W RB-27s wpisuję usł.opiekuńcze, nienależnie pobrane świadczenia bez FA i ZA, w RB-27ZZ FA i ZA oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze.
Dzisiaj zgłupiałam bo na stronie Legalis znalazłam takie wyjaśnienia:
Wykazywanie przez ośrodek pomocy danych z funduszu alimentacyjnego w sprawozdaniach budżetowych
Katarzyna Trzpioła
Ośrodek pomocy społecznej należności i dochody z funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej oraz należności i dochody należne gminie wykazuje w sprawozdaniu Rb-27S. Czy ośrodek pomocy powinien wykazywać dane z funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej w tych dwóch sprawozdaniach, czy tylko w sprawozdaniu Rb-27ZZ?
Opis sytuacji
Pytanie dotyczy ośrodka pomocy społecznej, którego jednym z zadań jest rozliczanie funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej i przekazywanie uzyskanych dochodów do jednostki nadrzędnej. Należności i dochody z funduszu alimentacyjnego i zaliczki alimentacyjnej ośrodek wykazuje w 100% w sprawozdaniu Rb-27ZZ (60% BP i 40% BG funduszu alimentacyjnego, 50% BP zaliczki alimentacyjnej i 50% BG zaliczki alimentacyjnej). Należności i dochody należne gminie są wykazywane również w sprawozdaniu Rb-27S (40% funduszu alimentacyjnego i 50% zaliczki alimentacyjnej).
Dane między Rb-27S, a Rb-27ZZ muszą być spójne. Zatem sposób postępowania polegający na wykazywana tych kwot w obu sprawozdaniach jest prawidłowy.
Zgodnie z załącznikiem 36 § 6 ust. 1 SprBudżR w sprawozdaniach jednostkowych jednostek bezpośrednio realizujących zadania:
w kolumnie "Plan" wykazuje się kwoty wynikające z planu finansowego jednostki realizującej zadanie;
w kolumnie "Należności" wykazuje się salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów, z uwzględnieniem § 3 ust. 6; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się, jako liczbę ujemną;
w kolumnie "Dochody wykonane ogółem" wykazuje się dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do konta rachunek bieżący jednostki budżetowej oraz do kasy jednostki i zapłaconych kartą płatniczą;
w kolumnie "Dochody przekazane" wykazuje się dochody przekazane na rachunek bieżący jednostki samorządu terytorialnego; w sprawozdaniu za IV kwartały wykazuje się kwotę dochodów przekazanych, z uwzględnieniem dochodów przekazanych do dnia 5 stycznia roku następującego po roku budżetowym;
w odpowiednich kolumnach dotyczących salda końcowego wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone);
jednostka realizująca zadanie, podległa jednostce samorządu terytorialnego, nie wypełnia kolumny "Dochody potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego".
W danych uzupełniających wskazuje się, jaka część należności (i odpowiednio zaległości oraz nadpłat) dotyczy budżetu państwa.
Następnie w § 6 ust. 3 SprBudżR wskazano, iż jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach jednostkowych, w danych uzupełniających do sprawozdania Rb-27ZZ wykazują w poszczególnych rozdziałach kwoty należności, zaległości i nadpłat, odpowiednio w części należnej budżetowi państwa i w części należnej jednostkom samorządu terytorialnego, na mocy odrębnych przepisów.