samych odsetek nie umarzamy ale jak macie jakąś konkretną kwotę umarzać to niech się składa z części należności i odsetek od tej części a w sumie niech da kwotę którą mieliście w zamiarze umorzyć
„Mądry potrafi wyłowić naukę z całej rzeki głupich słów, natomiast głupi nie potrafi wyłowić niczego z potoku mądrości.”
Akurat mam do napisania decyzję o częściowym umorzeniu i szukałam inspiracji w komentarzach
Cytat z komentarza do ustawy o świadczeniach rodzinnych Woltersa z 2015 r.:
"Wydaje się, iż wykładnia celowościowa pozwala przyjąć, że skoro normodawca zezwala na umorzenie całości należności łącznie z odsetkami, to argumentum a maiori ad minus dopuszczalne jest umorzenie samych odsetek."
A tutaj komentarz C.H. Beck z 2014 r.:
"Umarzając zaległość w zakresie częściowym, organ obowiązany też będzie umorzyć proporcjonalną część odsetek należnych od tego świadczenia. Jest również uprawniony, na wniosek strony, umarzając część należności, umorzyć całość odsetek albo też taką część odsetek, która jest większa od proporcjonalnego udziału w umarzanej kwocie należności."
Ocenę pozostawiam Wam.
witam, szukam własnie informacji, gdyz dzisiaj dostałam informacje od kieronika że mam umorzyć odsetki a zaległość ma spłacić...
podpowiedzcie mi co mam zrobic, gdyz nigdy nie umarzałam,.... moge same odsetki? jeżeli tak to pismem decyzją czy co ja mam robić w ogóle...
"To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia..."
Moim zdaniem nie ma podstawy prawnej na umorzenie samych odsetek. Przy tym żeby umorzyć chociaż część należności muszą zachodzić SZCZEGÓLNIE UZASADNIONE przyczyny, a sytuacja materialna rodziny musi drastycznie odbiegać od innych rodzin. Inaczej - nie wystarczy, że rodzina jest biedna, ona musi być wyraźnie biedniejsza od innych rodzin i to bez perspektyw na poprawę sytuacji (bo jak trudności są przejściowe to się odracza termin spłaty a nie umarza) - inaczej się lubią czepiać, bo to niegospodarność
Mam gdzieś decyzję od Wojewody w sprawie odmowy umorzenia - uzasadnienie chyba na 3 strony z wyrokami itd. Jak będziesz potrzebować to mogę Ci wysłać skan na maila
Ja stworzyłem wersję skróconą po swojemu - poniżej
Burmistrz X decyzją SŚR.XXX z dnia XXX ustalił, że świadczenia rodzinne wypłacone Pani w okresie od XXX do XXX w łącznej wysokości XXX są świadczeniami nienależnie pobranymi i jednocześnie wezwał Panią do ich zwrotu wraz z ustawowymi odsetkami. Decyzja została doręczona w dniu XXX. W dniu XXX organ otrzymał podanie strony z prośbą o umorzenie należności w całości wraz z odsetkami, argumentowane trudną sytuacją materialną rodziny oraz niemożliwością spłaty zadłużenia. Organ dokonał wnikliwej analizy akt sprawy z uwzględnieniem przedłożonych przez stronę oświadczeń, mających poświadczać obecną sytuację rodziny. W odniesieniu do przedstawionych przez stronę argumentów należy przypomnieć, iż obowiązek zwrotu jest instytucją zapobiegającą pobieraniu świadczeń rodzinnych przez osoby nieuprawnione do nich, które w toku postępowania albo nie wykazały całego istotnego stanu faktycznego, albo też zaniechały realizacji ciążącego na nich, jako na uprawnionych, obowiązku informowania organu o każdej zmianie okoliczności faktycznych mających wpływ na dalsze przysługiwanie świadczeń. Z akt sprawy znajdujących się w Pani teczce osobowej wynika, że w decyzji przyznającej prawo do świadczenia XXX z dnia XXX została Pani prawidłowo pouczona o obowiązku natychmiastowego poinformowania ośrodka o okoliczności mającej wpływ na prawo do świadczeń, jaką jest niewątpliwie podjęcie zatrudnienia i uzyskanie z tego tytułu dochodu mającego wpływ na kryterium dochodowe uprawniające do otrzymywania świadczenia. Ponadto, tożsame pouczenie zawarte jest również w druku wniosku o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego - strona poprzez złożenie własnoręcznego podpisu pod pouczeniem, poświadczyła fakt zapoznania się z nim. Mimo tego, nie zgłosiła Pani podjęcia zatrudnienia i uzyskania dochodu w miesiącu XXX. Zaniechanie przez Panią obowiązku zgłoszenia zmiany sytuacji rodzinnej poprzez uzyskanie dochodu doprowadziło do wypłaty świadczeń osobie faktycznie nieuprawnionej do ich otrzymywania, a w efekcie ustalenia świadczeń nienależnie pobranych.
Na podstawie art. 30 ust. 9 ustawy o świadczeniach rodzinnych, organ może umorzyć kwotę świadczeń nienależnie pobranych, rozłożyć ją na raty lub odroczyć termin płatności, jednak zastosowanie się organu do dyspozycji tego przepisu jest uzależnione od stwierdzenia, czy zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji rodziny, ponadto pomimo okoliczności uzasadniających wniosek, Organ nie ma obowiązku go uwzględnić, ponieważ ma on charakter uznaniowy (Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 listopada 2008r., syg. akt II SA/Lu 554/08).
Zatem, pomimo indywidualnego podejścia organu do rozpatrywanej sprawy, ścisła interpretacja przepisu art. 30 ust. 9 ustawy nie oznacza obowiązku określonego zachowania się organu, lecz możliwość wyboru sposobu załatwienia sprawy. Z kolei, możliwość ta może i powinna zostać zdeterminowana wyważeniem interesu społecznego i słusznego interesu obywateli. Obowiązkiem organu rozstrzygającego sprawę w oparciu o uznanie administracyjne jest zatem załatwienie sprawy zgodnie z żądaniem strony, o ile interes społeczny nie stoi temu na przeszkodzie, ani nie przekracza to uprawnień organu wynikających z przyznanych mu uprawnień i środków (Wyrok NSA z dnia 18 października 2011r., sygn akt II GSK 1032/10). W myśl powyższego, warunkiem przejścia organu orzekającego na podstawie art. 30 ust. 9 ustawy o świadczeniach rodzinnych, do etapu rozstrzygnięcia w sprawie umorzenia zobowiązania, podejmowanego w ramach uznania administracyjnego, jest wcześniejsze spełnienie wstępnej przesłanki określonej w tym przepisie, czyli zakwalifikowanie okoliczności dotyczących sytuacji rodziny jako szczególnie uzasadnionych, z którymi ustawodawca łączy możliwość umorzenia nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych (Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 kwietnia 2014r. II SA/Rz 89/14). W tym miejscu przyjąć należy, że "szczególnie uzasadnione okoliczności" powinny obiektywnie zaistnieć, mieć cechę niezwykłych, czyli różniących się od powszechnie istniejących, o szczególnej wadze i jednocześnie słusznych i usprawiedliwionych racjach w kontekście istniejącej sytuacji rodziny.
Przekładając powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, po dokładnym ustaleniu stanu faktycznego odnośnie Pani rodziny, należy podkreślić, że przywołane przez Panią argumenty w ocenie organu nie spełniają szczególnie uzasadnionych okoliczności do umorzenia należności. Umorzenie zobowiązania jest możliwe dopiero wówczas, gdy sytuacja rodziny będzie szczególnie trudna na tle innych rodzin uprawnionych do świadczeń rodzinnych. Na podstawie wnikliwej analizy dokumentów dołączonych przez Panią do wniosku o umorzenie należności, organ rozstrzygający uznał, że przedstawiona sytuacja rodziny nie kwalifikuje się jako szczególna, gdyż nie zaistniały przesłanki wyróżniające rodzinę spośród innych, będące podstawą do umorzenia części zadłużenia wobec Skarbu Państwa. Rodzina, w subiektywnym swym odczuciu, zmaga się z problemami finansowymi, jednakże w świetle ustalonych faktów nie stwierdzono rażącej niewydolności finansowej bądź zagrożenia jej bytu, powodowanych koniecznością spłaty świadczeń nienależnie pobranych wraz z odsetkami.