Napisano: 15 sty 2024, 15:23
Pytam, bo w LEXIE znaleźliśmy taką odpowiedź, ale jakoś nas to nie przekonuje:
"PYTANIE
Organ wszczął postępowanie w sprawie zmiany od stycznia 2024 r. decyzji przyznającej zasiłek stały dla osoby samotnie gospodarującej w związku ze zmianą przepisów prawa.
Czy przy wyliczeniu wysokości zasiłku stałego od stycznia 2024 r. należy wziąć pod uwagę dochód z miesiąca grudnia 2023, który jest inny niż przy ostatniej zmianie wysokości zasiłku stałego, lecz zmiana dochodu nie przekracza kwoty 10% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej?
ODPOWIEDŹ
Odpowiedzi udzielono w uzasadnieniu. Uważam, że należy uwzględnić dochód z miesiąca grudnia 2023 roku.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej - dalej u.p.s., zasiłek stały ustala się w wysokości:
1) w przypadku osoby samotnie gospodarującej - różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1000 zł miesięcznie;
2) w przypadku osoby w rodzinie - różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie.
Przepis w powyższym brzmieniu obowiązuje od 1 stycznia 2024 roku na skutek wejścia w życie zmiany wynikającej z art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.
Niniejsze powoduje, iż w myśl art. 106 ust. 5 u.p.s. konieczne jest wydanie decyzji zmieniającej, ponieważ zgodnie z treścią tego przepisu, decyzję administracyjną zmienia się lub uchyla na niekorzyść strony bez jej zgody w przypadku m.in. zmiany przepisów prawa.
W mojej opinii, wszczęcie postępowania w przedmiocie decyzji zmieniającej nakłada obowiązek stosowania u.p.s. w całości, co nakazuje uwzględnienie treści art. 8 ust. 3 u.p.s., który wskazuje, że za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Oczywiście w opisanej sytuacji, jeżeli postępowanie zostało wszczęte z urzędu, nie mamy do czynienia ze "złożeniem wniosku", jednak przepis ten znajduje analogiczne zastosowanie przy wszczęciu postępowania z urzędu również m.in. przy ustalaniu odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej.
Przyjąć należy, iż decydującym momentem, kiedy można mówić o uzyskaniu dochodu jest faktyczne gospodarowanie środkami pieniężnymi, a nie okres, za który przyznaje się świadczenie. Potwierdza to również literatura: "Warunkiem uznania środków pieniężnych za dochód jest przychód, czyli określone przysporzenie finansowe. W orzecznictwie utrwalił się pogląd, że decydujące znaczenie dla uwzględnienia określonego składnika w przychodzie ma realne uzyskanie środków finansowych, nie zaś data otrzymania uprawnień do dochodu." (por. I. Sierpowska [w:] Pomoc społeczna. Komentarz, wyd. VI, Warszawa 2023, art. 8). Chociaż nie jest wyraźnie o tym mowa w przytoczonym przepisie, decydujący jest faktyczny "aspekt" dysponowania dochodem (tak m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 10.08.2023 r., II SA/Po 297/23).
Mając na uwadze, że celem przepisu art. 8 ust. 3 u.p.s. jest jak najdokładniejsze odzwierciedlenie stanu faktycznego, uważam, że racjonalnym byłoby uwzględnienie dochodu z grudnia 2023 roku.