Decyzją z dnia 06.11.2024r Stronie został przyznany do zasiłku rodzinnego dod.z tyt. kszt. w kwocie 110,00 zł miesięcznie ( przedłużone prawo)do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tę ważność, tj. do 2025-03-31. Decyzję Strona odebrała w dniu 08.11.2024r.
W dniu 20.03.2025r Strona złożyła wniosek o kontynuację prawa do powyższego dodatku do zasiłku przedkładając orzeczenie o niepełnoprawności dziecka wydane w dniu 23.10.2024r. wniosek na komisję o wydane orzeczenia złożono w dniu 23.08.2024r (odebrane na podstawie oświadczenia Strony w dniu 08.11.2024r , stało się ostateczne w dniu 23.11.2024r). Na podstawie przedłożonego orzeczenia dziecko Strony jest uznane za osobę niepełnosprawną od wczesnego dzieciństwa do 31.10.2027r.jednakże Strona nie poinformowała tutejszego Organu o posiadaniu nowego ostatecznego orzeczenia i nie zachowała terminu wskazanego w art. 24 ust.1-4 ustawy o świadczeniach rodzinnych aby przyznać świadczenia uzależnione od niepełnosprawności wstecz.
Skoro zatem Stronie przyznano świadczenie do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tę ważność, tj. do 2025-03-31, a Strona nie poinformowała w grudniu 2024r o istnieniu nowego ostatecznego orzeczenia, to czy świadczenie wypłacone na podstawie orzeczenia, które to zostało zastąpione nowym orzeczeniem – są świadczeniami należnymi. Ponadto, z nowego orzeczenia Stronie by przysługiwało nadal prawo do dodatku z tyt. kształcenia, jednakże nie złożyła w terminie trzech miesięcy wniosku o dodatek.
W myśl art. 24 ust. 2a u.ś.r. - prawo to ustala się począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności.
W związku z powyższym, pomimo że dziecko legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności i stronie by przysługiwało prawo do dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji, to czy na podstawie art. 6bb ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Strona mogła zachować prawo do dodatku, pomimo iż obowiązywało nowe orzeczenie z dnia 23.10.2024r. ? I czy zasadne jest uznanie pobranych przez Stronę świadczeń (za okres od 12/2024 do 02/2025) na podstawie przedłużonego orzeczenia jako świadczenie nienależne skoro przedłużone orzeczenie zostało wyparte przez nowe już obowiązujące od grudnia 2024r.
Powyższe ustalenia są istotne z uwagi na dodatkową okoliczność, a mianowicie w rodzinie nastąpiła zmiana sytuacji dochodowej związanej z uzyskaniem dochodu za miesiąc listopad 2024, które spowodowało przekroczenie kryterium dochodowego od grudnia 2024r. (zaświadczenie o uzyskanym dochodzie dostarczone w dniu 18.04.2025r).
W rodzinie obowiązuje wyższe kryterium (764,00 zł), gdyż również drugie dziecko legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności. Po ponownym przeliczeniu dochodu rodziny – Stronie nie przysługuje zasiłek rodziny i dodatki do zasiłku rodzinnego w pełnej wysokości, a jedynie zasiłek rodzinny wraz z dodatkami w formie tzw. złotówki za złotówkę i tutaj pojawia się kolejne pytanie czy uwzględniać dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego jako przysługujący i wypłacony do lutego 2025 - w przypadku zwrotu różnicy? ponieważ strona za okres od grudnia 2024 do lutego 2025 miała wypłacone świadczenia rodzinne w pełnej wysokości.
Jak myślicie:
1. czy strona powinna zwrócić dodatek do ZR za okres od grudnia 2024 do lutego 2025?
2. czy przy ponownym wyliczeniu świadczeń (zł za zł) należy uwzględnić dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego jako przysługujący i wypłacony do lutego 2025 - w przypadku zwrotu różnicy (ponieważ strona za okres od grudnia 2024 do lutego 2025 miała wypłacone świadczenia rodzinne w pełnej wysokości?.