W dniu 06.08.2023 wchodzi w życie art. 10 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 852), który uchyla art. 15h ustawy COVIDowej.
Dostaliśmy pismo z MPiRS z dnia 27.06.2023 gdzie jest fajny przykład postępowania:
"Przykład:
Pan X legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, którego termin
ważności był określony na 31 stycznia 2021 r. i w związku z tym orzeczeniem miał przyznany
zasiłek pielęgnacyjny. Na mocy przepisu art. 15h tzw. specustawy covidowej, ważność tego
orzeczenia została z mocy prawa przedłużona do upływu 60. dnia od dnia odwołania stanu
zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego
orzeczenia o niepełnosprawności. W związku z przedłużeniem z mocy prawa tego orzeczenia
na mocy ww. art. 15h, organ właściwy zmienił z urzędu swoją decyzję dotyczącą zasiłku
pielęgnacyjnego i przyznał ten zasiłek na okres do upływu 60. dnia od dnia odwołania stanu
zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego
orzeczenia o niepełnosprawności.
Następnie z dniem 1 lipca 2023 r. następuje odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego, co
zgodnie z art. 15h specustawy covidowej oznaczałoby, że przedłużone orzeczenie jest ważne
do 30 sierpnia 2023 r., tj. do upływu 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia
epidemicznego.
Jednak orzeczenie to nie utraci ważności z upływem 30 sierpnia 2023 r., gdyż po wejściu
w dniu 6 sierpnia 2023 r. art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie
konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, ważność orzeczenia o znacznym
stopniu niepełnosprawności Pana X zostanie z mocy prawa, na podstawie tego przepisu po
raz kolejny przedłużona - w tym przypadku do 31 marca 2024 r. W konsekwencji, na
podstawie art. 26 ww. ustawy z dnia 9 marca 2023 r., organ właściwy będzie miał obowiązek
ponownego przedłużenia z urzędu prawa do zasiłku pielęgnacyjnego również do 31 marca
2024 r. (nie dłużej jednak niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności, co, analogicznie jak miało miejsce w przypadku przedłużeń na
podstawie ww. art. 15h, oznacza, że otrzymanie przez osobę z niepełnosprawnością nowego
ostatecznego orzeczenia skutkować będzie odpowiednim skróceniem okresu przedłużenia
orzeczenia wskazanego w art. 23, tj. w opisanym przypadku okresu do 31 marca 2024 r.)."
jeśli wydasz decyzje do 5 sierpnia to przedłużasz do końca miesiąca lub do dnia wydania nowego orzeczenia, jeśli będziesz decyzje robiła po 6 sierpnia bo to niedziela, to przedłużasz do 30 września 2024 - również z zapisem lub do dnia wydania nowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
Jeżeli orzeczenie jest wydane do końca lipca 2023r. to rozumiem decyzję trzeba przedłużyć teoretycznie od 1 sierpnia 2023r. z covid. Czy należy wówczas wysyłać stronie zawiadomienie o wszczęciu postępowania bo nie wiem jak to zrobić by wyrobić się w czasie do 6 sierpnia 2023r. ?
Czy dobrze rozumiem - orzeczenie klienta ważne jest do 31.08.2023r. Zatem decyzja przedłużająca zasiłek stały nie będzie mogła być wydana, bo ważność orzeczenia nie upływa do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie nowych przepisów?
Czy należy najpierw przedłużyć decyzję z ustawy COVIDOWEJ (tylko nie wiem w jaki sposób wszcząć postępowanie żeby zdążyć przed 5 sierpnia) a póżniej zmienić zgodnie z nowymi przepisami na zasiłek stały do września 2024r.? Czy nie należy wszczynać postępowania?????
U nas na COVIDa przedłużamy z urzędu bez wszczęcia.
A w art. 26 ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw:
"ust.2. Zmiana decyzji, o których mowa w ust. 1, następuje z urzędu.
ust. 3. Wszczęcie postępowania w sprawie zmiany decyzji, o których mowa w ust. 1, nie wymaga zawiadamiania strony."
Zatem myślałam żeby nie robić wszczęcia tylko od razu zmianę decyzji odnośnie terminu ważności orzeczenia do tych wskazanych w art. 23.
Jeśli macie inne ustalenia to prosze o podzielenie się nimi
1) orzeczenie ważne do 31.07.2023 przedłużacie na covid do kiedy? do 5.08.2023?
2) 06.08.2023 to orzeczenie ważne do 31.07.2023 przedłużacie zgodnie z terminami z art. 23 do 30.09.2024?
a co z orzeczeniami które utracily ważność wcześniej? np ważne byly do 30.06.2023 i zostały przedłużone od 01.07.2023 do 30.08.2023 - czyli do 60 dni od dnia odwolania stanu zagrożenia.
Kiedy zmieniacie w tych wcześniejszych decyzjach terminy ważności orzeczeń? 06.08.2023? i czy wcześniej robicie wszczęcia?
Art. 23. Orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o którym mowa w art. 15h ustawy zmienianej w art. 10, w brzmieniu dotychczasowym, którego okres ważności:
1) upłynąłby do dnia 31 grudnia 2020 r. – zachowuje ważność do dnia 31 grudnia 2023 r.,
2) upłynąłby w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – zachowuje ważność do dnia 31 marca 2024 r.,
3) upłynąłby w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego przepisu –
zachowuje ważność do dnia 30 września 2024 r.
– jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Ja osobiście zrobiłbym tak:
1. Wszystkie orzeczenia, które się kończą do 31 lipca 2023 r. przedłużyłbym na podstawie art. 15h.
Wszczęcie postępowania 1 sierpnia 2023 r. - osoba przychodzi, odbiera i wyraża zgodę na zmianę decyzji. Wtedy 4 sierpnia 2023 r. wydałbym decyzję na okres do 60 dnia po zakończeniu pandemii, czyli de facto koniec sierpnia 2023 r.
2. Osoby, które mają przedłużony zasiłek stały na podstawie 15h, wszczęcie po 6 sierpnia 2023 r. i decyzja przedłużająca do okresu w zależności kiedy im się skończyło orzeczenie. Potem jak doniosą orzeczenie, wysłanie pisma do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności kiedy decyzja ustalająca stopień stała się ostateczna. Potem przyznanie zasiłku stałego od dnia kolejnego po tym jak decyzja ustalająca stopień stała się ostateczna.
Nie przedłużałbym po 6 sierpnia 2023 r. orzeczeń, które skończyły się 31 lipca 2023 r. na podstawie art 23, bo artykuł dotyczy osób, które już mają przedłużone orzeczenie na podstawie 15h.
Czyli jeżeli nie zdążycie przedłużyć orzeczenia do 6 sierpnia 2023 r. to nie możecie zastosować przedłużenia na podstawie art 23.
Ktoś myśli inaczej? Dajcie znać.