W okresie trwającego stanu zagrożenia pandemia COVID-19 Strona uchybiła terminowi wynikającemu wprost z przepisu art. 24 ust. 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych tzn. terminowi 3 miesięcy na złożenie wniosku o ŚP po wydaniu Orzeczenia o niepełnosprawności (wyrok Sądu Rejonowego), więc organ pomocowy zauważył ten fakt i przyznał wnioskowane ŚP jedynie od dnia złożenia wniosku na przyszłość, natomiast ze względu na uchybienie terminu (kilka dni) organ odmówił przyznania ŚP wstecz za okres kilkunastu miesięcy (strona odwoływała się od orzeczeń do sądu)
Ww uchybienie terminu wykazały organy i nawet potwierdził WSA (wyrok dotyczył innej okoliczności w sprawie ŚP), a owo kilkudniowe uchybienie terminu wykazane przez organ pomocowy zaistniało w okresie szczególnym tj. w okresie obowiązywania ustawy covidowej w którym Strona winna być chroniona przed skutkami pandemii, a jeśli tak to
- czy organ pomocowy w dniu, gdy Strona składała wnioski o świadczenie pielęgnacyjne, stwierdzając uchybienie terminu trzech miesięcy, na złożenie wniosku o świadczenie, o którym to terminie mowa w art. 24 ust.2a ustawy o świadczeniach rodzinnych, organ powinien na podstawie ww. art. 15zzzzzn² ust. 2 ustawy covidowej z dnia 2 marca 2020 r. zawiadomić Stronę o uchybieniu terminu z art. 15zzzzzn² ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, a w zawiadomieniu powinien wyznaczyć Stronie termin 30 dni na złożenie wniosku o przywrócenie terminu do złożenia wniosku ?
Jeśli organ pomocowy stwierdził uchybienie terminu, ale do dnia dzisiejszego nie zawiadomił Strony o uchybieniu oraz w związku z tym nie wyznaczył Stronie 30 dni na złożenie wniosku o przywrócenie terminu do złożenia wniosku o ŚP to
- czy w zaistniałej i opisanej wyżej sytuacji ten organ jest bezczynny z uwagi na niewykonanie obowiązkowej czynności ?
Proszę o Waszą ocenę.