źródło: https://czasopisma.beck.pl/monitor-prawn ... ocjalnego/(...)Pozyskiwanie informacji w ramach pracy socjalnej powinno służyć przede wszystkim realizacji zasadniczego celu PomSpoł. Ustawa ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, a rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, co wymaga ustalenia ich sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej. Jednak pozyskiwanie i gromadzenie informacji służy również ochronie interesu publicznego. Pozwala kontrolować udzielanie pomocy, dokumentować ją i planować. Jeżeli sytuacja świadczeniobiorcy ulega zmianie, informacje o niej służą weryfikacji prawa do świadczenia. Jeżeli świadczenie pieniężne zostaje uzyskane na podstawie przedstawionych nieprawdziwych informacji lub niepoinformowania o zmianie sytuacji materialnej lub osobistej, traktowane jest jako świadczenie nienależnie pobrane, podlegające zwrotowi.
Ponadto, od celów, dla których uzasadnione jest pozyskiwanie i gromadzenie danych, odróżnić należy wartości, dla których istotę stanowi zachowanie owych danych w poufności. Zachowanie możliwie wszystkich informacji w poufności służy przede wszystkim interesom rodziny i osoby. Ujawnienie informacji o osobie lub rodzinie w szczególności zagraża takim dobrom jak godność, wielokrotnie artykułowana w PomSpołU, i prawo do poufności.
Konflikt pomiędzy sferą prywatności a celami ustawy i interesem publicznym w zakresie prawa do zachowania w tajemnicy informacji i danych o osobie jest nieunikniony. W instytucjach świadczących pomoc społeczną konflikt ten ma dodatkowo taką właściwość, że trafiają do nich bardzo zróżnicowane grupy osób, w tym osoby o bardzo niskiej świadomości swoich praw. Ochrona dóbr osobistych w dziedzinie pomocy społecznej, w której mieści się prawo do poufności i odpowiadający mu po stronie pracownika socjalnego obowiązek zachowania tajemnicy, nabiera szczególnego znaczenia również ze względu na szeroki zakres uprawnień pracowników socjalnych w zakresie pozyskiwania informacji, a jednocześnie zamiar ukrycia faktu korzystania z pomocy przez beneficjentów, postrzeganego jako wstydliwy6. Dlatego na szczególną uwagę zasługuje ustawowy obowiązek zachowania tajemnicy pracowników socjalnych. Ustawa zwraca również uwagę wprost na ochronę dóbr osobistych.(...)
Poufność w sferze pomocy społecznej z pewnością stanowi element poszanowania godności człowieka. Wydaje się, że właśnie godność osoby jest podstawową przesłanką poszanowania sfery prywatności w pracy pracownika socjalnego. Godność występuje w PomSpołU wielokrotnie w różnych aspektach. Ustawodawca nadaje jej wyjątkowo silną rangę13. Dalej art. 100 PomSpołU odnoszący się do postępowania w sprawie świadczeń, przewiduje, że w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia. Artykuł 100 ust. 2 PomSpołU pozwala na przetwarzanie wrażliwych danych, zastrzegając, że może się ono odbywać w zakresie niezbędnym do przyznawania i udzielania świadczeń z pomocy społecznej.(...)
Musimy pamiętać, że w momencie otrzymania takiego wniosku lekarz, kierownik przychodni, jak i inni pracownicy biurowi zaangażowani w sprawę otrzymują informację, że dana osoba jest klientem OPS. Jest na to jakiś konkretny przepis, aby potem nie było jakiejś afery
