przedawnienie długu -nienależnie pobrane - Fundusz alimentacyjny, Zaliczka alimentacyjna

  
Strona 1 z 2    [ Posty: 11 ]

Napisano: 13 kwie 2022, 11:51

Świadczenie nienależnie pobrane, w 2015r. wystawiony był tytuł wykonawczy, US nic nie ściągnął i nic nam nie wpłacił.
Teraz Urząd skarbowy przysyła pismo, że umorzył postepowanie egzekucyjne, z powodu nie zastosowania środka egzekucyjnego, który przerwałby bieg terminu przedawnienia.
Czy musimy robić jakąś decyzję umarzającą (na jakiej podstawie) czy wystarczy pismo do księgowości że należności uległy przedawnieniu.
?
Jola2016
Referent
Posty: 438
Od: 11 sty 2016, 9:52
Zajmuję się: FA ŚR DM CP BE


Napisano: 13 kwie 2022, 12:02

Wystarczy tylko pismo do księgowości. Pytanie czy uznajecie, że przedawnione należności wygasają czy pozostają na wieczne nieoddanie do czasu zgonu takiej osoby.
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6104
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 27 kwie 2022, 11:25

A gdzie to wówczas wykazać w sprawozdaniu, w kwocie umorzonych nienależnie pobranych świadczeń - tabela C.1 wiersz 2 ?
Jola2016
Referent
Posty: 438
Od: 11 sty 2016, 9:52
Zajmuję się: FA ŚR DM CP BE

Napisano: 27 kwie 2022, 14:40

urząd skarbowy umorzył postępowanie, a nie dług. my wygaszamy po 3 latach od zwrotu tytułu z US do nas (nie wiem czy dobrze, ze jeszcze czekamy).
***************************************
Człowiek nie jest taki, co by sobie nie poradził:)
POCAHONTAS
Awatar użytkownika
Podinspektor
Posty: 1760
Od: 25 lis 2005, 10:00
Zajmuję się:
Lokalizacja: Pomorze, Polska

Napisano: 27 kwie 2022, 15:37

Jeszcze raz powtórzę "Pytanie czy uznajecie, że przedawnione należności wygasają czy pozostają na wieczne nieoddanie do czasu zgonu takiej osoby."

Są dwa stanowiska.
Jedno - RIO https://bip.rio.opole.pl/1033/przedawni ... nosci.html

Drugie - Moje UW nie zgadza się z taką interpretacją. Według mojego UW żaden przepis nie mówi nic o wygaszeniu zobowiązania. To że coś jest przedawnione oznacza, że nie da się tego dochodzić w trybie egzekucji, stając się zobowiązaniem naturalnym. Przedawnienie nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania i nadal podlega uregulowaniu. Np. jakby zobowiązany pobierał na nowo świadczenia, pomimo przedawnienia nadal można potrącić z bieżąco wypłacanych świadczeń. To tak w wielkim skrócie.
Podobne stanowisko wyczytałem w książce Pana Piotra Piskozuba "Świadczenie nienależnie pobrane w pomocy społecznej". W książce przywołano wyrok https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EA20E4F1B3 . Co prawda dotyczy pomocy społecznej ale uważam, że ma odzwierciedlenie.
"Treść przepisu art. 104 ust. 5 nie budzi wątpliwości. Należy też zaznaczyć, że należności te mają charakter publiczny, a nie prywatny. Źródłem ich powstania nie jest bowiem zdarzenie o charakterze cywilnoprawnym, lecz zdarzenie publicznoprawne powstające w wyniku wydania decyzji administracyjnej. O ile więc zasadą jest, że uprawnienia majątkowe w prawie cywilnym ulegają przedawnieniu zgodnie z art. 117 i n. KC, o tyle uprawnienia majątkowe w prawi publicznym ulegają przedawnieniu lub wygaśnięciu tylko wtedy, gdy zostało to wyraźnie określone przez ustawodawcę (zob. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 czerwca 2009 r., sygn.. akt I OSK 874/08 oraz z dnia 29 czerwca 2016 r., sygn. akt I OSK 2306/14 – dostępne w centralnej bazie orzeczeń sądów administracyjnych: https://orzeczenia.nsa.gov.pl)."

Podobno stanowisko Ministerstwa Finansów jest takie samo jak mojego UW. Tego akurat nie mam na piśmie i jedyne co się doszukałem to https://e-prawnik.pl/interpretacje-podatkowe/1161
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6104
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 27 kwie 2022, 15:48

U mnie przyjęto stanowisko mojego UW. Należności przedawnione nadal wykazujemy w sprawozdaniach jako NP i nie są wyksięgowywane, chyba że zobowiązany "przejdzie na drugą stronę". Są to należności publiczne a nie nasze prywatne (jako instytucji) by je wygaszać i mogło by naruszyć dyscyplinę finansów publicznych.
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6104
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 27 kwie 2022, 16:21

Przepraszam, że tyle postów pod moimi postami. Poprawiam link do interpretacji MF
https://e-prawnik.pl/interpretacje-poda ... 71amn.html

Co do postu POCAHONTAS to tak nie działa. US może z różnych przyczyn umorzyć postępowanie. Np. zbieg egzekucji, bądź brak możliwości bo nie ma ktoś majątku. My przedawnienie mamy w naszej ustawie wyjaśnione jak liczyć. Np. jeżeli US umarza wcześniej trzeba napisać do US kiedy był zastosowany ostatni środek egzekucyjny.
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6104
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 28 kwie 2022, 9:51

https://finansepubliczne.pl/2021/12/21/ ... we-prawna/:

"Kiedy należy wyksięgować z ksiąg rachunkowych przedawnione należności publicznoprawne? Jaką przyjąć podstawę prawną? Czy kierownik państwowej jednostki budżetowej może, czy też musi podjąć taką decyzję?

Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – ekspertka z zakresu rachunkowości budżetowej.

W świetle art. 67 ustawy o finansach publicznych do spraw, które dotyczą należności publicznoprawnych, lecz nie zostały uregulowane w tej ustawie, stosuje się przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa (dalej: op). Zgodnie z art. 70 § 1 op zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności. Przedawnieniu nie ulega zobowiązanie objęte hipoteką lub zastawem skarbowym, jednak po upływie terminu przedawnienia może być ono egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu.

Upływ terminu przedawnienia sprawia, że zobowiązanie z tytułu nieuiszczonej należności publicznoprawnej wygasa (art. 59 op), i to łącznie z odsetkami za zwłokę. Skutek ten powstaje z mocy prawa i musi być uwzględniony z urzędu. Wygaśnięcie zobowiązania oznacza, że przypisane wcześniej należności przestają spełniać definicję aktywów określoną w art. 3 ust. 1 pkt 12 uor. W związku z tym jednostka powinna wyksięgować te należności przez zmniejszenie dokonanych odpisów aktualizujących, a jeśli nie utworzono odpisów – przez zaliczenie kwoty należności odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych. Decyzję w tej sprawie powinien podjąć – na podstawie umotywowanego wniosku w tym zakresie – kierownik jednostki jako osoba odpowiedzialna za wykonywanie obowiązków z obszaru rachunkowości (w tym nadzoru) określonych uor"
Jola2016
Referent
Posty: 438
Od: 11 sty 2016, 9:52
Zajmuję się: FA ŚR DM CP BE

Napisano: 28 kwie 2022, 10:36

@Jola2016
Na wstępie chce zaznaczyć, że jako jedyny podjąłem się twojego tematu. To co napisałaś pokrywa się ze stanowiskiem RIO, które załączyłem w swojej wypowiedzi. Nie twierdzę, że jest ono nieprawidłowe ale mam też stanowisko mojego UW, które jest zupełnie inne. Stanowisko to również przedstawiłem. Starałem się podejść do tematu merytorycznie. Na lexie znajdziesz również rozbieżne opinie. U mnie podjęto taką a nie inną decyzje. Jeżeli macie inne stanowisko to w tym piśmie w RIO uważam, że masz wszystko napisane. Skoro wygaszacie to i wyksięgowujecie dług to raczej nie można już tego wykazywać jako zadłużenie.
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6104
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 29 kwie 2022, 8:00

Szarak pisze:
27 kwie 2022, 15:48
U mnie przyjęto stanowisko mojego UW. Należności przedawnione nadal wykazujemy w sprawozdaniach jako NP i nie są wyksięgowywane, chyba że zobowiązany "przejdzie na drugą stronę". Są to należności publiczne a nie nasze prywatne (jako instytucji) by je wygaszać i mogło by naruszyć dyscyplinę finansów publicznych.
Ja postępuje podobnie, nadal wykazuje je jako nienależnie pobrane i czekam ...
Po prostu nie lubię być sztucznie miła ..
Ewela77
Awatar użytkownika
Podinspektor
Posty: 1157
Od: 05 cze 2014, 12:25
Zajmuję się:


  
Strona 1 z 2    [ Posty: 11 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x