Wyliczenie odpłatności - proszę o pomoc - Domy Pomocy Społecznej, Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze

  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]

Napisano: 27 lip 2022, 13:06

Dom ma koszt utrzymania np. 6 000,00

Osoba umieszczana ma emeryturę w wysokości 2 000,00 zł.
Pierwszy syn ma trzy osobową rodzinę i dochód wynosi 7 700,00
Drugi syn też ma trzy osobową rodzinę i ich dochód wynosi 13 300,00.

Ile będzie dopłacała osoba umieszczana, pierwszy syn i drugi syn i ile pozostaje dla MOPSu?


Proszę o szybką pomoc.
AnSmoll
Stażysta
Posty: 193
Od: 17 mar 2017, 10:21
Zajmuję się: księgowaniem, kasą, ZFŚS, zamówieniami publicznymi, w zastępstwie płacami i wiele innych


Napisano: 27 lip 2022, 14:12

Proszę o pomoc
AnSmoll
Stażysta
Posty: 193
Od: 17 mar 2017, 10:21
Zajmuję się: księgowaniem, kasą, ZFŚS, zamówieniami publicznymi, w zastępstwie płacami i wiele innych

Napisano: 03 sie 2022, 17:38

Przykładowo jeśli pobyt w DPS kosztuje 4000 osoba umieszczana osoba pokrywa 1000 zł. To zostaje kwota 3000 którą dzielisz na 3 osoby, co daje maksymalną kwotę jaką można potrącić od jednej osoby 1000 zł. Stosownie do art. 103 ust. 2 ustawy, kierownik ośrodka pomocy społecznej ustala w drodze umowy z małżonkiem, zstępnymi przed wstępnymi mieszkańca domu wysokość wnoszonej przez nich opłaty za pobyt tego mieszkańca w domu pomocy społecznej, biorąc pod uwagę wysokość dochodów i możliwości, przy czym opłata ta nie powinna być zwiększana w przypadku, gdy jedna z osób jest zwalniana z odpłatności.


PRZYKŁAD 1:
Rodzina to: Mama, Tata, dwójka dzieci (4 osoby)
Zobowiązana jest Mama (np. brakuje do dps 4000 zł)
Dla uproszczenia: Mama i Tata zarabiają po 5000, dzieci nic.

POPRAWNY SPOSÓB WYLICZENIA OPŁATY:

1. ustalić dochód rodziny: 5000+5000 = 10.000
2. Podzielić dochód rodziny przez liczbę osób: 10.000:4 = 2500
3. Od kwoty 2500 odjąć 300%, czyli 1542: 2500-1542 = 958
Od 2022 r.są nowe kryteria dochodowe które są wyższe.

Ustalając opłatę za pobyt w DPS OPS musi wziął też pod uwagę wysokości kosztów utrzymania Pani mamy i Pani rodziny, żeby nie doszło do tego że rodzina nie będzie miała środków na pokrycie własnych kosztów utrzymania.
Michael
Stażysta
Posty: 80
Od: 25 lip 2021, 16:29
Zajmuję się: Finanse

Napisano: 07 sie 2022, 10:26

CZĘŚĆ 1
Zwolnienie z ponoszenia opłat ma charakter fakultatywny, a w przypadku braku uzasadnionego powodu do zwolnienia gminie przysługuje roszczenie zwrotne. Istnieją jednak dwie okoliczności, na skutek których można uchylić się od wnoszenia takiej opłaty z uwagi na zawarty w nim zwrot „w szczególności” – jest to katalog otwarty, dlatego można powoływać się także na inne okoliczności.
Zatem we wniosku do gminy proszę uwzględnić niniejszy przepis, gdyż on daje uprawnienie do zwolnienie z ponoszenia opłat. Potwierdza do wyrok NSA z dnia 23.10.2018 r.: Użyty w art. 64 ustawy o pomocy społecznej zwrot „w szczególności” oznacza, że określona w tym przepisie lista przesłanek uzasadniających zwolnienie z ponoszenia ustalonej opłaty jest listą przykładową. W związku z tym również inne usprawiedliwione okoliczności mogą spowodować uwzględnienie wniosku o zwolnienie od obowiązku ponoszenia opłaty. Zgodnie z opinią doktryny w przypadku wystąpienia szczególnych okoliczności związanych z sytuacją osoby zobowiązanej do ponoszenia opłaty, przykładowo wymienionych w komentowanym przepisie, organ dokonuje ich oceny, mając na względzie interes społeczny i interes strony, zgodnie z wymaganiami art. 7 K.p.a


Art. 64 Wniosek o zwolnienie z odpłatności można rozpatrywać w toku postępowania o ustalenie odpłatności (z wnioskiem o ustalenie odpłatności może wystąpić także osoba wnosząca już opłatę w przypadku zmiany sytuacji osobistej, dochodowej oraz majątkowej, która by uzasadniała wystąpienie z takim wnioskiem).



Art. 64. Osoby wnoszące opłatę lub obowiązane do wnoszenia opłaty za pobyt
mieszkańca domu w domu pomocy społecznej można zwolnić z tej opłaty częściowo
lub całkowicie, na ich wniosek, po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu
środowiskowego, w szczególności jeżeli: ……


Z orzecznictwa wynika także, że zwolnienie może przysługiwać, gdy koszty utrzymania uniemożliwiają ponoszenie opłaty. Tak orzekł, np. WSA w Krakowie w wyroku z 4.12.2019 r., III SA/Kr 613/19, LEX nr 2756640). W tej sytuacji warto załączyć dokumenty wskazujące na wysokość ponoszonych usprawiedliwionych wydatków. Mogą nimi być, np. faktury za media, czynsz za mieszkanie, umowy pożyczek lub kredytów, zajęcia komornicze itp. Innymi słowy nawet po przekroczeniu ww. kryterium dochodowego istnieje możliwość uzyskania omawianego zwolnienia. Nastąpi to, jeżeli wykaże się ponoszenie usprawiedliwionych wydatków.
[/b] Zasad ustalania odpłatności za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej[/u]
interpelacja nr 5400 Pana Posła Tomasza Rzymkowskiego uprzejmie informuję:
Ad 1. Kwestie dotyczące opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są uregulowane w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.). Zgodnie z tą ustawą, pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.
.....Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, opłata mieszkańca domu pomocy społecznej ustalana jest w decyzji gminy właściwej w dniu kierowania do domu pomocy społecznej.

W przypadku ponoszenia odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej przez osoby określone w art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej, wysokość ponoszonej przez nich odpłatności ustalana jest w umowie zawartej z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej na postawie art. 103 ust. 2 tej ustawy. Forma umowy wyklucza w tym przypadku wydanie decyzji dając możliwość negocjacji i wypracowania kompromisu między stronami, co odróżnia ją od aktu jednostronnego jakim jest decyzja wydawana przez organ administracyjny. Należy bowiem zaznaczyć, że opłata ustalana w umowie zawieranej na postawie art. 103 ust. 2 ustawy nie musi wskazywać maksymalnej ani też minimalnej kwoty opłaty.
Michael
Stażysta
Posty: 80
Od: 25 lip 2021, 16:29
Zajmuję się: Finanse

Napisano: 07 sie 2022, 10:29

CZĘŚĆ 2
Jednocześnie należy zaznaczyć, że z dniem 4 października 2019 r. weszły w życie przepisy zmieniające dotychczasowe zasady ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej - zgodnie z art. 61 ust. 2e ustawy w przypadku odmowy przez osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zawarcia umowy, o której mowa w art. 103 ust. 2, oraz niewyrażenia zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego, wysokość ich opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej ustala, w drodze decyzji, organ gminy właściwej zgodnie z art. 59 ust. 1, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej, a opłatą wnoszoną przez mieszkańca domu i opłatami wnoszonymi przez inne osoby obowiązane, o których mowa w ust. 1 pkt 2. Natomiast zgodnie z art. 61 ust. 2f wysokość opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej, o której mowa w ust. 2e, ustala się proporcjonalnie do liczby osób obowiązanych do jej wnoszenia. Należy jednakże podkreślić, że opisana regulacja odnosi się tylko i wyłącznie do sytuacji, o której mowa w art. 61 ust. 2e ustawy, tj. gdy osoby mogące być potencjalnie osobami zobowiązanymi do ponoszenia odpłatności odmówią podpisania umowy o której mowa w art. 103 ust. 2 ustawy oraz nie wyrażą zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Ad 2. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej opłata pobierana jest za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej - co oznacza, że obowiązek ponoszenia odpłatności powstaje od początku tego pobytu, a to, czy decyzja ma charakter deklaratoryjny czy konstytutywny nie ma znaczenia dla ustalenia momentu, od którego ten obowiązek należy nałożyć. Naczelny Sąd Administracyjny w Uchwale z dnia 11 czerwca 2018 r., sygn. akt I OPS 7/17, dopuścił wydanie decyzji na podstawie art. 59 ust. 1 w związku z art. 61 ust. 1 i ust. 2 ustawy w celu ustalenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej za okres przed wydaniem decyzji, albowiem decyzja ta konkretyzuje obowiązek powstający z mocy prawa z dniem zaistnienia takiego zdarzenia prawnego jak umieszczenie osoby uprawnionej w domu pomocy społecznej.

Ad 3. Zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadza się u osób i rodzin korzystających lub ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej w celu ustalenia ich sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej oraz u osób, o których mowa w art. 103 ustawy, tzn.:

małżonka, zstępnych lub wstępnych osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia w celu ustalenia wysokości świadczonej przez nich pomocy na jej rzecz;
małżonka, zstępnych przed wstępnymi mieszkańca domu pomocy społecznej w celu ustalenia wysokości wnoszonej przez nich opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej.
Michael
Stażysta
Posty: 80
Od: 25 lip 2021, 16:29
Zajmuję się: Finanse

Napisano: 07 sie 2022, 10:35

CZĘŚĆ 3
Jak stanowi art. 107 ust. 4 omawianej ustawy, w przypadku ubiegania się o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej po raz kolejny, a także gdy nastąpiła zmiana danych zawartych w wywiadzie, sporządza się aktualizację wywiadu. Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej oraz osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 2, są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie lub ustalił odpłatność, o każdej zmianie w ich sytuacji dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń lub ponoszenia odpłatności (art. 109 ustawy).
Z powyższego wynika, że małżonek i zstępni przed wstępnymi jako osoby zobowiązane do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej mają obowiązek informowania organu ustalającego odpłatność o każdej zmianie w ich sytuacji dochodowej i majątkowej wiążącej się z podstawą do ponoszenia odpłatności, a tym samym sporządza się wtedy aktualizację wywiadu.
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1788) wskazuje, że z osobami, o których mowa w art. 103 ustawy o pomocy społecznej (małżonkiem, zstępnymi oraz wstępnymi) przeprowadza się część II rodzinnego wywiadu środowiskowego, a w przypadku aktualizacji wywiadu, przeprowadza się jego część III.
W sytuacji złożenia wniosku przez osoby wnoszące opłatę lub obowiązane do wnoszenia opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej o częściowe lub całkowite zwolnienie z opłaty przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego jest obligatoryjne, na co wskazuje wprost brzmienie art. 64 ustawy o pomocy społecznej.
Ad 4. W przypadku podpisania umowy z osobą zobowiązaną wysokość opłaty powinna być wskazana w umowie - oznacza to, że umowa powinna wskazywać konkretną kwotę, tak aby osoba zobowiązana miała gwarancję niepodwyższania opłaty bez swojej zgody.

z up. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Iwona Michałek
Sekretarz Stanu ŹRÓDŁO https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/Inter ... key=BQ6HZ3
Michael
Stażysta
Posty: 80
Od: 25 lip 2021, 16:29
Zajmuję się: Finanse

Napisano: 07 sie 2022, 10:36

CZĘŚĆ 4
Przepisy nie nakazują ustalenia obowiązku wszystkich osób zobowiązanych do pokrycia kosztów pobytu danej osoby w domu pomocy społecznej w jednym postępowaniu i w jednej decyzji. Obowiązek ten musi zostać skonkretyzowany i zindywidualizowany w stosunku do każdej z osób bądź to w drodze umowy bądź to w drodze decyzji. Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy tylko jeden z zobowiązanych lub kilku z nich są w stanie ponieść pełną wysokość opłaty, organ administracji nie jest uprawniony do arbitralnego dokonania wyboru takiej osoby lub osób i tylko w stosunku do niej (lub do nich) prowadzić postępowanie. W takiej sytuacji organ powinien prowadzić postępowanie jednocześnie w stosunku do wszystkich osób należących do tego samego kręgu osób zobowiązanych do ponoszenia opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej. Osoby te powinny być zawiadomione o wszczęciu postępowania i powinny być stronami tego postępowania. Ustalenie odpłatności kilku osób w toku jednego postępowania nie wyklucza wydania odrębnych decyzji o odpłatności.
Ad 5. Wniosek o zwolnienie z odpłatności można rozpatrywać w toku postępowania o ustalenie odpłatności (z wnioskiem o ustalenie odpłatności może wystąpić także osoba wnosząca już opłatę w przypadku zmiany sytuacji osobistej, dochodowej oraz majątkowej, która by uzasadniała wystąpienie z takim wnioskiem).
Ad 6. Osoba może zostać skierowana i umieszczona w domu pomocy społecznej prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego lub na jej zlecenie (dom pomocy społecznej o charakterze „publicznym”). Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej do domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, o których mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2-4, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego, nie stosuje się art. 59-64b. Natomiast, zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy gmina może kierować osoby tego wymagające do domu pomocy społecznej, prowadzonego przez podmioty niepubliczne, w przypadku braku miejsc w domu o zasięgu gminnym lub powiatowym, jednakże są to wyjątkowe przypadki. Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę mieszkańca domu za jego pobyt w domu pomocy społecznej wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej. Ośrodek pomocy społecznej w pierwszej kolejności powinien skierować osobę do domu prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego lub na jej zlecenie.

z up. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Iwona Michałek
Sekretarz Stanu ŹRÓDŁO https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/Inter ... key=BQ6HZ3
Michael
Stażysta
Posty: 80
Od: 25 lip 2021, 16:29
Zajmuję się: Finanse



  
Strona 1 z 1    [ Posty: 7 ]
NIE PRZEGAP WAŻNYCH INFORMACJI! POLUB NASZ PROFIL NA FACEBOOKU
[ ZAMKNIJ ]
Usuń ciasteczka witryny
 
x

 

x