To ja zgłoszę pogląd odrębny. Bo to nie jest takie oczywiste
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4F9469E964
Należy jednak mieć na uwadze, że od orzeczeń wydawanych przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności służy odwołanie do sądu powszechnego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (art. 6c ust. 8 powołanej wyżej ustawy). W takim przypadku to orzeczenie (wyrok) sądu powszechnego ostatecznie rozstrzyga w przedmiocie niepełnosprawności.
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/43DDED4B05
Z uwagi na powyższe, wskazać należy, że chociaż formalnie można przypisać orzeczeniom o niepełnosprawności wydanym na podstawie wymienionej ustawy w drugiej instancji przymiot ostateczności w rozumieniu art. 16 § 1 k.p.a., to brak ich prawomocności z uwagi na zaskarżenie do sądu powszechnego pozostawia otwartą kwestię ostatecznej treści orzeczenia. W przeciwieństwie zatem do postępowania przed sądami administracyjnymi, sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej i nie orzekają merytorycznie, w szczególnym postępowaniu zainicjowanym na podstawie art. 6c ust. 8 przywołanej ustawy zasadą jest merytoryczna kontrola orzeczenia o niepełnosprawności i orzekanie co do istoty przez sąd.
Dodatkowo każdy powołuje się na art.16 kpa pomijając art.15 kpa.
W komentarzu do KPA z 2023 r. Warszawa, wydanie 3 redakcja naukowa Hanna Knusiak-Sudyka (str.184/185)
Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego nie ma charakteru bezwzględnego. Już art. 78 Konstytucji dopuszcza do niej wyjątki, które muszą wynikać z przepisów rangi ustawowej. Z dniem 01.06.2017 r. do komentowanego przepisu zostało dodane sformułowanie "chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej". (...) Wyjątki od zasady dwuinstancyjności muszą mieć charakter wyraźny, "niebudzący jakichkolwiek wątpliwości, precyzyjnie ograniczony co do zakresu i niedopuszczający możliwości rozszerzającej interpretacji". Jeśli zaś u organów orzekających, zarówno administracyjnych, jak i sądowych, powstają w tym zakresie wątpliwości to powinny być one rozstrzygane na korzyść dopuszczalności odwołania w toku instancji, nie zaś na korzyść jego ograniczenia lub wyłączenia" (uchwała SN (7) z 1.12.1994 ., III AZP 8/94, OSNP 1995/7, poz.82).
Ustawowe wyjątki od zasady dwuinstancyjności, przewidują przepisy w szczególności:
2) art.6c ust.8 u.r.z.s, zgodnie z którym od orzeczenia wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych;
Oczywiście to co napisał @Ten z Łopieki też ma poparcie w orzecznictwie, które jak widać jest podzielone
