Podstawę materialnoprawną działania organów w rozpoznawanej / podlinkowanej sprawie stanowił art. 24 ust. 2a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zostanie złożony wniosek o ustalenie prawa do świadczenia uzależnionego od niepełnosprawności, prawo to ustala się począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności.
Istota sporu w rozpoznawanej sprawie sprowadzała się do określenia daty początkowej okresu przyznania wnioskowanego świadczenia. Organy nie znalazły podstaw do zastosowania przytoczonego powyżej przepisu, uznając, że wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego skarżąca złożyła już po upływie trzymiesięcznego okresu, o którym mowa w tym przepisie, więc sąd wyjaśnił w uzasadnieniu wyroku, że:
Kolegium przyjęło, że bieg trzymiesięcznego okresu, o którym mowa w powyższym przepisie w realiach rozpoznawanej sprawy liczyć należy od daty uprawomocnienia się wyroku Sądu Rejonowego w G., w którym orzeczono, że niepełnosprawna córka skarżącej zalicza się od osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych do dnia 31 lipca 2025 r.
Nie można jednak w niniejszej sprawie pominąć tego, że data uprawomocnienia się wyroku nie pokrywa się z datą, w której Sąd stwierdził jego prawomocność. W tym zakresie doszło do przesunięcia czasowego, sprowadzającego się do tego, że najpierw wyrok stał się prawomocny, a dopiero po jakimś czasie doszło do stwierdzenia prawomocności. Dla wnioskodawczyni chcącej skorzystać z art. 24 ust. 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych, ma to bardzo istotny i praktyczny skutek, gdyż przed stwierdzeniem prawomocności nie mogła uzyskać informacji, o tym, że interesujący ja wyrok stał się już prawomocny, ani tym bardziej informacji o dacie uprawomocnienia.
Wszystkie te względy powodują, że upatrywanie daty początkowej terminu, o którym mowa w art. 24 ust. 2a omawianej ustawy w dacie uprawomocnienia się jest rozwiązaniem zawodnym.
Z tych względów Sąd w składzie orzekającym opowiada się za rozwiązaniem, według którego 3 miesięczny okres, o którym mowa w przywołanym powyżej art. 24 ust. 2a ustawy należy liczyć od daty stwierdzenia prawomocności.
Przenosząc przedstawione powyżej stanowisko na realia rozpoznawanej sprawy wskazać należy, że jak wynika z akt administracyjnych stwierdzenie uprawomocnienia się wyroku Sądu Rejonowego w G. z dnia [...] r. sygn. akt [...] z dniem 7 października 2021 r. nastąpiło w dniu 20 grudnia 2021 r. Potwierdza to załączony do akt sprawy odpis wymienionego wyroku wraz z klauzulą prawomocności oraz z datą jej nadania, stanowiącą w istocie datę stwierdzenia prawomocności. W świetle powyższego błędnie organ ustalił, że doszło do uchybienia terminu wskazanego w art. 24 ust. 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych, gdyż początkiem biegu tego terminu nie jest – jak przyjął organ – data uprawomocnienia się wyroku, ale data stwierdzenia prawomocności.