DECYZJA
-----
z dnia -----
w sprawie: odmowy odroczenia terminu płatności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego
Na podstawie art. 2 pkt 9, art. 27 ust. 1, art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jednolity Dz. U. z 2009r. Nr 1, poz. 7 z późn zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 z późn. zm.) oraz upoważnienia ---- nr --- z dnia --- w sprawie prowadzenia całości spraw wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jednolity Dz. U. z 2009r. Nr 1, poz. 7 z późn. zm.) - na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
POSTANAWIAM
o d m ó w i ć Panu ---- odroczenia terminu płatności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego dla osób uprawnionych ----- w okresie świadczeniowym 2008/2009.
UZASADNIENIE
Warunki nabywania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zasady ustalania, przyznawania, wypłaty tego świadczenia oraz zwrotu należności regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (tekst jednolity Dz. U. z 2009r. Nr 1, poz. 7)
Dnia ---- organ właściwy wierzyciela wydał decyzję administracyjną Nr --- w sprawie zwrotu należności w łącznej wysokości --- z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego w/w osobom uprawnionym, łącznie z ustawowymi odsetkami.
Pan ---- złożył w dniu ---- do organu właściwego wierzyciela pisemną prośbę o odroczenie terminu płatności należności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego dla osób uprawnionych tj. ---- w okresie świadczeniowym 2008/2009. W piśmie podniósł, iż ze względu na odbywanie kary pozbawienia wolności w Zakładzie Karnym w ----- nie jest w stanie spłacić zadłużenia.
Dnia ---- wystąpiono do Zakładu Karnego w ---- z zapytaniem czy ubiegał się Pan o zatrudnienie. Zakład Karny pismem nr ---- z dnia ---- poinformował, że ----
Wystąpiono do OPS w --- z prośbą o rozeznanie Pana sytuacji dochodowej. Dnia --- pismem nr --- z dnia --- przesłał kartę informacyjną z której wynika, że ---
Tutejszy organ analizując przedmiotową sprawę stwierdza co następuje:
Zadłużenie Pana ---- z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego na rzecz osób uprawnionych --- wynosi łącznie ---- zł.
Jak wynika z zaświadczenia z dnia ---- 2009r. o bezskuteczności egzekucji świadczeń alimentacyjnych wydanego przez Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w -----, Kancelaria Komornicza w ----, sygn. akt Kmp ---, kwota zobowiązań dłużnika alimentacyjnego Pana ---------- na dzień wystawienia zaświadczenia o bezskuteczności egzekucji wynosi z tytułu:
b) wypłaconych zaliczek alimentacyjnych - --- zł
c) należności wierzyciela alimentacyjnego - ----- zł
d) należności likwidatora funduszu alimentacyjnego pozostałe z tytułu świadczeń
alimentacyjnych wypłaconych przed dniem 1 maja 2004r. – ---- zł.
Obowiązek alimentacyjny ciąży bezwzględnie na każdym z rodziców. Wynika to z faktu, iż alimenty służą realizacji ochrony dobra dziecka poprzez zapewnienie środków na jego godziwe utrzymanie, wychowywanie czy też edukację. Dobro dziecka jest wartością najwyższą, podlegającą ochronie ze strony państwa. W ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów mowa jest o tym, że konstytucyjna zasada pomocniczości nakłada na państwo obowiązek wspierania jedynie tych osób ubogich, które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb i nie otrzymują należnego im wsparcia od osób należących do kręgu zobowiązanych wobec nich do alimentacji. Pan ----- powinien liczyć się z koniecznością spłaty tych należności, zaległość częściowo powstała w okresie, gdy Pan ---- nie był osobą osadzoną w Zakładzie Karnym, a obowiązek alimentacyjny już istniał.
Sąd Najwyższy stwierdził, że wypadki nieściągania alimentów już zasądzonych występują z reguły dlatego, że dłużnik przez niedozwolone zabiegi uniemożliwia wykonanie wyroku zasądzającego alimenty. Nie ma więc konieczności ochrony takiego dłużnika.
Zgodnie z art. 27 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie z ustawowymi odsetkami. Odsetki są naliczane od pierwszego dnia następującego po dniu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, do dnia spłaty. Należności podlegają ściągnięciu w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy, 20 % kwot należności stanowi dochód własny wierzyciela, 20 % stanowi dochód własny gminy dłużnika, a pozostałe 60 % tej kwoty oraz odsetki stanowią dochód budżetu państwa.
Jak wynika z art. 30 ust. 2 ustawy organ właściwy wierzyciela może na wniosek dłużnika alimentacyjnego umorzyć jego należności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego łącznie z odsetkami w całości lub w części, odroczyć termin płatności albo rozłożyć na raty, uwzględniając sytuację dochodową i rodzinną.
Umorzenie należności, odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty należności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest kompetencją o charakterze uznaniowym, a ich zastosowanie zostało przez ustawodawcę uzależnione od pewnych przesłanek. Przesłanki mają charakter ogólny, ustawodawca nie określił wyraźnie zasad i trybu ich rozpatrzenia. Dochód budżetowy jakim jest zwrot wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest dochodem związanym z wykonywaniem zadań zleconych przez administrację rządową i nie jest zaliczany do danin publicznych.
Ewentualne odroczenie terminu płatności o którą wnosi Pan ---- ma charakter wyjątkowy, pozytywne rozpatrzenie wniosku nie wpłynie faktycznie na Pana sytuację dochodową, gdyż Komornik Sądowy utrzyma egzekucję, aby zaspokoić roszczenia z tytułu bieżących i zaległych alimentów. Poza tym nie zapewnia Pan tutejszemu organowi gwarancji należytego wykonywania spłat zadłużenia.
W rozpatrzonej sprawie nie istnieją podstawy do odroczenia terminu płatności należności z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, nie znaleziono podstaw do zmiany decyzji w sprawie zwrotu przez dłużnika alimentacyjnego należności z tytułu otrzymanych przez osoby uprawnione świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Mając na uwadze powołane wyżej okoliczności prawne i faktyczne należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w ---- za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Otrzymują:
1. Adresat
2. a/a