Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
-
- Praktykant
- Posty: 26
- Rejestracja: 21 paź 2024, 13:39
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
Witam,
czy wypłacony dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny u nas 250 zł/m-c, z programu Asystent Rodziny 2024 wypłacony jednorazowo po otrzymaniu dotacji w grudniu wlicza się do dodatkowego wynagrodzenia rocznego "13"?
czy wypłacony dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny u nas 250 zł/m-c, z programu Asystent Rodziny 2024 wypłacony jednorazowo po otrzymaniu dotacji w grudniu wlicza się do dodatkowego wynagrodzenia rocznego "13"?
-
- Stażysta
- Posty: 154
- Rejestracja: 14 sty 2021, 8:31
- Zajmuję się: Główny księgowy
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
W wytycznych do programu była informacja że nie wlicza się do podstawy 13tki
-
- Podinspektor
- Posty: 1018
- Rejestracja: 05 kwie 2017, 14:09
- Zajmuję się: księgowa
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
ja nie wliczyłam tych dodatków do 13
-
- Praktykant
- Posty: 26
- Rejestracja: 21 paź 2024, 13:39
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
A czy mogłabym prosić wytyczne do programu? Ja w moich nie znalazłam informacji o "13"Małgorzata36 pisze: 20 sty 2025, 11:08 W wytycznych do programu była informacja że nie wlicza się do podstawy 13tki
-
- Referent
- Posty: 317
- Rejestracja: 01 sty 2022, 15:27
- Zajmuję się: KADRY/ŚR/FA/AOON
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
Było to już wrzucane na forum (patrz pkt.4):
Odpowiedzi na najczęściej zgłaszane pytania do programu
wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2024 r.”
Rodzinne pakiety wakacyjne
1. Sposób wykorzystania dofinansowania ze środków Funduszu Pracy
Środki przyznane gminie w ramach programu mogą zostać wykorzystane na pokrycie wydatków
kwalifikowalnych, wskazanych w programie. Gmina księguje i rozlicza środki zgodnie z zasadami
realizacji programu, zasadami finansów publicznych i własnych regulacji. W ramach programu gmina
uzyska refundację części kosztów poniesionych w związku z zatrudnianiem asystentów –
ministerstwo nie określa, w jaki sposób powinny być wykorzystane środki gminy, które zostaną
zrefundowane z programu.
2. Aspekty formalne i organizacyjne wypłaty dodatku do wynagrodzenia
Gmina na zasadzie dobrowolności przystępuje do programu Asystent rodziny w 2024 r. Może
skorzystać z wyłącznie jednego komponentu programu lub z obu, tj. z dofinansowania kosztów
zatrudnienia i dofinansowania dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny. W programie
wskazane zostały warunki, jakie musi spełnić asystent, aby mógł otrzymać dodatek. Gmina,
przyznając dodatki, powinna kierować się wyłącznie warunkami określonymi w programie.
Ministerstwo nie określa innych, niż wskazane w programie, aspektów formalnych i organizacyjnych
udziału w programie.
3. Dofinansowanie kosztów zatrudnienia
Gmina ubiegając się o dofinansowanie kosztów zatrudnienia z ramach programu w zapotrzebowaniu
składanym w CAS wskazuje 100% kosztów kwalifikujących się do dofinansowania. Ministerstwo
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w rozstrzygnięciu wskaże ostateczny poziom przyznanego
dofinansowania. Przyznane dofinansowanie będzie stanowić do 30% kosztów wskazanych przez
gminę. Ostateczny poziom dofinansowania będzie ogłaszany w rozstrzygnięciu – zależy on od kwot
wskazanych w zapotrzebowaniach gminnych i dostępnej alokacji na program. Poziom
Rodzinne pakiety wakacyjne
dofinansowanie będzie ogłaszany dla każdego okresu rozliczeniowego. Dofinansowanie nie może
przekroczyć ogłoszonego poziomu dofinansowania, w tym również kwoty wskazanej w
rozstrzygnięciu.
Nie wszystkie koszty poniesione w związku z zatrudnianiem asystentów mogą być zgłaszane w
zapotrzebowaniu. Zgodnie z zasadami programu (ust. 7 pkt 2) dofinansowanie zostaje przyznane na
wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzenia, w tym również wynagrodzenie osób
świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia. Wyłączone z dofinansowania, a zatem nie
uwzględnia się ich w zapotrzebowaniu, są:
• wszystkie dodatkowe świadczenia wypłacone asystentom, inne niż wynagrodzenie
zasadnicze i dodatek za wieloletnią pracę (np. nagrody, dodatki, dodatkowe wynagrodzenie
roczne, ekwiwalent urlopowy)
• środki na dodatki do wynagrodzenia dofinansowane ze środków Funduszu Pracy w ramach
programu oraz wymagany wkład własny
Program realizowany jest w okresie styczeń-grudzień 2024 – dotyczy kosztów zatrudnienia
asystentów rodziny w 2024 r. W związku z tym składki od wynagrodzeń wypłaconych za grudzień
2023 r., jeżeli zostały odprowadzone w styczniu 2024 r. nie mogą być uwzględnione w
zapotrzebowaniu.
W zapotrzebowaniu uwzględnia się koszty poniesione na wynagrodzenia wszystkich asystentów,
których wynagrodzenia wypłacała gmina – również tych, którzy w dniu złożenia zapotrzebowania nie
są już zatrudnieni / nie mają umowy zlecenia. Wymóg zatrudnienia w dniu złożenia
zapotrzebowania dotyczy wyłącznie dodatku do wynagrodzenia.
4. Dodatek do wynagrodzenia a inne świadczenia:
Dodatek do wynagrodzenia w ramach programu nie stanowi podstawy naliczania świadczeń,
odszkodowań i innych wypłat wynikających z odrębnych przepisów, w tym dodatkowego
wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych.
Odpowiedzi na najczęściej zgłaszane pytania do programu
wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2024 r.”
Rodzinne pakiety wakacyjne
1. Sposób wykorzystania dofinansowania ze środków Funduszu Pracy
Środki przyznane gminie w ramach programu mogą zostać wykorzystane na pokrycie wydatków
kwalifikowalnych, wskazanych w programie. Gmina księguje i rozlicza środki zgodnie z zasadami
realizacji programu, zasadami finansów publicznych i własnych regulacji. W ramach programu gmina
uzyska refundację części kosztów poniesionych w związku z zatrudnianiem asystentów –
ministerstwo nie określa, w jaki sposób powinny być wykorzystane środki gminy, które zostaną
zrefundowane z programu.
2. Aspekty formalne i organizacyjne wypłaty dodatku do wynagrodzenia
Gmina na zasadzie dobrowolności przystępuje do programu Asystent rodziny w 2024 r. Może
skorzystać z wyłącznie jednego komponentu programu lub z obu, tj. z dofinansowania kosztów
zatrudnienia i dofinansowania dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny. W programie
wskazane zostały warunki, jakie musi spełnić asystent, aby mógł otrzymać dodatek. Gmina,
przyznając dodatki, powinna kierować się wyłącznie warunkami określonymi w programie.
Ministerstwo nie określa innych, niż wskazane w programie, aspektów formalnych i organizacyjnych
udziału w programie.
3. Dofinansowanie kosztów zatrudnienia
Gmina ubiegając się o dofinansowanie kosztów zatrudnienia z ramach programu w zapotrzebowaniu
składanym w CAS wskazuje 100% kosztów kwalifikujących się do dofinansowania. Ministerstwo
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w rozstrzygnięciu wskaże ostateczny poziom przyznanego
dofinansowania. Przyznane dofinansowanie będzie stanowić do 30% kosztów wskazanych przez
gminę. Ostateczny poziom dofinansowania będzie ogłaszany w rozstrzygnięciu – zależy on od kwot
wskazanych w zapotrzebowaniach gminnych i dostępnej alokacji na program. Poziom
Rodzinne pakiety wakacyjne
dofinansowanie będzie ogłaszany dla każdego okresu rozliczeniowego. Dofinansowanie nie może
przekroczyć ogłoszonego poziomu dofinansowania, w tym również kwoty wskazanej w
rozstrzygnięciu.
Nie wszystkie koszty poniesione w związku z zatrudnianiem asystentów mogą być zgłaszane w
zapotrzebowaniu. Zgodnie z zasadami programu (ust. 7 pkt 2) dofinansowanie zostaje przyznane na
wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzenia, w tym również wynagrodzenie osób
świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia. Wyłączone z dofinansowania, a zatem nie
uwzględnia się ich w zapotrzebowaniu, są:
• wszystkie dodatkowe świadczenia wypłacone asystentom, inne niż wynagrodzenie
zasadnicze i dodatek za wieloletnią pracę (np. nagrody, dodatki, dodatkowe wynagrodzenie
roczne, ekwiwalent urlopowy)
• środki na dodatki do wynagrodzenia dofinansowane ze środków Funduszu Pracy w ramach
programu oraz wymagany wkład własny
Program realizowany jest w okresie styczeń-grudzień 2024 – dotyczy kosztów zatrudnienia
asystentów rodziny w 2024 r. W związku z tym składki od wynagrodzeń wypłaconych za grudzień
2023 r., jeżeli zostały odprowadzone w styczniu 2024 r. nie mogą być uwzględnione w
zapotrzebowaniu.
W zapotrzebowaniu uwzględnia się koszty poniesione na wynagrodzenia wszystkich asystentów,
których wynagrodzenia wypłacała gmina – również tych, którzy w dniu złożenia zapotrzebowania nie
są już zatrudnieni / nie mają umowy zlecenia. Wymóg zatrudnienia w dniu złożenia
zapotrzebowania dotyczy wyłącznie dodatku do wynagrodzenia.
4. Dodatek do wynagrodzenia a inne świadczenia:
Dodatek do wynagrodzenia w ramach programu nie stanowi podstawy naliczania świadczeń,
odszkodowań i innych wypłat wynikających z odrębnych przepisów, w tym dodatkowego
wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych.
-
- Referent
- Posty: 317
- Rejestracja: 01 sty 2022, 15:27
- Zajmuję się: KADRY/ŚR/FA/AOON
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
c.d
5. Dodatek do wynagrodzenia a inne dodatki wypłacane asystentowi
Zgodnie z zasadami programu dodatek do wynagrodzenia nie może zostać przeznaczony na
dofinansowanie wynagrodzeń i innych dodatków i nagród już wypłacanych asystentom, niezależnie
od programu. W związku z tym dodatek ma charakter dodatkowego świadczenia i jako takie musi
zostać wypłacony, aby gmina mogła uzyskać dofinansowanie.
Ministerstwo nie precyzuje zasad wypłaty dodatku, w tym kategorii lub nazewnictwa dodatku.
6. Kryterium wypłaty dodatku do wynagrodzenia - wymóg przepracowania minimum 120 godzin
miesięcznie:
Dodatek przysługuje za okres zatrudnienia, za który przysługuje wynagrodzenie (z wyjątkiem okresów
czasowej niezdolności do pracy), a zatem do limitu 120 godzin wliczane są okresy przebywania na
urlopach, za które asystent uzyskuje wynagrodzenie.
Wskazany wymóg przepracowania 120 godzin odnosi się do pracy w pełnym wymiarze. W przypadku
pracy w niepełnym wymiarze wymagana liczba przepracowanych godzin niezbędna do uzyskania
dodatku jest proporcjonalnie mniejsza – odpowiednio do wymiaru etatu, np. praca w wymiarze ½
etatu, wymagane przepracowanie 60 godzin w miesiącu.
W przypadku osób z niepełnosprawnością, dla których pełny wymiar czasu pracy jest niższy i wynosi 7
godzin należy zastosować zasadę jak w przypadku pracy na 7/8 etatu – ale tylko do określenia
wymaganej liczby godzin do przepracowania, a nie maksymalnej kwoty dodatku, jaka może zostać
przyznana. Podobnie w przypadku obniżenia czasu pracy w przypadku kobiety korzystającej z przerw
na karmienie piersią.
Podsumowując, obniżenie wymiaru czasu pracy (a nie wymiaru etatu) na podstawie innych przepisów
jest traktowane analogicznie jak praca w niepełnym wymiarze etatu przy ustaleniu wymaganej liczby
przepracowanych godzin. Wymagana liczba przepracowanych godzin jest obniżana proporcjonalnie
do obniżonego wymiaru czasu pracy. Natomiast do ustalenia maksymalnej wysokości dodatku należy
odnieść się do wymiaru etatu, a nie wymiaru czasu pracy – a zatem osoba z niepełnosprawnością
pracująca w pełnym wymiarze, czyli 7 godzin, może otrzymać dodatek w pełnej wysokości wskazanej
w programie.
7. Wkład własny gminy niezbędny do uzyskania dofinansowania dodatków do wynagrodzenia
Dodatek do wynagrodzenia będzie świadczeniem dodatkowym, wypłaconym asystentowi niezależnie
od innych składników wynagrodzenia. Gmina nie może finansować z programu (z części dotyczącej
dodatku do wynagrodzenia) wynagrodzenia zasadniczego, lub innych świadczeń należnych
asystentowi na podstawie odrębnych regulacji. Maksymalna kwota z Funduszu Pracy na realizację
dodatku to 200 zł/miesiąc, 2 400 zł w całym okresie realizacji programu. Gmina zapewni wkład
minimum 20% wysokości przyznanego dodatku. Łączny, maksymalny koszt dodatku miesięcznie
(wraz z pochodnymi), w sytuacji ubiegania się o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy w
wysokości 200 zł, wyniesie 250 zł (wraz z kosztem składek): 200 zł stanowią środki z Funduszu Pracy,
50 zł to wkład gminy.
Całkowita maksymalna kwota dodatku (wraz ze składkami) wyniesie 3 000 zł, w tym 2 400 to środki
Funduszu Pracy i 600 zł wkład własny.
Koszt dodatku należy rozumieć jako całkowitą kwotę ponoszoną przez pracodawcę / zleceniodawcę
na wypłatę dodatku.
5. Dodatek do wynagrodzenia a inne dodatki wypłacane asystentowi
Zgodnie z zasadami programu dodatek do wynagrodzenia nie może zostać przeznaczony na
dofinansowanie wynagrodzeń i innych dodatków i nagród już wypłacanych asystentom, niezależnie
od programu. W związku z tym dodatek ma charakter dodatkowego świadczenia i jako takie musi
zostać wypłacony, aby gmina mogła uzyskać dofinansowanie.
Ministerstwo nie precyzuje zasad wypłaty dodatku, w tym kategorii lub nazewnictwa dodatku.
6. Kryterium wypłaty dodatku do wynagrodzenia - wymóg przepracowania minimum 120 godzin
miesięcznie:
Dodatek przysługuje za okres zatrudnienia, za który przysługuje wynagrodzenie (z wyjątkiem okresów
czasowej niezdolności do pracy), a zatem do limitu 120 godzin wliczane są okresy przebywania na
urlopach, za które asystent uzyskuje wynagrodzenie.
Wskazany wymóg przepracowania 120 godzin odnosi się do pracy w pełnym wymiarze. W przypadku
pracy w niepełnym wymiarze wymagana liczba przepracowanych godzin niezbędna do uzyskania
dodatku jest proporcjonalnie mniejsza – odpowiednio do wymiaru etatu, np. praca w wymiarze ½
etatu, wymagane przepracowanie 60 godzin w miesiącu.
W przypadku osób z niepełnosprawnością, dla których pełny wymiar czasu pracy jest niższy i wynosi 7
godzin należy zastosować zasadę jak w przypadku pracy na 7/8 etatu – ale tylko do określenia
wymaganej liczby godzin do przepracowania, a nie maksymalnej kwoty dodatku, jaka może zostać
przyznana. Podobnie w przypadku obniżenia czasu pracy w przypadku kobiety korzystającej z przerw
na karmienie piersią.
Podsumowując, obniżenie wymiaru czasu pracy (a nie wymiaru etatu) na podstawie innych przepisów
jest traktowane analogicznie jak praca w niepełnym wymiarze etatu przy ustaleniu wymaganej liczby
przepracowanych godzin. Wymagana liczba przepracowanych godzin jest obniżana proporcjonalnie
do obniżonego wymiaru czasu pracy. Natomiast do ustalenia maksymalnej wysokości dodatku należy
odnieść się do wymiaru etatu, a nie wymiaru czasu pracy – a zatem osoba z niepełnosprawnością
pracująca w pełnym wymiarze, czyli 7 godzin, może otrzymać dodatek w pełnej wysokości wskazanej
w programie.
7. Wkład własny gminy niezbędny do uzyskania dofinansowania dodatków do wynagrodzenia
Dodatek do wynagrodzenia będzie świadczeniem dodatkowym, wypłaconym asystentowi niezależnie
od innych składników wynagrodzenia. Gmina nie może finansować z programu (z części dotyczącej
dodatku do wynagrodzenia) wynagrodzenia zasadniczego, lub innych świadczeń należnych
asystentowi na podstawie odrębnych regulacji. Maksymalna kwota z Funduszu Pracy na realizację
dodatku to 200 zł/miesiąc, 2 400 zł w całym okresie realizacji programu. Gmina zapewni wkład
minimum 20% wysokości przyznanego dodatku. Łączny, maksymalny koszt dodatku miesięcznie
(wraz z pochodnymi), w sytuacji ubiegania się o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy w
wysokości 200 zł, wyniesie 250 zł (wraz z kosztem składek): 200 zł stanowią środki z Funduszu Pracy,
50 zł to wkład gminy.
Całkowita maksymalna kwota dodatku (wraz ze składkami) wyniesie 3 000 zł, w tym 2 400 to środki
Funduszu Pracy i 600 zł wkład własny.
Koszt dodatku należy rozumieć jako całkowitą kwotę ponoszoną przez pracodawcę / zleceniodawcę
na wypłatę dodatku.
-
- Praktykant
- Posty: 26
- Rejestracja: 21 paź 2024, 13:39
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
a czy można prosić o skan pisma? my takich wytycznych nie otrzymaliśmy
-
- Referent
- Posty: 317
- Rejestracja: 01 sty 2022, 15:27
- Zajmuję się: KADRY/ŚR/FA/AOON
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
nie mogę tego u siebie znaleść, dlatego przekopiowałam z innego wątku z forum, ale na 100% też te wytyczne dostaliśmy.
-
- Praktykant
- Posty: 26
- Rejestracja: 21 paź 2024, 13:39
- Zajmuję się: księgowość
- Kontakt:
Re: Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13"
a może ktoś inny ma pismo i mógłby je tutaj zeskanować? Prawnik nam nie zaakceptuje takiej interpretacji bez pisma a on upiera się że trzeba wliczać do trzynastki
-
- Referent
- Posty: 317
- Rejestracja: 01 sty 2022, 15:27
- Zajmuję się: KADRY/ŚR/FA/AOON
- Kontakt:
Oprócz Dodatek do wynagrodzeń dla Asystenta Rodziny z programu Asystent Rodziny 2024 a trzynastka "13" - Księgowość przeczytaj również:
Dodatki motywacyjne 2025
Utrzymanie ośrodka CAS
Decyzja o rozlożeniu na raty świadczeń nienależnie pobranych
tzw. dodatek gazowy
Odprawa emerytalna a podatek
FA przypis i zgon dłużnika
liczba pracowników - dod. motywacyjne
Ewidencja na koncie 130
Korekta ZUS za świadczeniobiorcę
Uzgodnienie dłużników FA w Top-Team z księgowością
usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze
koszty niekwalifikowalne w projekcie
Odsetki w przypadku zgonu dłużnika alimentacyjnego
Dodatek motywacyjny a przejscie na emeryturę
GKRPA
Wkład własny do projektu