deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKU
-
- Praktykant
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 14:12
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKU
Witam.
Czy ujmuję w deklaracji VAT-7 odpłatność za specjalistyczne usł. opiekuńcze (zad. zlecone)?
Myślę, że tak, ale szukam potwierdzenia.
Czy ujmuję w deklaracji VAT-7 odpłatność za specjalistyczne usł. opiekuńcze (zad. zlecone)?
Myślę, że tak, ale szukam potwierdzenia.
-
- Starszy referent
- Posty: 757
- Rejestracja: 24 paź 2017, 14:38
- Zajmuję się: Księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
Potwierdzam, odpłatność za usł. opiekuńcze i specjalistyczne usł opiekuńcze wykazujemy w deklaracji VAT-7 jako zwolnioną od podatku.
-
- Praktykant
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 14:12
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
Odpłatność tą przelewamy do Urzędu Gminy jako dochody budżetu państwa???
-
- Referent
- Posty: 204
- Rejestracja: 16 paź 2017, 14:58
- Zajmuję się: księgowość, świadczenia rodzinne
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
przekazujemy do UG 5% jako dochody gminy i 95% jako dochody BP, czyli te 5% gmina zostawia sobie a 95% przekazuje do Urzędu Wojewódzkiego
-
- Praktykant
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 14:12
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
jaki przepis mówi o tym podziale??
Dziękuję Olik
Dziękuję Olik
-
- Praktykant
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 14:12
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
I jeszcze chciałam spytać - do deklaracji VAT wstawiam kwotę odpłatności jaką Klient ma wpłacić do OPS-u??
-
- Starszy referent
- Posty: 757
- Rejestracja: 24 paź 2017, 14:38
- Zajmuję się: Księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
TakNowiutka pisze:do deklaracji VAT wstawiam kwotę odpłatności jaką Klient ma wpłacić do OPS-u??
-
- Praktykant
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 14:12
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
-
- Praktykant
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 14:12
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
te 5% pokazujecie w sprawozdaniu 27-S ???
Paragraf 0690 ta odpłatność ????
Paragraf 0690 ta odpłatność ????
-
- Podinspektor
- Posty: 1461
- Rejestracja: 10 maja 2016, 15:48
- Zajmuję się:
- Kontakt:
Re: deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OP
...uważajcie księgowe co robicie bo narażacie gminę na kłopoty sporządając taką deklarację.
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C1303C8FAB
W sprawie bezsporne jest, że Gmina jest organem władzy. Sprawy z zakresu pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych należą do zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 u.s.g.
Należy zauważyć, że ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769) wyraźnie wyodrębnia funkcjonowanie niepublicznych i publicznych domów pomocy społecznej. Publiczne jednostki obwarowane są określonymi prawem zasadami co do ich funkcjonowania, kierowania do domu oraz pobierania i wysokości opłat. Udzielenie pomocy następuje na podstawie decyzji administracyjnej. Działalność zaś niepublicznych domów pomocy społecznej jest wyznaczana zasadami i czynnościami typowymi dla prawa cywilnego, a nie administracyjnego. Co do zasady, domy te nie realizują zadań publicznych, tylko świadczą prywatne usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podstawą pobytu w takiej placówce jest umowa cywilnoprawna zawarta z podopiecznym lub jego przedstawicielem ustawowym. Podmioty prowadzące niepubliczną jednostkę organizacyjną nie mają obowiązku ustalania i publikowania średniego kosztu utrzymania mieszkańca. Nie odnoszą się do nich zasady finansowego obciążania krewnych pensjonariusza oraz wymagania dotyczące sposobu wnoszenia opłat i stosowania zwolnień. Przyjęcie do takiej placówki, jak również zasady pobytu w niej określa wyłącznie umowa. Domy te funkcjonują na zasadach komercyjnych, chyba że zaczną świadczyć usługi w ramach zadań zleconych. Gminne ośrodki pomocy społecznej nie działają na zasadach komercyjnych. Samorządy terytorialne nie tylko mają obowiązek wykonywania zadań pomocy społecznej, ale muszą również ponosić związane z tym obciążenia finansowe. Co prawda świadczenia co do zasady są odpłatne, ale ustawodawca zakreśla górną granicę opłaty, która nie może przekraczać średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca domu. Pozostałe koszty obciążają budżet gminy. W związku z powyższym nie można uznać, że organ działa jak przedsiębiorca, ponieważ pobierane opłaty nie mają charakteru komercyjnego, z uwagi na uregulowania prawne dotyczące ich wysokości. Nie można zatem podzielić stanowiska wyrażonego w uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji, że uznanie, że Gmina w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług doprowadzi do naruszenia konkurencji.
Podsumowując należy stwierdzić, że Gmina, świadcząc w ramach Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej usługi opiekuńcze na rzecz osób uprawnionych do uzyskania pomocy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, stosownie do art. 15 ust.6 u.p.t.u.
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/C1303C8FAB
W sprawie bezsporne jest, że Gmina jest organem władzy. Sprawy z zakresu pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych należą do zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 u.s.g.
Należy zauważyć, że ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769) wyraźnie wyodrębnia funkcjonowanie niepublicznych i publicznych domów pomocy społecznej. Publiczne jednostki obwarowane są określonymi prawem zasadami co do ich funkcjonowania, kierowania do domu oraz pobierania i wysokości opłat. Udzielenie pomocy następuje na podstawie decyzji administracyjnej. Działalność zaś niepublicznych domów pomocy społecznej jest wyznaczana zasadami i czynnościami typowymi dla prawa cywilnego, a nie administracyjnego. Co do zasady, domy te nie realizują zadań publicznych, tylko świadczą prywatne usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podstawą pobytu w takiej placówce jest umowa cywilnoprawna zawarta z podopiecznym lub jego przedstawicielem ustawowym. Podmioty prowadzące niepubliczną jednostkę organizacyjną nie mają obowiązku ustalania i publikowania średniego kosztu utrzymania mieszkańca. Nie odnoszą się do nich zasady finansowego obciążania krewnych pensjonariusza oraz wymagania dotyczące sposobu wnoszenia opłat i stosowania zwolnień. Przyjęcie do takiej placówki, jak również zasady pobytu w niej określa wyłącznie umowa. Domy te funkcjonują na zasadach komercyjnych, chyba że zaczną świadczyć usługi w ramach zadań zleconych. Gminne ośrodki pomocy społecznej nie działają na zasadach komercyjnych. Samorządy terytorialne nie tylko mają obowiązek wykonywania zadań pomocy społecznej, ale muszą również ponosić związane z tym obciążenia finansowe. Co prawda świadczenia co do zasady są odpłatne, ale ustawodawca zakreśla górną granicę opłaty, która nie może przekraczać średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca domu. Pozostałe koszty obciążają budżet gminy. W związku z powyższym nie można uznać, że organ działa jak przedsiębiorca, ponieważ pobierane opłaty nie mają charakteru komercyjnego, z uwagi na uregulowania prawne dotyczące ich wysokości. Nie można zatem podzielić stanowiska wyrażonego w uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji, że uznanie, że Gmina w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług doprowadzi do naruszenia konkurencji.
Podsumowując należy stwierdzić, że Gmina, świadcząc w ramach Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej usługi opiekuńcze na rzecz osób uprawnionych do uzyskania pomocy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, stosownie do art. 15 ust.6 u.p.t.u.
Oprócz deklaracja VAT - ODPŁATNOŚĆ ZA SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKU - Księgowość przeczytaj również:
Konto 640 a polityka rachunkowości
Korekty ZUS podopieczna pomocy
zagubienie biletu autobusowego na szkolenie
sprawozdanie RB-Z czy nalezy wykazac
jak powinno być na rachunku który otrzymuje
co wystawić notę czy fakturę
odpis na ZFŚS dla emeryta 2018
Odsetki od środków otrzymanej dotacji 500+
Szkolenie VAT w Ośrodku Pomocy Społecznej
PROGRAM OPIEKA 75+ usługi opiekuńcze
mam odsetki do zapłaty jak powinnam dokonać opłaty
Usługi opiekuńcze - dotacja Wojewody
księgowanie zwrotu składek ZUS
85513-zdrowotne za świadczenia rodzinne
Małopolska: sprawozdanie z zatrudnienia
RODO w OPS jesteście już po konkretnych szkoleniach????