Świadczenie pielęgnacyjne 2 wnioski - NSA - Świadczenia rodzinne

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 4 ]

Napisano: 28 mar 2023, 9:14

Wniosek o świadczenie pielęgnacyjne (pełnomocnik Kancelaria prawna) - sprawa zakończyła się skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Ponowny wniosek o to samo świadczenie - sytuacja wnioskodawcy uległa diametralnej zmianie. Na podstawie złożonych dokumentów wnioskodawca spełnia przesłanki ustawowe do przyznania świadczenia przez organ I instancji.
Problematyczne jest to, że nie zostało zakończone postępowanie w NSA.Do drugiego wniosku o świadczenie wnioskodawca dołączył wniosek o cofnięcie skargi kasacyjnej.
Pytanie - czy czekać z NSA na postępowanie o morzeniu postępowania w sprawie pierwszego wniosku.
Do tego czasu zawiesić postępowanie w sprawie przyznania świadczenia pielęgnacyjnego (drugi wniosek).
Czy może na podstawie złożonego wniosku o cofniecie skargi kasacyjnej rozpatrywać 2 wniosek i przyznać świadczenie pielęgnacyjne.
Dzięki za odpowiedź
MR53
Stażysta
Posty: 194
Od: 22 mar 2017, 12:11
Zajmuję się: SR FA


Napisano: 28 mar 2023, 9:18

Jak dla mnie, skarga w WSA/NSA nie ma znaczenia. Normalnie rozpatrywałbym wniosek.
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6148
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

Napisano: 28 mar 2023, 11:01

A ja do końca nie jestem pewna czy nie powinnaś zawiesić postępowania do czasu wydania rozstrzygnięcia z NSA :D
Mała1
Praktykant
Posty: 18
Od: 28 mar 2023, 10:50
Zajmuję się: Zajmuję się świadczeniami rodzinnymi i funduszem alimentacyjnym

Napisano: 28 mar 2023, 11:33

Zgodnie z art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. organ administracji publicznej zawiesza postępowanie gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Wskazany przepis określa podstawy obligatoryjnego zawieszenia postępowania, co oznacza, iż w razie wystąpienia tej przesłanki organ zobowiązany jest z urzędu zawiesić postępowanie. Przez pojęcie to rozumie się "sytuacje, w których wydanie orzeczenia merytorycznego w sprawie będącej przedmiotem postępowania przed właściwym organem, uwarunkowane jest uprzednim rozstrzygnięciem wstępnego zagadnienia prawnego. Ocena zaś tego zagadnienia wstępnego, gdyby ono w sobie mogło być przedmiotem odrębnego postępowania (tzn. w oderwaniu od sprawy, na tle której wystąpiło), należy ze względu na jego przedmiot do kompetencji innego organu państwowego niż ten, przed którym toczy się postępowanie w głównej sprawie. Jest to poza tym zagadnienie otwarte, tzn. nie było przedtem (element stosunku czasowego) prawomocnie przesądzone na właściwej drodze. Jego treścią może być wypowiedź co do uprawnienia lub obowiązku, stosunku lub zdarzenia prawnego albo inne jeszcze okoliczności mające znaczenie prawne".

Zawieszenie postępowania na tej podstawie uzależnione jest od wystąpienia łącznie trzech przesłanek: postępowanie administracyjne jest w toku; rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej będącej przedmiotem postępowania administracyjnego zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd; zagadnienie wstępne nie zostało jeszcze rozstrzygnięte (Komentarz, Art. 97 Kodeks Postępowania Administracyjnego, Adamiak 2022, wyd. 18/Adamiak, Legalis). Inny komentator natomiast wyłania cztery, lecz inaczej skonstruowane, przesłanki, są to: zagadnienie to wyłania się w toku postępowania administracyjnego, jego rozstrzygnięcie należy do innego organu lub sądu, wymaga ono "uprzedniego" rozstrzygnięcia, tzn. musi poprzedzać rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji oraz istnieje zależność między uprzednim rozstrzygnięciem zagadnienia wstępnego a rozpatrzeniem sprawy i wydaniem decyzji (Komentarz, Art. 97 Kodeks Postępowania Administracyjnego, pod red. Hauser 2021, wyd. 7/Wojciechowska). Niezależnie jednak od przyjętej koncepcji, wszystkie opisane powyżej przesłanki zawieszenia muszą wystąpić łącznie.

Mając na uwadze powyższe rozważania organ administracji publicznej przed zawieszeniem postępowania na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., obowiązany jest ustalić, czy występuje opisany wyżej związek pomiędzy rozstrzygnięciem sprawy będącej przedmiotem postępowania administracyjnego a stwierdzonym zagadnieniem. W razie gdy związek ten nie występuje, obowiązany jest przyjąć, iż nie jest dopuszczalne zawieszenie postępowania. Organ nie może kierować się przewidywaniami co do wyniku postępowania, lecz tym, czy w świetle posiadanych materiałów dowodowych i obowiązującego prawa jest możliwe rozpoznanie sprawy. Jak wskazał NSA w wyroku z dnia 11 stycznia 2017 r. sygn. akt II OSK 803/16 (cytat): "Samo stwierdzenie, że wynik innego postępowania może mieć, a nawet niewątpliwie będzie miał wpływ na losy rozpoznawanej sprawy, nie daje jeszcze podstaw do zawieszenia postępowania".
Szarak
Awatar użytkownika
VIP
Posty: 6148
Od: 22 mar 2017, 12:14
Zajmuję się: Multitasking

ZAMKNIJ


  
Strona 1 z 1    [ Posty: 4 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x
Ta strona używa ciasteczek (cookies) tylko zgodnie z zasadami opisanymi w polityce cookies Rozumiem