Chodziło mi o to: Czy osoba mająca przyznany zasiłek okresowy na okres styczeń - marzec, składająca wniosek na zasiłek okresowy na nowy okres w kwietniu powinna mieć wliczony zasiłek okresowy za marzec do dochodu?
Wklejam interpretację z LEX:
Czy zasiłek okresowy z pomocy społecznej, przyznawany co miesiąc, należy wliczać do dochodu przy ustalaniu prawa do zasiłku okresowego i celowego?
Status: aktualne, stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Autor odpowiedzi:Tyra Bożena
PYTANIE
Wnioskodawca we wrześniu złożył wniosek o zasiłek celowy z art. 39 u.p.s. oraz o zasiłek okresowy. Wnioskodawca miał przyznany zasiłek okresowy na jeden miesiąc - lipiec, kolejną decyzją miał przyznany zasiłek okresowy na sierpień.
Czy zasiłek okresowy z pomocy społecznej, przyznawany co miesiąc (jest kontynuacja zasiłku, ale w decyzjach wydawanych co miesiąc), należy wliczać do dochodu, czy traktować jako dochód utracony?
Czy zasiłek należy potraktować jako jednorazowe świadczenie i nie wliczać do dochodu?
Czy jest różnica w obliczaniu dochodu do zasiłku okresowego i zasiłku celowego?
ODPOWIEDŹ
Przyznany stronie ubiegającej się o przyznanie zasiłku celowego i zasiłku okresowego w miesiącu wrześniu 2017 r. - zasiłek okresowy na miesiąc lipiec i sierpień (także w sytuacji gdy jest przyznawany na okres tylko 1 miesiąca) jest świadczeniem którego wysokość należy wliczać do dochodu ustalanego zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej - dalej u.p.s., tym samym jest dochodem utraconym i przy szacowaniu dochodu rodziny ubiegającej się o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej w miesiącu wrześniu należy wziąć pod uwagę dochód z miesiąca, w którym wniosek został złożony tj. z września.
Uzasadnienie
Aktem prawnym, którego przepisy regulują zasady i tryb udzielania pomocy społecznej jest u.p.s. Art. 2 ust. 1 u.p.s. definiuje pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa, której celem jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Ustawa precyzyjnie określa sposób ustalania przez organy dochodu osób ubiegających się o przyznanie świadczenia. Ogólna definicja dochodu dla celów pomocy społecznej ujęta została w art. 8 ust. 3 u.p.s. zgodnie z treścią którego za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o miesięczne obciążenia podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach, a także o kwotę wysokości alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Jak wskazują powyższe unormowania art. 8 ust. 3 u.p.s. podaje definicję dochodu, natomiast art. 8 ust. 4 u.p.s. określa, jakich świadczeń nie wlicza się do dochodu ustalonego zgodnie z ust. 3. Wymieniając wśród nich zasiłek celowy, który (w przeciwieństwie do zasiłku okresowego) podlega wyłączeniu od zaliczenia do dochodu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 u.p.s.
Tym samym zauważyć należy, że ustawodawca przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej w tym zasiłku okresowego i celowego złożonego we wrześniu co do zasady wymaga przedstawienia dochodu z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku tj. z lipca, a możliwość wykazania dochodu z miesiąca złożenia wniosku dopuszcza tylko w sytuacji utraty dochodu, która w rozpatrywanej sprawie miała miejsce. Zatem w rozpatrywanym przypadku utrata dochodu z tytułu zasiłku okresowego w miesiącu sierpniu obliguje organ do brania pod uwagę dochodu osoby ubiegającej się o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej z miesiąca września tj. z miesiąca w którym wniosek został złożony.