MOPS). Organ podatkowy wyjaśnił wątpliwości gminy (miasta), która od 1 stycznia 2017 r. – po przeprowadzeniu centralizacji rozliczeń VAT – świadczy usługi z zakresu pomocy społecznej poprzez miejską jednostkę organizacyjną (MOPS). Ośrodek realizuje zadania należące do zadań własnych gminy oraz do zadań zleconych z zakresu administracji
rządowej realizowanych przez gminę. Zadania MOPS dotyczą:
●● prowadzenia i zapewnienia miejsc w mieszkaniach chronionych,
●● kierowania do domu pomocy społecznej i ponoszenia odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
●● organizacji i świadczenia usług opiekuńczych u chorego w miejscu jego zamieszkania.
W związku z tymi usługami pobierane są opłaty za:
●● usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze przyznane na podstawie decyzji administracyjnej,
●● pobyt w mieszkaniu chronionym oraz w domu pomocy społecznej na rzecz osób umieszczonych na podstawie decyzji administracyjnej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:
1) Podmiot publiczny, świadcząc usługi zapewnienia pobytu w domu pomocy społecznej,
w mieszkaniu chronionym, a także zapewnienia usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych, jest podatnikiem VAT. W zakresie, w jakim realizuje te zadania, nie jest objęty art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 20014 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych
odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest obarczona ustawowo zadaniem realizacji usług (wynikających z decyzji administracyjnych) związanych z pomocą społeczną. Nie oznacza to jednak, że gmina automatycznie zostaje wyłączona z zakresu opodatkowania VAT. Zachodzi bowiem związek
pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami) a zobowiązaniem się miasta do
wykonania określonych czynności. Tym samym uiszczane opłaty są niczym innym, jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez miasto. Za podleganiem VAT świadczy to, że podobne lub takie same czynności mogą być wykonywane przez inne podmioty (tzw. podmioty komercyjne). Miasto zobowiązuje się wykonać określone decyzją administracyjną czynności na rzecz konkretnej osoby, za które otrzymuje opłaty w określonej decyzją wysokości. Możliwe jest zatem zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez miasto na rzecz danego podmiotu (nabywcy).